Volledige versie bekijken : Bijnamen en hun oorsprong



Obsessed
20 October 2009, 00:07
Bijnamen uit de oplevering, jullie hebben er allemaal wel al eens van gehoord.

Zo heeft Mechelen bijvoorbeeld zijn "Maneblussers", en wie kent de "Ajuinen" van Aalst niet. :)
Enorm veel dorp-, stad- of streekbewoners hebben door één of ander gebeuren tijdens hun geschiedenis zo'n bijnaam meegekregen.

We gaan hier, al spelende, wat op zoek gaan naar die leuke namen, alsook naar het ontstaan ervan :p.

De bedoeling is dat ik hier regelmatig een plaatsnaam ga opgeven, waarna jullie de bijnaam(en) van de bewoners, en/of van die plaats zelf, hier gaan vermelden.
Ook wordt er verwacht dat het ontstaan van die bijnaam verklaard wordt.

Het leukste is natuurlijk als er personen uit de bewuste streek een woordje uitleg kunnen plaatsen.

Ook wil ik vragen om bij deze zoektocht minimaal gebruik te maken van zoekmachines op het internet zodat er eerst wat kan "geraden" worden naar de herkomst van die prachtige, vaak schertsende, benamingen.

Als opwarmertje stel ik voor dat we eens gaan onderzoeken hoe men de Zwijndrechtenaars wel eens durft noemen ;)

Iced Dragon
20 October 2009, 08:09
En ik dacht dat we eindelijk gingen weten waar "Obsessed" en "Peenif" vandaan kwam ... :p

Obsessed
20 October 2009, 12:08
En ik dacht dat we eindelijk gingen weten waar "Obsessed" en "Peenif" vandaan kwam ... :p
Dat kan er nog allemaal van komen hé Iced ;)

peenif
20 October 2009, 13:47
Wie de nick van mij kan uitvissen krijgt een bak West-Vleteren trappist :D:D:D.

Iced Dragon
20 October 2009, 15:13
Wie de nick van mij kan uitvissen krijgt een bak West-Vleteren trappist :D:D:D.

Of je heet Ief/Yves/If Peen(e) of je hebt problemen om de s uit te spreken :D

J.W.
20 October 2009, 16:44
Als opwarmertje stel ik voor dat we eens gaan onderzoeken hoe men de Zwijndrechtenaars wel eens durft noemen ;)

Misschien eens uitzoeken van welke gemeente "De Wringers" de bijnaam is!!!! :lol::lol::lol::lol::lol:

Om op uw bovenstaande vraag terug te komen: "machuten" genoemd naar een andere naam voor Saint Malo.

Toelly
20 October 2009, 17:58
Wie de nick van mij kan uitvissen krijgt een bak West-Vleteren trappist :D:D:D.

Ik heb al even zitten rondsnuffelen, maar het is inderdaad niet gemakkelijk :)
Maar ik geef niet op ;)

Obsessed
21 October 2009, 00:51
Misschien eens uitzoeken van welke gemeente "De Wringers" de bijnaam is!!!! :lol::lol::lol::lol::lol:

Om op uw bovenstaande vraag terug te komen: "machuten" genoemd naar een andere naam voor Saint Malo.
Toch nog iemand die wat On-topic blijft :).

De inwoners van Zwijdrecht worden inderdaad "machuten" genoemd.
Zo bestaat er in de gemeente een toneelgezelschap dat De Machuiten heet.
Zowel de bijnaam van de inwoners als de naam van de toneelgroep zijn ontleend aan de Heilige Machutus.
Hij wordt vereerd in de Heilig Kruiskerk in de gemeente.
Zij is een bedevaartsoord ter ere van Sint-Machutus (St-Malo) omdat daar nog steeds relikwieën van hem bewaard worden.
Hij werd in 520 geboren in Wales, was ooit bisschop van het Franse Saint-Malo en wordt aanbeden als patroonheilige tegen kinderziekten, zenuwziekten en jicht.

Obsessed
21 October 2009, 01:18
Een collega crewlid heeft me hier laten weten hoe men de inwoners van Millen (deelgemeente van Riemst) wel eens plecht te noemen.
Weten jullie dat ook??

sykke
21 October 2009, 10:21
Milledju :oink: :lol:

J.W.
21 October 2009, 11:41
Een collega crewlid heeft me hier laten weten hoe men de inwoners van Millen (deelgemeente van Riemst) wel eens plecht te noemen.
Weten jullie dat ook??

Kattenvillers?

Phil O'Sophe
21 October 2009, 20:15
Babeloes ? :lol: ;) ???

Baloeke
21 October 2009, 20:43
Heel juist J.W. De Millenaren worden de kattevillers genoemd. In het topic dialectus (http://www.minatica.be/showpost.php?p=442077&postcount=55) heb ik het er eens over gehad. J.W. wist dit blijkbaar (http://www.minatica.be/showthread.php?t=59067&page=7) nog. Hij had toen het juiste antwoord gegeven.

Obsessed
22 October 2009, 00:29
Kattenvillers?
Kattevillers is dus inderdaad de bijnaam voor Millenaren :p.
En waar komt dat dan vandaan?

Magnat
22 October 2009, 13:16
een carnavalsvereniging?

Obsessed
22 October 2009, 22:19
Er is in Millen inderdaad een Carnavalsvereniging met die naam.

Ook staat er een bronzen beeld, een geschenk van diezelfde carnavalsvereniging 'De kattevillers'.
Het beeld stelt een baardige kattenviller voor die een mes vasthoudt en zijn andere hand klauwt om de staart van een kat.
Op de sokkel is te lezen: Millen waar ze; de katten villen; de honden sparen; en de oude paarden; de nek afrijden.
Ter geruststelling staat op de zijkant van de sokkel: 'Dit oude rijmdicht geeft een beeld van het landbouwleven, met name van de dieren die op alle boerderijen aanwezig waren.'

Ik had hier eigenlijk graag het ontstaan van die naam gelezen.
Niet dat ikzelf het weet hoor, maar het moet toch van ergens komen hé ;).

Baloeke
22 October 2009, 22:21
Komt inderdaad van de carnavalsvereniging. Ben hier maar een inwijkelijng dus echt veel weet ik daar ook niet over.
Voor de poort hier staat een stambeeld van de katteviller. Zal morgen (als ik het niet vergeet) eens een foto nemen van onze katteviller.

Een fotoke van de spreuk heb ik hier op de pc staan.
http://i28.photobucket.com/albums/c222/baloeke/IMG_1655-1.jpg

Obsessed
26 October 2009, 13:05
Ook de bewoners van de hagelandse stad Aarschot hebben een zeer originele bijnaam.
Iemand die daar wat meer over kan vertellen?

Phil O'Sophe
26 October 2009, 18:59
Totaal onbekend ... misschien de Aar(s)schieters ? :lol:

J.W.
26 October 2009, 20:08
Totaal onbekend ... misschien de Aar(s)schieters ? :lol:

Dat valt me van u toch "ferm tegen".

De bijnaam is: kasseistampers

In de middeleeuwen was er in Aarschot een stadswacht. Deze moesten ook gedurende de nacht hun ronde doen. Daar waren ze gewoonlijk met 2 voor. Maar omdat het dan wel eens koud kon zijn bleven ze liever in het café (welke naam was er in die tijd toepasselijk voor?) zitten. Omdat het niet te veel zou opvallen dat ze hun ronde niet deden ging er één van beide een ronde doen, al stampend op de kasseien, zodat het goed hoorbaar was voor de burgers. De andere stadswacht bleef ondertussen in de kroeg een kroes(je) drinken. Zo losten ze elkaar gedurende de hele nacht af.
Wegens dat stampen op de kasseien hebben de Aarschottenaars nu de bijnaam van "Kasseistampers".

Obsessed
27 October 2009, 22:59
Dat is inderdaad hetzelfde relaas als ik hier heb J.W. ;)
Dan kunnen we nu misschien verder gaan met het dorp Weelde.

J.W.
28 October 2009, 13:52
Hier doen wel meerdere bijnamen de ronde.

Snutentrekkers
(Geite)bokken
Oliezeikers

Obsessed
29 October 2009, 10:53
Hier doen wel meerdere bijnamen de ronde.

Snutentrekkers
(Geite)bokken
Oliezeikers
Eventuele verklaringen daarvan? :rolleyes:

Obsessed
30 October 2009, 01:19
Degene die ik meen te weten is de "krombenders" van Weelde.

Popel en Weelde delen dezelfde bijnaam.
"De toren boog beleefd naar Weelde om goedendag te zeggen".

Daarenboven is er een mooie legende: "De legende wil dat toen Keizer Karel eens door Poppel kwam iedereen boog uit onderdanigheid.
Op de kerktoren waren echter 4 boeren aan het klaverjassen.
Ze hadden geen tijd en waren te trots om hulde te komen betuigen aan hun keizer.
De toren schaamde zich zodanig voor hen dat hij toen zelf maar boog.
Maar later kon hij niet meer rechtkomen en daarom bleef de Poppelse toren krom staan".

Aan dit alles danken de bewoners wellicht de spotnaam: "Krombenders".

Toch blijft het eigenaardig dat het "buigen" (to bend) in het Engels wordt weergegeven.
We vragen ons dan ook af dat de verklaring niet moet gezocht worden in de betekenis van "binden".
In dat geval wilde men hen wellicht aanwrijven dat ze bij de oogst van de graangewassen, niet in staat waren om rechte schoven of garven te binden.
We troffen de benaming niet aan in een of andere publicatie maar personen uit Weelde en Poppel herkenden de benaming.

J.W.
30 October 2009, 02:29
Deze kende ik ook, maar omdat het niet specifiek over Weelde alleen ging, heb ik deze niet vermeld.

Over die andere bijnamen heb ik geen uitleg kunnen vinden.

compuchrisje
30 October 2009, 20:32
Dat lijkt hier al een dialoog te gaan worden. J.W. je bent vééééééél te snel :lol:

Obsessed
31 October 2009, 12:06
Dat lijkt hier al een dialoog te gaan worden. J.W. je bent vééééééél te snel :lol:
Er zouden best wel wat meer reacties mogen komen ja :damn:

Obsessed
31 October 2009, 12:09
Wie kent een beetje van de Gentse bijnamen.
Daar zijn er al minstens 2 ;)

J.W.
31 October 2009, 16:18
Stroppen(dragers)
Lelieaerts

Baloeke
1 November 2009, 01:46
Op http://wikitravel.org/nl/Gent vond ik dit over de Gentse bijnamen

Aan Karel V danken de Gentenaars hun bijnaam van stroppendragers. Na een belastingrevolte liet Karel V op 3 mei 1540 de opstandige Gentenaars gekleed in een hemd en blootsvoets met een strop rond de hals in stoet van het stadhuis naar het Prinsenhof trekken.

Obsessed
1 November 2009, 01:50
Zo is inderdaad de bijnaam "Stroppendragers" ontstaan Baloeke :good:
Weet je nu ook nog waar de naam "Lelieaerts" vandaan komt?

Baloeke
1 November 2009, 01:52
http://www.clauwaert.be/artikels%20algemeen/misvatting/klauwaart.htm deze misschien?

Obsessed
1 November 2009, 01:57
http://www.clauwaert.be/artikels%20algemeen/misvatting/klauwaart.htm deze misschien?
Dat is NIET de verklaring tot het ontstaan van de bijnaam "Lelieaerts" Baloeke :damn:.
Aléz, toch niet die van Gent alvast.

peenif
1 November 2009, 02:01
De rijke handelaars van Gent heulden mee met de Franse overheerser en die hadden lelies in hun wapenschild, vandaar de scheldnaam 'Leliaerts'

De Bruggelingen hebben die 'Leliaerts' een poepje laten ruiken :lol::lol::lol:.

Obsessed
1 November 2009, 02:02
De rijke handelaars van Gent heulden mee met de Franse overheerser en die hadden lelies in hun wapenschild, vandaar de scheldnaam 'Leliaerts'
Inderdaad Peenif :good:



Tot aan de Guldensporenslag in 1302 heersen een aantal families van rijke kooplui over de stad. Omdat ze meestal de zijde van de Franse koning tegen de graaf van Vlaanderen kiezen, krijgen ze van het volk de scheldnaam 'leliaerts', afgeleid van de lelie op het Franse wapenschild. Als de ambachten en gilden de volgende jaren meer politieke macht verwerven, krijgt Gent een democratischer bestuur.

Baloeke
1 November 2009, 14:51
Dat is NIET de verklaring tot het ontstaan van de bijnaam "Lelieaerts" Baloeke :damn:.
Aléz, toch niet die van Gent alvast.
Kon zijn he, toch goed geprobeerd van mij :p

Obsessed
2 November 2009, 00:54
Nu heb ik hier een lastige gevonden se.
Wie vertelt ons iets over Sint-Agatha-Berchem?

J.W.
2 November 2009, 01:09
Lastigen of lastigaards

Ik ga niet egoïstisch zijn en daarom laat ik de uitleg over aan iemand anders...:lol::lol::lol:

Obsessed
3 November 2009, 00:36
Lastigen of lastigaards

Ik ga niet egoïstisch zijn en daarom laat ik de uitleg over aan iemand anders...:lol::lol::lol:
Daarop wachten we nu dus hé :evil:

J.W.
3 November 2009, 02:33
Allé, vooruit dan maar:

De inwoners van Sint-Agatha-Berchem worden de "lastigen" of "lastigaards" genoemd. De spotnaam ontstond doordat bij de splitsing van Sint-Agatha-Berchem en Koekelberg in 1831 (tot dan toe één gemeente) een jarenlang gerechtelijk dispuut ontstond over de gemeentegrenzen. De hardnekkigheid van Sint-Agatha-Berchem gaf in de omliggende gemeenten aanleiding tot het ontstaan van de spotnaam.

Obsessed
4 November 2009, 13:01
Linkebeek is het ook waard om eens te bekijken.

Probeer wat rekening te houden met de eerste post van dit topic a.u.b.
Vooral dit:

Ook wil ik vragen om bij deze zoektocht minimaal gebruik te maken van zoekmachines op het internet zodat er eerst wat kan "geraden" worden naar de herkomst van die prachtige, vaak schertsende, benamingen.

Obsessed
5 November 2009, 23:54
Inwoners van Linkebeek plecht men wel eens "moeiledouwers" te noemen.
Heeft er iemand voldoende fantasie om een mogelijk ontstaan van deze bijnaam te verzinnen?

J.W.
6 November 2009, 00:01
Linkebeek is het ook waard om eens te bekijken.

Probeer wat rekening te houden met de eerste post van dit topic a.u.b.
Vooral dit:


Ook wil ik vragen om bij deze zoektocht minimaal gebruik te maken van zoekmachines op het internet zodat er eerst wat kan "geraden" worden naar de herkomst van die prachtige, vaak schertsende, benamingen.

Ik denk dat u dan uw antwoorden zelf zult kunnen invullen...

Wachten om het antwoord te posten heeft zo te zien geen zin.
Antwoord: In Linkebeek werd er eens iemand voor de grap in een baktrog oftewel "moeilie" geduwd. Het liep echter verkeerd af.

Baloeke
6 November 2009, 00:10
Denk dat het iets te maken heeft met duwen (douwers) maar moeile (moeilijk)???
Een gokje Linkebeekers konden vroeger moeilijk naar de "grote wc" gaan

J.W.
6 November 2009, 01:58
Denk dat het iets te maken heeft met duwen (douwers) maar moeile (moeilijk)???
Een gokje Linkebeekers konden vroeger moeilijk naar de "grote wc" gaan

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::good::rofl::rofl::r ofl:

Obsessed
6 November 2009, 13:12
Denk dat het iets te maken heeft met duwen (douwers) maar moeile (moeilijk)???
Een gokje Linkebeekers konden vroeger moeilijk naar de "grote wc" gaan
Dat bedoel ik nu met "proberen zonder zoeken op het internet".
De bijnaam is meestal niet te vinden zonder surfen, maar het is zoveel leuker als we eerst wat gaan "raden" naar de herkomst hé :lol:

Goeie poging Baloeke :good:

J.W. heeft hierboven alvast de juiste verklaring gepost (y)

Een minder gekende bijnaam van de Aalstenaren is "draaiers".
Wie durft er (zonder opzoekwerk) een gokje te doen over de herkomst daarvan?

Baloeke
6 November 2009, 23:57
Ik weet dat de inwoners van Aalst iets te maken heeft met Ajuinen en carnaval. Maar draaiers? nooit van gehoord
Draaien die soms ajuien in de soep?

J.W.
7 November 2009, 00:57
Ik weet dat de inwoners van Aalst iets te maken heeft met Ajuinen en carnaval. Maar draaiers? nooit van gehoord
Draaien die soms ajuien in de soep?

Ooit was daar een zekere keizer op bezoek.... (de rest moet u zelf invullen):evil:

yanish1005
7 November 2009, 22:01
En ik dacht dat we eindelijk gingen weten waar "Obsessed" en "Peenif" vandaan kwam ... :p
ik zou liever weten waaroml hij vroeger miss_obsessed heette..

Obsessed
7 November 2009, 22:03
ik zou liever weten waaroml hij vroeger miss_obsessed heette..
Da's eenvoudig hé Yannish.
Dat was vóór de operatie hé. :p

yanish1005
7 November 2009, 22:41
serieus? :)

Obsessed
8 November 2009, 00:02
:rofl::rofl: Natuurlijk niet :rofl:
Heel vroeger was dat mijn nickname op Unreal.
Als men daar dacht dat je van het vrouwelijk geslacht was kreeg je veel meer tips los van de andere spelers ;).

Maar om terug on-topic te gaan......

"De draaiers" is een bijnaam die die de Aalstenaren van Keizer Karel gekregen hebben, toen deze vorst eens te Aalst verscheen. Een der raadsheren, die een welkomstgroet moest uitspreken, vond de woorden niet, en draaide maar in 't rond zonder uit de verlegenheid te geraken. Vandaar ook de naam "De draaiers van Aalst"

Als volgende mag je eens een verhaaltje verzinnen over het ontstaan van de "tsjoekers" van Arendonk. ;)

peenif
8 November 2009, 08:46
Iets met treinen?...of...:D mijn bok heeft er twee vandoen om tsjoeketsjoek te doen :cool:

Obsessed
8 November 2009, 22:59
Iets met treinen?...of...:D mijn bok heeft er twee vandoen om tsjoeketsjoek te doen :cool:
:lol: Ik dacht de eerst ook dat het iets met treinen te maken had, maar nee dus :damn:
Het heeft in elk geval iets te maken met het geluid "tsjoek-tsjoek-tsjoek-....) ;)

J.W.
8 November 2009, 23:43
Hintje: ooit de film "Daens" gezien????

peenif
9 November 2009, 01:36
Iets met fabriek? Confectie (mijn bok kan wel niet naaien :rofl:).

J.W.
9 November 2009, 03:30
Iets met fabriek? Confectie (mijn bok kan wel niet naaien :rofl:).

Letterlijk of figuurlijk... :lol::lol::lol:

Phil O'Sophe
9 November 2009, 22:41
Geluid van weefgetouwen?
Lieven Bauwens bracht zo'n machine toch mee uit Engeland dacht ik?

compuchrisje
9 November 2009, 22:48
Werkten die niet op stoom? Dat zou die tsjoektsjoek kunnen verklaren dan.

Obsessed
10 November 2009, 13:15
Geluid van weefgetouwen?
Lieven Bauwens bracht zo'n machine toch mee uit Engeland dacht ik?

Inderdaad Phil O'Sophe (y)

"In de dorpen rond Arendonk werd door de "Ravelse Pier', de "Desselse Pezerik" de "Retiese Kortoor" of de " Turnhoutse Muggenblusser" of "Bink" in de vorige eeuw' nogal smalend gesproken. Ook over "den Arendonkse Tsjoeker", de wever die met hard labeur thuis achter het weefgetouw kousen moest weven om de eindjes aan mekaar te kunnen knopen. De"tsjoeker" kwam van het tsjoekend geluid dat werd geproduceerd door de weefgetouwen."

In Hoogstraten leven de Spilzakken :p
Met een klein beetje fantasie kan je daar wel een mooie uitleg aan vastknopen denk ik :lol:

Wie doet een eerste versie??

Baloeke
11 November 2009, 22:59
Spil heeft volgens mij wat te maken met spinnnen (weefgetouw)
Spil kan ook een as zijn waar iets om draait of is de spil het hoofd van het gezin waar alles omdraait (mama zorgt voor de kroost, terwijl papa gaan werken is)?
Nu de zakken erachter krijgen; dat is andere peperkoek ;)

J.W.
12 November 2009, 01:34
Een tipje: Welke soort bomen groeiden er oorspronkelijk in de Antwerpse Kempen?????

Baloeke
12 November 2009, 22:46
Antwerpen???, lang geleden (30 jaar) ben ik daar vertrokken. En dan woonde ik nog niet in de Antwerpse Kempen. Dus zou niet weten welke bomen er toen groeide.

Kan mij nog wel iets herinneren dat waar ik als kind woonde veel dennebomen stonden.

compuchrisje
12 November 2009, 23:27
Ik dacht aan iets anders, accordeon, trekzak, blokfluit... toch dingen die met hout te maken hebben.

Obsessed
12 November 2009, 23:43
Ze werden ook wel eens "vijfcentemannekes" genoemd ;)

Baloeke
12 November 2009, 23:52
Vroeger, in de tijd van mijn grootvader bestonden er 5 centjes. Nu ik ook grootvader ben zijn er terug ;).

Zaten hun zakken dan vol met 5 centjes?
En de spil zou dan het hoofd van het gezin kunnen zijn die in haar schort de kleine centjes verzamelde

J.W.
13 November 2009, 00:53
Antwerpen???, lang geleden (30 jaar) ben ik daar vertrokken. En dan woonde ik nog niet in de Antwerpse Kempen. Dus zou niet weten welke bomen er toen groeide.

Kan mij nog wel iets herinneren dat waar ik als kind woonde veel dennebomen stonden.

Nu ben je toch al een stukje op de juiste weg.

Als u nu eens "spil" post als dialectwoord en je krijgt een juist antwoord ben je weer wat korter bij de oplossing.
Maar ach, hoe ga je nu weten of het antwoord op dat dialectwoord het juiste is....:lol::lol::lol::evil::evil::evil::evil:

Phil O'Sophe
13 November 2009, 19:45
Een "spil" ??? Verdorie ... dat zeggen wij toch ook tegen een boomtak !

Zijn "spilzakken" dan soms houtsprokkelaars?

Obsessed
13 November 2009, 20:20
Die "spil" is afgeleid van een werkwoord ;)

J.W.
13 November 2009, 20:40
Die "spil" is afgeleid van een werkwoord ;)

Niet van een werkwoord maar van een zelfstandig naamwoord dat ook een dialectwoord is (word ook bij ons gebruikt Obsessed) en dat dan weer afkomstig is van een zelfstandig ABN-naamwoord. Oef, toch moeilijk om uit te leggen... :lol::lol::lol::lol:

Phil O'Sophe
13 November 2009, 20:56
Van een werkwoord ... van een zelfstandig naamwoord:
van "spelen" en van een "spel"?
Zijn het dan "spelers" of zoiets?

J.W.
13 November 2009, 22:08
Ik dacht aan iets anders, accordeon, trekzak, blokfluit... toch dingen die met hout te maken hebben.

Het is niet van hout maar bevindt zich wel te midden van hout. :evil:

compuchrisje
13 November 2009, 23:26
:sad: Gene simpele precies, iets tussen hout. Spilzakken... eu... ik denk dan aan doedelzakken?

J.W.
14 November 2009, 00:05
:sad: Gene simpele precies, iets tussen hout. Spilzakken... eu... ik denk dan aan doedelzakken?

Denk eraan dat het woord "spil" een dialectwoord is!!!!!!
Bij ons wordt het in het dialect een "spel" genoemd (de letter e krijgt een beetje een lichte ei-klank).
Hoe dat men het bij u noemt weet ik niet, en als ik het moest weten zou ik het niet zeggen...:lol::lol::lol::lol:

Baloeke
15 November 2009, 23:45
Antwerpen???, lang geleden (30 jaar) ben ik daar vertrokken. En dan woonde ik nog niet in de Antwerpse Kempen. Dus zou niet weten welke bomen er toen groeide.

Kan mij nog wel iets herinneren dat waar ik als kind woonde veel dennebomen stonden.


Nu ben je toch al een stukje op de juiste weg.

Als u nu eens "spil" post als dialectwoord en je krijgt een juist antwoord ben je weer wat korter bij de oplossing.
Maar ach, hoe ga je nu weten of het antwoord op dat dialectwoord het juiste is....:lol::lol::lol::evil::evil::evil::evil:


Denk eraan dat het woord "spil" een dialectwoord is!!!!!!
Bij ons wordt het in het dialect een "spel" genoemd (de letter e krijgt een beetje een lichte ei-klank).
Hoe dat men het bij u noemt weet ik niet, en als ik het moest weten zou ik het niet zeggen...:lol::lol::lol::lol:


Even eens samen vatten, 't word anders moeilijk.
Dennebomen, spil -> spel. De naalden van de dennebomen prikte als spelden. En de zakken??? Staken die dan naalden van dennebomen in hun zakken? En dan de vraag waarom zouden ze naalden van dennebomen in hun zakken steken? Weer een ander misterie...

J.W.
16 November 2009, 00:36
Even eens samen vatten, 't word anders moeilijk.
Dennebomen, spil -> spel. De naalden van de dennebomen prikte als spelden. En de zakken??? Staken die dan naalden van dennebomen in hun zakken? En dan de vraag waarom zouden ze naalden van dennebomen in hun zakken steken? Weer een ander misterie...

Warm warm warm, nog een beetje en u bent er...:good:
dennennaalden is al juist... :good: nu nog die zakken
Denk aan de tijd van toen.... :evil:

Baloeke
16 November 2009, 00:43
Als ik nu eens wist wat die zakken met die dennenaalden te maken hadden, wist ik het.
Of verkochten ze die dennenaalden?

Ze werden ook wel eens "vijfcentemannekes" genoemd ;)

Blijft voor mij even nog een raadsel. Misschien valt mijn 5 cent wel :p

Phil O'Sophe
16 November 2009, 20:00
Als goedkope brandstof ??? (lijkt mij weinig waarschijnlijk ...)

J.W.
16 November 2009, 20:02
Als ik nu eens wist wat die zakken met die dennenaalden te maken hadden, wist ik het.
Of verkochten ze die dennenaalden?


Blijft voor mij even nog een raadsel. Misschien valt mijn 5 cent wel :p

Die dennennaalden werden ergens voor gebruikt, waarvoor, voor iets waar wij nu iets anders voor gebruiken...:evil::evil::evil:

Kort samengevat: die mensen gingen dennennaalden rapen, stopten deze in (jute)zakken om te vervoeren op hun rug, richting hun huis, dan werden .... de rest moet ge zelf invullen :lol::lol::lol:

Phil O'Sophe
16 November 2009, 20:04
Vorige post dus geen goed antwoord?

J.W.
16 November 2009, 20:43
Vorige post dus geen goed antwoord?
Toen ik mijn antwoord op de vraag van "Baloeke" aan het typen was stond uw postje er nog niet op (ik had toen nog niet op de vernieuwen (of herladen) knop gedrukt). Of het antwoord voldoet aan de eisen van "Obsessed", dat moet hij beslissen...:D
Van mij, maar ja, ik ben hier geen examinator (:D), mag het goedgekeurd worden, alhoewel het antwoord toch niet echt volledig is, maar dieë van Begijnendijk heeft het laatste woord. :bow::bow:

Phil O'Sophe
16 November 2009, 22:15
Toen ik mijn antwoord op de vraag van "Baloeke" aan het typen was stond uw postje er nog niet op (ik had toen nog niet op de vernieuwen (of herladen) knop gedrukt). Of het antwoord voldoet aan de eisen van "Obsessed", dat moet hij beslissen...:D
Van mij, maar ja, ik ben hier geen examinator (:D), mag het goedgekeurd worden, alhoewel het antwoord toch niet echt volledig is, maar dieë van Begijnendijk heeft het laatste woord. :bow::bow:


Dan blijf ik nog wat op mijn honger zitten ! ;)

Baloeke
16 November 2009, 23:22
Heeft Philo het hier bij het rechte eind? Dat de dennenaalden gebruikt werden om vuur te maken. Met samenwerken komen wij er wel.

J.W.
16 November 2009, 23:28
Dit is het antwoord van de "Phil O'Sophe": <<Als goedkope brandstof ??? (lijkt mij weinig waarschijnlijk ...)>>

Vuur is al goed maar de rest moet iets veranderd worden.
Toen ik nog klein was gebruikten we thuis (en niet alleen bij ons, maar bij bijna iedereen in het dorp) dennenappels om hetzelfde te doen wat die mensen uit Hoogstraten deden met de naalden. :)

Baloeke
16 November 2009, 23:33
Ze gebruikte dat toch niet om de stoof (kachel) aan te steken zeker

compuchrisje
16 November 2009, 23:37
Als dat moest dienen als brandstof, dan heb ik toch mijn vragen. Want ik denk dat iedereen wel weet dat die naalden verdomd hard kunnen spetteren. Naalden als brandstof, of om hun huizen aan te steken :p ipv de kachel.

J.W.
16 November 2009, 23:47
Ze gebruikte dat toch niet om de stoof (kachel) aan te steken zeker

Dat werd inderdaad gebruikt om het vuur "aan" te maken.

J.W.
16 November 2009, 23:54
Als dat moest dienen als brandstof, dan heb ik toch mijn vragen. Want ik denk dat iedereen wel weet dat die naalden verdomd hard kunnen spetteren. Naalden als brandstof, of om hun huizen aan te steken :p ipv de kachel.

Die bijnaam is al enkele eeuwen oud. In die tijd waren er "op de buiten" nog geen kachels. Het waren toen open haarden. Een vonk meer of minder kon in die tijd weinig kwaad. De enige plaats waar die terecht op kwam was een aarden of een stenen vloer.



http://www.fotodirk.be/Foto's/Evenementen/bokrijk/album/slides/bokrijk%2022.jpg

Obsessed
17 November 2009, 12:42
Ik heb de indruk dat men hier kort genoeg bij de juiste oorzaak van "spilzakken" gekomen is ;)

De “Vijfcentenmannekens “, anders gezegd, spaarzame, gierige mensen, kregen een paar eeuwen geleden in Hoogstraten de spotnaam “Spilzakken”.
Arm als ze waren gingen ze spellen (spillen, een dialectwoord voor dennennaalden) rapen om vuur aan te maken.
Het woord zak vindt men terug in “dikzak”, “platzak”, “papzak”, enz.
Een vroegere zanggroep droeg de naam “Spilzakken”. Het gaat dus om een typisch Hoogstraats woord.

Obsessed
17 November 2009, 12:51
Weet er iemand waar de bijnaam van de inwoners van Horsmaal vandaan komt??
Die worden namelijk "de tuiters" genoemd :)

(Eerst een beetje raden zonder zoekmachines dus hé ;))

peenif
17 November 2009, 12:59
Iemand die hier goed kan tuiten is eentje die goed en veel kan drinken - dit misschien ??

Obsessed
17 November 2009, 13:05
Iemand die hier goed kan tuiten is eentje die goed en veel kan drinken - dit misschien ??
Alvast een goede bedenking, maar het heeft niks met drinken te maken.

J.W.
17 November 2009, 16:28
Weet er iemand waar de bijnaam van de inwoners van Horsmaal vandaan komt??
Die worden namelijk "de tuiters" genoemd :)

(Eerst een beetje raden zonder zoekmachines dus hé ;))

Zou je de naam van de gemeente niet veranderen..:lol::lol::lol::lol::lol: in "Horpmaal" :evil::evil::evil::evil:

Baloeke
17 November 2009, 16:43
Met een tuit (papier opgerold) kan je ook muziek maken.

Obsessed
17 November 2009, 17:26
Zou je de naam van de gemeente niet veranderen..:lol::lol::lol::lol::lol: in "Horpmaal" :evil::evil::evil::evil:
Je hebt 100% gelijk J.W.
Het moest inderdaad Horpmaal zijn :damn:

Je m'excuse.

Obsessed
17 November 2009, 17:27
Met een tuit (papier opgerold) kan je ook muziek maken.
Ook niet Baloeke :shy:
Het heeft meer iets met kleding te maken.

Baloeke
17 November 2009, 17:29
Nen tuit (punthoed) op je hoofd?

peenif
17 November 2009, 17:57
't Zou wel eens kunnen - dit is de burgemeester van Horpmaal en heeft ook iets met kleding te maken :rofl::rofl::rofl:.

http://img121.imageshack.us/img121/866/tuiter.jpg

J.W.
17 November 2009, 18:25
't Zou wel eens kunnen - dit is de burgemeester van Horpmaal en heeft ook iets met kleding te maken :rofl::rofl::rofl:.

http://img121.imageshack.us/img121/866/tuiter.jpg


Maar zij draagt nu net niet het kledingstuk waarvan sprake is...:lol::lol::lol:

Phil O'Sophe
17 November 2009, 19:47
Men zegt soms tranen met "tuiten", maar of dat hier iets mee te maken heeft weet ik echt niet.

Obsessed
19 November 2009, 20:08
Wat denk je als ik zeg dat het met de broek te maken heeft? :)

Phil O'Sophe
19 November 2009, 20:12
Iets met "broekspijpen" ?

J.W.
19 November 2009, 21:55
Iets met "broekspijpen" ?


En wat zou je daar nu kunnen mee doen?????:evil:

Baloeke
19 November 2009, 21:57
Oprollen, maar dan krijgt men geen tuiten. Of misschien in de botten steken.

J.W.
20 November 2009, 00:58
Oprollen, maar dan krijgt men geen tuiten. Of misschien in de botten steken.

Dat laatste begint toch al warm te worden, om niet te spreken van heet. ;);)

Obsessed
20 November 2009, 11:20
Oprollen, maar dan krijgt men geen tuiten. Of misschien in de botten steken.
Dat is het inderdaad Baloeke: :good:

De broekspijp werd in de kousen of sokken gestoken om zo het werken op klompen te vergemakkelijken.
De broekspijpen waren toen boven nogal breed en onderaan smal, de vorm van een tuit dus.
En aangezien half Horpmaal zo liep, noemden de mensen hen de "tuiters" simpel, hé?

Obsessed
20 November 2009, 11:30
Daarmee zijn we bij de "Pootzakken" (uitspreken als "puitzakken") van "Vorst" beland ;)

Phil O'Sophe
20 November 2009, 14:36
Poot ??? Puit ???

Afgaande op het dialect hier, namelijk "puit" voor kikker, zou het dus iets
met kikkers kunnen te maken hebben, dénk ik.

Baloeke
20 November 2009, 15:03
Dat is het inderdaad Baloeke: :good:

De broekspijp werd in de kousen of sokken gestoken om zo het werken op klompen te vergemakkelijken.
De broekspijpen waren toen boven nogal breed en onderaan smal, de vorm van een tuit dus.
En aangezien half Horpmaal zo liep, noemden de mensen hen de "tuiters" simpel, hé?
Dat is nu 2 keer dat Philo mij hierin helpt. Samen komen we op de juiste weg :good:.

Thx Philo :bow: voor de aanvullingen die ik niet zie :good:.

Baloeke
20 November 2009, 15:08
Daarmee zijn we bij de "Pootzakken" (uitspreken als "puitzakken") van "Vorst" beland ;)
Bij een dier spreekt men van poten. Zijn er destijds wonderen gebeurt dat er in Vorst dieren werden geboren met meer of minder poten?

Obsessed
23 November 2009, 10:54
Het gaat niet over dierenpoten Baloe ;)

Baloeke
23 November 2009, 17:52
Opzoek dus naar andere poten :p. Tafelpoten, stoelpoten, kan er niets in vinden, dat die poten iets te maken hebben met Vorst. En weer die zakken dat er bijkomen

Phil O'Sophe
23 November 2009, 21:13
Een soort kousen ?

compuchrisje
24 November 2009, 00:03
Poten kan ook nog iets anders betekenen he, planten bv. Da's hoe men aardappelen planten noemt. Mss aardappelzakken dan?

Obsessed
24 November 2009, 16:25
Poten kan ook nog iets anders betekenen he, planten bv. Da's hoe men aardappelen planten noemt. Mss aardappelzakken dan?
Dat begint hier de goeie richting uit te gaan ;)
Maar het gaat niet om patattenpoten. :p

J.W.
24 November 2009, 16:36
Poten kan ook nog iets anders betekenen he, planten bv. Da's hoe men aardappelen planten noemt. Mss aardappelzakken dan?

"Poten", uitgesproken als "Puiten" is een dialectwoord uit de 18e eeuw voor een bepaald iets. :)

Het is Vorst (Klein en Groot) in de Kempen, niet Vorst in het Brussels Gewest. :lol:

Het zouden aardappelen geweest kunnen zijn, maar die zijn het nu niet. :evil::evil:

Baloeke
24 November 2009, 16:51
Wist nog niet dat er een Vorst bestond in de Kempen. Van Vorst in het Brusselse heb ik al meerdere keren gehoord.
Maakt dit een verschil voor de poten en de zakken.

J.W.
24 November 2009, 17:06
Wist nog niet dat er een Vorst bestond in de Kempen. Van Vorst in het Brusselse heb ik al meerdere keren gehoord.
Maakt dit een verschil voor de poten en de zakken.

Vormt samen met nog enkele andere ex-gemeenten of deelgemeenten de gemeente "Laakdal". Het ligt (Klein Vorst dan) op de grens van de provincie Antwerpen en Limburg.

Of het verschil maakt... toch verschillende tientallen kilometers :lol::lol:
Voor dialectwoorden zal het wel een groot verschil maken.
Maar voor dit dialectwoord... ikzelf had het woord nog nooit gehoord in deze betekenis.

Magnat
25 November 2009, 12:16
heeft da niks met wortels te maken?
ne poot = ne weutel

mvg

Obsessed
25 November 2009, 13:07
heeft da niks met wortels te maken?
ne poot = ne weutel

mvg
We zitten op het goede spoor nu (y)

peenif
25 November 2009, 14:49
ne poot = ne weutel

Mijn bok heeft maar ene weutel...en 'j heeft er twee vandoen :rofl:

Die van Vorst zullen wel wortelkwekers geweest zijn zeker dan :D.

Obsessed
25 November 2009, 16:58
Mijn bok heeft maar ene weutel...en 'j heeft er twee vandoen :rofl:

Die van Vorst zullen wel wortelkwekers geweest zijn zeker dan :D.
Zo eenvoudig is het inderdaad Peenif :good:

"Pootzakken" is afgeleid van wortelen of 'poten' zoals deze groente in verscheidene dialecten wordt genoemd.
Sinds het begin van de 18de eeuw is Vorst het potenland bij uitstek met de ideale grond om wortelen in te kweken.
Gezien de grote jaarlijkse potenoogst is het logisch dat de Vorstenaren heel wat van die groente naar binnen werkten.
Eén ven de lokale ambachtelijke gerechten was/is zelfs een soort stroop op basis van wortelen.

In de 18de eeuw bracht Vorst een aantal knappe koppen voort en al snel werd er gedacht dat dit alles te maken had met hun lokale eetgewoonte.
Tegen de kinderen werd dus gezegd dat ze veel poten moesten eten om slimmer te worden.

"Pootzak" is door de jaren geëvolueerd van scheldnaam naar eretitel.
Enkel de inwoners van Vorst-Meerdaal mogen deze unieke Vlaamse naam dragen. :cool:

Obsessed
25 November 2009, 17:05
Nog zo'n leuke is de bijnaam van de mensen in Wieze.
Die worden "vliegeneters" genoemd :wtf:

Ik zie die niet meteen aan tafel zitten met een bordje vliegen :lol:, dus zal de verklaring elders te zoeken zijn :rolleyes:
Terug aan jullie dan maar, en niet op het WWW gaan spieken hé ;)

Magnat
3 December 2009, 11:08
http://static.funnygames.be/screenshots/2372.jpg

Obsessed
4 December 2009, 00:46
Nog zo'n leuke is de bijnaam van de mensen in Wieze.
Die worden "vliegeneters" genoemd :wtf:

Ik zie die niet meteen aan tafel zitten met een bordje vliegen :lol:, dus zal de verklaring elders te zoeken zijn :rolleyes:
Terug aan jullie dan maar, en niet op het WWW gaan spieken hé ;)
Het heeft iets met brood te maken :)

Magnat
4 December 2009, 09:30
Nog zo'n leuke is de bijnaam van de mensen in Wieze.
Die worden "vliegeneters" genoemd :wtf:

Ik zie die niet meteen aan tafel zitten met een bordje vliegen :lol:, dus zal de verklaring elders te zoeken zijn :rolleyes:
Terug aan jullie dan maar, en niet op het WWW gaan spieken hé ;)

ok ok ik geef het toe ik ben al gaan spieken ... kon het nie laten! :shy:

Baloeke
4 December 2009, 15:06
Eten die soms veel zoetigheid (confituur,...) op hun brood?
Zoetigheid trekt toch vliegen aan.

Obsessed
7 December 2009, 16:27
Eten die soms veel zoetigheid (confituur,...) op hun brood?
Zoetigheid trekt toch vliegen aan.
Dat is het niet helemaal Baloe.
Als ik zeg: "een bepaalde soort brood", doet dat dan mss een belletje rinkelen?

compuchrisje
7 December 2009, 23:59
Bij mij wel, maar wat het verband is met vliegen, zou'k niet weten. Hoewel het kan gebeuren dat er een vlieg landt op mijn rozijnenbrood.

Phil O'Sophe
10 December 2009, 19:02
Hadden ze misschien gebrek aan rozijnen en iets anders gebruikten? ;)

Obsessed
10 December 2009, 21:03
Hadden ze misschien gebrek aan rozijnen en iets anders gebruikten? ;)
Dat begint er dan toch wat op te lijken ;)

"Tijdens hun kermis begin oktober, vingen de Wiezenaars de vliegen en stopten die, in de plaats van krenten, in hun kermiskrentenbrood.
Zo toch de overlevering." ;)

Nu we dus weten waar "de vliegeneters" vandaan komen gaan we op zoek naar een volgende.
Wat dachten jullie van "De onnefretters" uit "Boom"? :p

Phil O'Sophe
10 December 2009, 21:59
Kan het misschien raden, maar ben niet zeker.
Er zullen er wel zijn die het met meer zekerheid weten.

Magnat
11 December 2009, 08:59
oorlogsgeschiedenis, als scheldenaar ken ik ongeveer het verhaal, het zou gaan over de hongersnood tijdens de eerste wereld oorlog, toen de mensen uit armoede hun huisdieren begonnen oep te fretten!! en aan nen hond zit er nog altijd meer dan aan een kat :-)

gruwel uit 14-18

mvg

Obsessed
11 December 2009, 11:24
oorlogsgeschiedenis, als scheldenaar ken ik ongeveer het verhaal, het zou gaan over de hongersnood tijdens de eerste wereld oorlog, toen de mensen uit armoede hun huisdieren begonnen oep te fretten!! en aan nen hond zit er nog altijd meer dan aan een kat :-)

gruwel uit 14-18

mvg
"Onnefretters" is inderdaad "hondeneters".
Daar heb ik verder niets meer aan toe te voegen Magnat :good:

Daarmee kunnen we al meteen doorgaan met een volgende hé :p
De "Maneblussers" van "Mechelen".
Iedereen zal er wel eens van gehoord hebben zeker, maar wie kan het verhaal hier eens vertellen zonder dat hij dat moet opzoeken op het internet? ;)

Magnat
11 December 2009, 12:45
ik als kakker ken het verhaal :-) dus zal het aan de andere overlaten :p

mvg

Phil O'Sophe
11 December 2009, 18:37
Uit mijn kinderjaren, op de lagere school dus, herinner ik mij nog het volgende stroofje uit een humoristisch gedicht (auteur al lang vergeten):

.....

Te Mechelen als de mane schijnt
op Sint-Rumoldus' ruiten,
dan pompt het volk de Dijle droog
om naar de maan te spuiten

...


Dat zal dus wel iets met hun bijnaam te maken hebben, maar het echte verhaal (of legende) ken ik niet. ;)

Obsessed
11 December 2009, 19:34
Te Mechelen als de mane schijnt
op Sint-Rumoldus' ruiten,
dan pompt het volk de Dijle droog
om naar de maan te spuiten

Een tip is het al zeker ;)

compuchrisje
11 December 2009, 21:10
't Heeft te maken met een man die met teveel promille naar huis waggelde en de maan zag weerspiegelen op het dak of de toren van het stadhuis. Dacht dat de zaak brandde en belde de pompiers.

Obsessed
17 December 2009, 21:29
't Heeft te maken met een man die met teveel promille naar huis waggelde en de maan zag weerspiegelen op het dak of de toren van het stadhuis. Dacht dat de zaak brandde en belde de pompiers.
Oei, ik was deze precies even vergeten :wall:.
En dat terwijl Compuchrisje het bij het rechte eind heeft.

"In de nacht van 27 op 28 januari 1687 zag een nachtelijke dronkaard de in mist gehulde Sint-Romboutstoren branden.
Door het luidkeelse alarm dat deze verkondigde trokken buurtbewoners de vensters open.
Nog half slapend konden die hetzelfde vaststellen.

In de kortste keren werd de noodklok geluid, stond de hele stad in rep en roer, en begon het stadsbestuur, onder de vakkundige leiding van de burgemeester de bluswerken te coördineren.
Emmers water gingen al van hand tot hand langst de torentrap omhoog om het vuur te bestrijden, wanneer plotseling de maan door de nevel heen priemde waardoor het ganse tafereel er anders ging uitzien.

Het was slechts de rossige nevelgloed die de misleidende indruk wekte dat de toren in lichterlaaie stond.

Ondanks verwoede pogingen van de Mechelaars om deze zaak stil te houden kon er niet vermeden worden dat er, zelfs tot over de landsgrenzen, hartelijk om gelachen werd."

Zo is de Mechelse bevolking dus aan de bijnaam "Maneblussers" gekomen ;)

Obsessed
17 December 2009, 21:34
Weet hier iemand waaraan de inwoners van "Meerbeke (http://nl.wikipedia.org/wiki/Meerbeke)" hun bijnaam te danken hebben?
Die noemt men namelijk "Gipsheren" :eek:

Baloeke
17 December 2009, 22:53
De heren zullen wat gemaakt hebben met gips zeker.
In je link over Meerbeke zag ik staan

Volgens sommigen zou de naam afgeleid van "beke" en "meer" of "meere" wat zou staan voor paal of grens;
Denk dus dat de heren een grenspaal in gips gemaakt hebben. Misschien staat deze er nog altijd.