Volledige versie bekijken : Van Windows vista naar xp



DriesCORE
28 October 2009, 19:46
Ok, ik heb al enkele dagen liggen denken over het overstappen van Microsoft Windows Vista naar Windows XP.
De grote vra[a]g[en];


Blijft mijn Vista gewoon bij OS' staan?
Welke Windows xp SP zouden jullie me aanbevelen?
Gaat dit ingrijpende veranderingen hebben in mijn snelheid van mijn pc?
Gaat mijn grafische kwaliteit achteruit?
welk bit-besturingssysteem zou ik moeten gebruiken?

Laat me alsjeblieft jou mening weten!
Computer wordt vooral gebruikt om op te werken... Soms game ik wel!

Systeem:
Windows vista home basic
nVidia GeForce GTX 260
ASUS M3N78-VN
AMD Phenom II x3 720 @ 2.80Ghz, 3 cores
4Gb RAM

Voor verdere informatie over mijn pc moet je maar even een PM sturen!

Alvast bedankt,
Dries.

Phil O'Sophe
28 October 2009, 20:11
Een bedankje ZEKER Dries ! Het is trouwens een heel zinnige vraag, maar hierop een anwoord geven kan ik helaas niet.

Peter.B
28 October 2009, 20:12
waarom geen windows 7 installeren?

DriesCORE
28 October 2009, 20:12
waarom geen windows 7 installeren?

Het is een beetje duur...

zariash
28 October 2009, 20:21
heb jij nu 32 of 64 bits.
grtjs

DriesCORE
28 October 2009, 20:22
heb jij nu 32 of 64 bits.
grtjs

Hmm... volgens mij 64 bits, maar, als het mogelijk KAN zijn; 86 bit?

zariash
28 October 2009, 20:26
als je een 32 bits systeem zou installeren dan wordt er maar 3 gb herkend
http://www.codima.be/product/977/asus-m3n78vm-socket-am2nvidia-8200microatxddr2vga-M3N78-VM.aspx
grtjs

yanish1005
28 October 2009, 20:52
Hmm... volgens mij 64 bits, maar, als het mogelijk KAN zijn; 86 bit?
86 bits kan inderdaad niet. aar als je begint over 86 bits zal het 32 bits zijn...

DriesCORE
28 October 2009, 20:58
86 bits kan inderdaad niet. aar als je begint over 86 bits zal het 32 bits zijn...

MS Windows Vista Home Basic 64-bit SP2

Nijntje666
28 October 2009, 21:33
Ik kan jou hier heel goed antwoord op geven Dries.
Ik heb het zelf ook gedaan afgelopen weekend.
Ik draaide eerst Vista Business 64-bit op deze pc, heb nu lekker XP er op gezet.
Mocht je het doen net zoals ik, gewoon t/m SP3 installeren want dat wordt je toch wel aanbevolen door Microsoft. Onder andere wegens veiligheidsvoorschriften.

Windows Vista en Windows 7 kappen wat meer van je geheugen weg dan XP, gewoon simpel weg vanwege de o zo mooie grafische omgeving. En geloof mij, deze mooie grafische omgeving is ellendig voor diegene die geen zin hebben om te wachten. Kortom, de grafische schil is wat minder prachtig dan die van Vista en 7, maar kom op... we gaan voor de prestaties toch?
Vista en W7 draaien ten slotte ook op dezelfde engine he.

Om antwoord te geven op vraag 1. Deze blijft wel staan geloof ik, in een map bij C: geloof ik, maar wat je er precies dan nog mee kan... heb ik geen ervaring mee.
Ik heb nu 2 computers, een AMD en een INTEL (Intel = gaming gericht), en voorlopig zie ik er hier geen verandering in komen. Vista heeft vast wel een paar handigere applicaties dan het oude XP, maar 99% is dat enkel toegankelijkheid vind ik.
Natuurlijk heb ik mijn beide pc's ook wel prestatiegericht geoptimaliseerd. Visuele effecten uitgeschakeld, programma's tijdens het opstarten gelimiteerd etc. etc. en daarmee vind ik XP vele malen beter dan Vista.

Ik hoop dat je met mijn meningen en ervaringen een goede conclusie kunt trekken.

:good:

DriesCORE
28 October 2009, 21:36
Ik kan jou hier heel goed antwoord op geven Dries.
Ik heb het zelf ook gedaan afgelopen weekend.
Ik draaide eerst Vista Business 64-bit op deze pc, heb nu lekker XP er op gezet.
Mocht je het doen net zoals ik, gewoon t/m SP3 installeren want dat wordt je toch wel aanbevolen door Microsoft. Onder andere wegens veiligheidsvoorschriften.

Windows Vista en Windows 7 kappen wat meer van je geheugen weg dan XP, gewoon simpel weg vanwege de o zo mooie grafische omgeving. En geloof mij, deze mooie grafische omgeving is ellendig voor diegene die geen zin hebben om te wachten. Kortom, de grafische schil is wat minder prachtig dan die van Vista en 7, maar kom op... we gaan voor de prestaties toch?
Vista en W7 draaien ten slotte ook op dezelfde engine he.

Om antwoord te geven op vraag 1. Deze blijft wel staan geloof ik, in een map bij C: geloof ik, maar wat je er precies dan nog mee kan... heb ik geen ervaring mee.
Ik heb nu 2 computers, een AMD en een INTEL (Intel = gaming gericht), en voorlopig zie ik er hier geen verandering in komen. Vista heeft vast wel een paar handigere applicaties dan het oude XP, maar 99% is dat enkel toegankelijkheid vind ik.
Natuurlijk heb ik mijn beide pc's ook wel prestatiegericht geoptimaliseerd. Visuele effecten uitgeschakeld, programma's tijdens het opstarten gelimiteerd etc. etc. en daarmee vind ik XP vele malen beter dan Vista.

Ik hoop dat je met mijn meningen en ervaringen een goede conclusie kunt trekken.

:good:

Dus dit zou mijn pc niet mogen vertragen? Als ik bijvoorbeeld gewoon mijn Vista OS run?

Dopey
29 October 2009, 10:03
Nee, dit vertraagd je systeem niet. XP zal op een andere partitie worden geïnstalleerd. Ofwel start je dan op met Vista, ofwel met XP. Maar ik blijf me toch afvragen waarom je dat zou doen, teruggaan naar XP. Als ik de configuratie van je pc bekijk, lijkt het mij toch dat deze Vista makkelijk moet aankunnen. Ikzelf draai nu Win 7, en van enige vertragingen of zwaar geheugenconsumptie heb ik hier echt geen last van. Ik zou eerder kiezen voor een upgrade dan mezelf terug te zetten in de tijd door een ouder OS te gaan installeren. Ik weet niet tot wanneer MS de XP-versies gaat blijven ondersteunen, maar erg lang gaat dat niet meer zijn. M.a.w. SP3 was het laatste servicepack dat werd uitgebracht, en dat zegt genoeg denk ik.

Nijntje666
29 October 2009, 14:47
Ik weet niet tot wanneer MS de XP-versies gaat blijven ondersteunen, maar erg lang gaat dat niet meer zijn. M.a.w. SP3 was het laatste servicepack dat werd uitgebracht, en dat zegt genoeg denk ik.
Niet. Met drie service packs aan bug fixes kan ik wel zeker stellen dat dit het meest stabiele OS is van Microsoft. Intussen zijn we 2 edities verder, namelijk Windows 7, die (zoals ik al zei) draait op de engine van Windows Vista (De mislukte editie als ik het zo kan noemen).
Ik ben er van overtuigd als je een beetje zekerheid wilt hebben en je voor de prestaties wilt gaan, je beter WEL naar XP kan gaan, onder andere vanwege het grafische gebeuren. Mijn desktop is ook gebouwd op Vista, maar ik draai nu ook XP en je merkt het toch wel. En dat is met name de snelle toegankelijkheden tot alle applicaties.

Maar goed, uiteindelijk doen beide wel hetzelfde en ik ben gewoon meer voor de prestaties ipv. de grafische omgeving. Dat is voor iedereen anders.

ultddave
29 October 2009, 14:52
Ik weet niet tot wanneer MS de XP-versies gaat blijven ondersteunen, maar erg lang gaat dat niet meer zijn. M.a.w. SP3 was het laatste servicepack dat werd uitgebracht, en dat zegt genoeg denk ik.

http://support.microsoft.com/lifecycle/?C2=1173

Algemene ondersteuning eindigt: 14/04/2009
Volledige ondersteuning (hotfixes en dergelijke) eindigt: 8/04/2014

XP ondersteund ook geen directX 10 en 11 zeker? Vista wel (en windows 7 uiteraard ook). ;)

Mvg,
Dave

Dopey
30 October 2009, 20:25
Net effe gekeken, Windows Sidebar verbruikt hier bij mij ongeveer 20MB aan RAM.....Op een aantal GB is dat toch te verwaarlozen denk ik ;)

DriesCORE
30 October 2009, 22:03
Net effe gekeken, Windows Sidebar verbruikt hier bij mij ongeveer 20MB aan RAM.....Op een aantal GB is dat toch te verwaarlozen denk ik ;)

Ik wil gewoon een xp hebben. :p
Want nu kan ik met "AlienGUIse" enkel maar 1 theme voor mijn vista, en op xp heb ik er meerdere ;)

DriesCORE
31 October 2009, 20:32
Ok, ik kan MS windows xp pro x64 SP2 maar niet installeren! Ik word er gek van! Constant moet ik mijn C:\ formatteren. Iemand oplossingen?

compuchrisje
31 October 2009, 20:53
Staat je Vista nog op een partitie? Dan kan het zijn dat die een ouder systeem verhindert. Normaal gezien begin je met installeren van het oudste systeem, daarna de nieuwere (Vista dus).
Andere oorzaken mss, welke foutmeldingen?