Volledige versie bekijken : Ubuntu voor "aanschaf" testen



Toelly
1 November 2009, 19:31
Hey allemaal,

ik speel al langer met de gedachte om Ubuntu op mijn notebook te draaien (dualboot). Maar voor ik al mijn tijd daar in steek, lijkt het mij misschien nuttig om Ubuntu eerst even te 'testen' om zo te zien of ik het daadwerkelijk graag zou hebben.
Ik heb al vernomen dat je besturingssystemen virtueel kan draaien en daarbij leek Virtual Box (http://www.virtualbox.org/) een goed programma. Is dit daadwerkelijk zo? Zijn er misschien betere (ook gratis) alternatieven? En is het ook mogelijk om Ubuntu virtueel te draaien op mijn Vista?

zariash
1 November 2009, 19:44
je hoeft helemaal niks te doen gewoon de cd erin opstarten vanaf de live cd dat is alles.
ik gebruik zelf mandriva 2009 en op pc banking na werkt alles perfect.
grtjs

yanish1005
1 November 2009, 19:57
je hoeft helemaal niks te doen gewoon de cd erin opstarten vanaf de live cd dat is alles.
ik gebruik zelf mandriva 2009 en op pc banking na werkt alles perfect.
grtjs
pc banking(dexia en centea) werkt bij mij(ubuntu) wel.

zariash
1 November 2009, 20:03
pc banking(dexia en centea) werkt bij mij(ubuntu) wel.
bij mij ook maar ik moet dikwijls 2 tot 3 keer aanmelden als ik aangemeld ben
is er geen probleem meer. zou het aan mandriva liggen .
grtjs

Snakey
1 November 2009, 20:14
Kan ook aan de browser(instellingen) liggen.

yanish1005
1 November 2009, 21:15
bij mij ook maar ik moet dikwijls 2 tot 3 keer aanmelden als ik aangemeld ben
is er geen probleem meer. zou het aan mandriva liggen .
grtjs
welke browser gebruik je?

zariash
2 November 2009, 10:08
ik gebruik firefox.
grtjs

Toelly
2 November 2009, 12:14
je hoeft helemaal niks te doen gewoon de cd erin opstarten vanaf de live cd dat is alles.
ik gebruik zelf mandriva 2009 en op pc banking na werkt alles perfect.
grtjs

Dat is dan toch geen dualboot?

Hoe dan ook, ik zou het graag eens testen door het virtueel te draaien. Eens zien of het mij aanstaat :)

zariash
2 November 2009, 12:41
Dat is dan toch geen dualboot?

Hoe dan ook, ik zou het graag eens testen door het virtueel te draaien. Eens zien of het mij aanstaat :)
virtueel is eigenlijk hetzelfde als van cd /dvd draaien.
je hoeft deze niet te installeren om uit te proberen pas als je kiest voor installatie dan heb een dualboot .
grtjs

Toelly
2 November 2009, 12:51
Maar is het niet zo dat je voor het opstarten van ubuntu dan niet eerste je pc moet opstarten, dan je disc drive openen, dan terug afsluiten en dan opstarten via cd-rom? Is volgens mij omslachtiger dan een virtueel draaien, niet?

Dopey
2 November 2009, 18:06
Ik draai Ubuntu in Virtualbox van Sun.....geen problemen. Wel effe op letten of je pc het aankan.

Toelly
2 November 2009, 18:43
En hoe zit het eigenlijk met al je programma's en data? De data zal toch herkend/gevonden worden in ubuntu? En zullen mijn programma's nu niet meer in ubuntu werken? Bijvoorbeeld mijn antivirus enzo?

yanish1005
2 November 2009, 18:54
ubuntu heeft geen virussen.

Toelly
2 November 2009, 18:56
ubuntu heeft geen virussen.
:D Daar had ik even niet aan gedacht :P

Ik moet Ubuntu nu waarschijnlijk nog downloaden en installeren in Virtual Box?

Snakey
2 November 2009, 19:52
Linux werkt anders, dus windowsprogramma's zullen er niet standaard op werken, in beperkte mate kan het misschien draaien via wine, maar over het algemeen is zoiets niet de bedoeling, het is de bedoeling om de linux programma's te gebruiken.

compuchrisje
2 November 2009, 20:33
Ik had geprobeerd Ubuntu virtueel te installeren, maar blijkbaar wil dat niet lukken. Ik denk omdat er maar een beperkt aantal Mb aan geheugen aan toegewezen wordt (128 Mb). Daarom dat ik andere methoden had geprobeerd, zonder iets aan mijn bestaande partities te veranderen en ja hoor!
Ik heb Ubuntu dus geïnstalleerd als 'gewoon programma' op een andere partitie dan mijn Windows XP. Bij het starten van de pc kan ik kiezen of ik XP of Ubuntu wil starten, bij geen keuze, start gewoon XP verder op. Prima voor mij dus!! Alleen weet ik nog niet hoe ik onder Windows die Ubuntu es kan uitproberen. Ik moet dus wél of Ubuntu of Xp kiezen.
Qua uitzicht is het weinig veranderd vind ik, kleuren zijn nog altijd chocolade-poppekesachtig. Meer functies behalve FF heb ik er nog niet in geprobeerd. Maar als ik meer tijd heb daarvoor, kan het wel es zijn dat mijn laptop na zijn garantie periode een nieuw motorke krijgt :)

yanish1005
2 November 2009, 20:37
ik denk wel dat je je os mag veranderen zonder dat er iets van je garantie verandert.

Dopey
2 November 2009, 21:03
Systeemvereisten vindt je hier (http://www.virtualbox.org/wiki/End-user_documentation)
Ik ga er wel effe bij zeggen dat ik dat in combinatie doe met een virtuele cd (van Power Iso), dus ik hoef de cd niet te branden. Doe je dat niet moet je je eigen cd drive mounten iin de eigenschappen van de virtuele installatie (wijst zichzelf uit hoor ;)).
@CC....heb je de 3D accelaration aangevinkt in de eigenschappen van de videokaart? Zo gebruikt hij ook een deel je eigen videokaart (zoiets toch lol)

compuchrisje
2 November 2009, 22:53
Bedankt voor de link Dopey, dus virtueel kàn het gewoon niet, omdat XP slechts 128 Mb wil toewijzen aan virtuele systemen. Ubuntu vraagt daar op zijn minst 512 Mb, dus zelfs als ik een deeltje van mijn grafische kaart zou inzetten, kom ik er nog niet.
Laptop heeft Vista aan boord en daar krijg ik de fl... van, dus die zal eraan moeten geloven zodra deze desktop het opgeeft.

Snakey
3 November 2009, 01:43
Je kan het aantal werkgeheugen in Virtualbox normaalgezien aanpassen.