Volledige versie bekijken : Snelkoppelingen naar netwerkdrives verdwijnen op bureaublad (Win 7)



MabadosS
2 November 2009, 19:52
Hoi,

Sinds een goeie week overgeschakeld naar Windows 7 en heel tevreden, maar toch een vreemd probleem.

Ik werk hier thuis met twee Western Digital netwerkschijven.
De verschillende mappen op die schijf hebben een schijfletter.
Zo raak ik in de map documenten via O:\ bijvoorbeeld.

Deze virtuele schijven staan als snelkoppeling op m'n bureaublad zodat ik er snel aankan en daar zit net het probleem.

Als ik soms m'n pc terug aanzet zijn al die snelkoppelingen verdwenen en ik vind ze nergens terug.
Als ik de snelkoppelingen terug aanmaak werkt alles weer even en dan zijn ze later terug verdwenen.

Zit er een soort "bureaublad opruimen" in 7 die deze verwijderd?

Het gaat trouwens enkel op snelkoppelingen naar die netwerkschijven.
Als de rest blijft gewoon staan.

Alvast bedankt voor de hulp.

PS: Probleem op zowel laptop met 7 als vast pc met 7.

compuchrisje
2 November 2009, 20:28
Voor zover ik al ergens iets kon vinden: je moet zelf een thema aanmaken voor je bureaublad. Dus met rechtermuisknopmenu kiezen voor Bureaublad aanpassen of zoiets en daar kiezen voor 'thema's toestaan bureaubladpictogrammen wijzigen'. Geef dat thema ook een naam, zodat dat gebruikt wordt als je inlogt.
Laat es weten of het werkt? Heb zelf nog geen Win 7 en kan informatief zijn voor andere leden.

MabadosS
2 November 2009, 20:53
Voor zover ik al ergens iets kon vinden: je moet zelf een thema aanmaken voor je bureaublad. Dus met rechtermuisknopmenu kiezen voor Bureaublad aanpassen of zoiets en daar kiezen voor 'thema's toestaan bureaubladpictogrammen wijzigen'. Geef dat thema ook een naam, zodat dat gebruikt wordt als je inlogt.
Laat es weten of het werkt? Heb zelf nog geen Win 7 en kan informatief zijn voor andere leden.

'Thema's toestaan bureaubladpictogrammen wijzigen' aangevinkt en het thema opgeslaan.
Ik wacht af en laat weten of ze nog steeds verdwijnen.
Alvast bedankt voor de hulp.

MabadosS
2 November 2009, 21:51
Helaas, de snelkoppelingen waren zonet weer verdwenen.

MabadosS
2 November 2009, 22:20
Nog wat verder gegoogled en het blijkt een probleem in windows zelf te zijn.

Hier de vermoeddelijke oplossing:


If you create desktop shortcuts to removable storage places such as NAS the icons will disappear from time to time because Windows 7 has a built in task schedule to clean up broken and unused links.

To prevent the task from running you need to disable the task in the task schedular: start-programs-accessories-system tools-task scheduler
Expand the tree in the left hand pane until you get to Task Scheduler Library-Microsoft-Windows-Diagnosis.
In the right hand pane, right click the task named Scheduled and click Disable.

compuchrisje
2 November 2009, 22:42
De opruimwoede van W7 dus, bedankt voor het melden en hopen dat je met het uitschakelen van die taakplanner meer effect hebt.

MabadosS
13 November 2009, 17:05
We zijn nu bijna 2 weken verder en de snelkoppelingen zijn niet meer verdwenen.

Problem solved dus.

compuchrisje
13 November 2009, 23:36
Moest je terug 'hervallen', mag je altijd vragen dit topic terug te openen, MabadosS