Volledige versie bekijken : inloggen op router via console



Spartan 117
3 November 2009, 15:02
Ik heb een cisco 877 in bruikleen om eens te leren mee werken maar het lukt mij niet om er op in te loggen via de consolekabel. Ook via de url lukt het niet. mijn netwerksituatie is als volgt:

telenet komt aan op wireless router van dlink. ik heb boven een pc staan met draadloze netwerkkaart en die pc is aangesloten aan de cisco router. ik zou die pc willen gebruiken als wireless access point voor mijn cisco router om daarop dan een lan te configureren. Maar daar loopt het fout denk ik. Moet ik die access point op een bepaalde manier configureren om dan connectie te krijgen met die cisco router of zo? kan iemand me helpen?

greetz

Snakey
4 November 2009, 02:27
Dat zal wat moeilijk gaan, want als ik zo eens kijk naar die Cisco 877 serie, gaat dit voornamelijk om ADSL routers, dus de WAN interface is die van een gewone telefoonlijn.

Los van het feit dat je nogal een rare configuratie wilt uitvoeren en je niet echt de juiste apparatuur hebt om dit op een normale manier te bereiken, moet het inloggen via een consolepoort zeker wel lukken, probeer eens via de standaardinstellingen van putty in te loggen.
Als je scherm zwart blijft, een paar keer op enter drukken, en je zal normaalgezien een prompt zien verschijnen.
Als je je wachtwoord vergeten bent: http://www.cisco.com/en/US/docs/routers/access/800/850/software/configuration/guide/trouble.html#wp1038210

Een snelle uitleg over hoe je een cisco router met ios software kan configureren via command line:
Er bestaan twee modes, een normale mode en een global mode (admin), veel van de initiƫle configuratie taken zal je via global mode moeten doen. Je kan aan je prompt zien in welke mode je bent, eindigt het in >, dan zit je in normale mode, eindigt het met # dan zit je in global mode. Je kan van normal mode naar global mode via het sleutelwoord enable
Je kan terug uit global mode via exit
Daarna kan je je interfaces configureren, je lans zullen waarschijnlijk FastEthernets (fa) zijn
Om bv. een interface te configureren moet je eerst in global mode naar config mode gaan:

config t
En dan kan je de interface aanspreken:

interface fa0/1 (of FastEthernet)
waarbij 0 de controller is, en 1 de poort op de controller
stel, je wilt op deze lan poort een ip adres toewijzen van 192.168.1.2 met subnetmask: 255.255.255.0

ip address 192.168.1.2 255.255.255.0
en om de interface aan te zetten, typ je

no shutdown
Alle commands op een rij geeft dan:

Router>enable
Router#config t
Enter configuration commands, one per line. End with CNTL/Z.
Router(config)#interface FastEthernet0/1
Router(config-if)#ip address 192.168.1.2 255.255.255.0
Router(config-if)#no shutdown
Router(config-if)#end
Router#exit
Router>

Als het dus een ADSL router is die een atm interface heeft als WAN, dan zal je waarschijnlijk enkel de gewone LAN poorten kunnen gebruiken. En dan nog kan dit enkel als het besturingssysteem (Cisco IOS) je de mogelijkheid biedt om deze aan te passen. Stel dat het wel lukt, configureer dan 1 interface als default gateway en sluit deze dan aan op de computer die het internet deelt. Om een route naar de default gateway te configureren, gebruik je in config modus ip en sn 0.0.0.0, bv.:

Router(config)#ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 fa1/0

Trouwens, als het enkel voor leerdoeleinden is, kan je ook Cisco Packet Tracer gebruiken, hiermee kan je virtueel leren werken met alle cisco routers, switches & access points. Je kan hiermee zelfs een heel bedrijfsnetwerk opzetten, configuraties opslaan en dan in het echte bedrijf de configuratie op de routers plaatsen.