Volledige versie bekijken : HD Upgrade.



Dieseltje
9 November 2009, 13:54
De HD van m'n laptop is vol aan 't raken en 'k zou hem, in de nabije toekomst, willen vervangen door een groter exemplaar.
De vraag is nu: Hoe haal ik de volledige inhoud van de oude naar de nieuwe want er zit ergens een windows partitie op.
Verder zou 't ook heel mooi zijn mocht ik alle bestanden en programma's mee kunnen overzetten. Om het geleerd te zeggen, 'k zou een cloon willen van m'n oude HD.
Welk ( liefst freeware, ikke halve Hollander :rolleyes: ) programma kan dit aan ?????
Wat voor extra hardware is daarvoor nodig ??

PeterN
9 November 2009, 14:24
Ik doe het steeds met Acronic True Image. Dit is wel een betalend pakket maar voor geen 50 euro heb je veel plezier eraan. Images maken kan je maar dus ook hd's klonen.
Gisteren nog op 20 minuutjes mijn Vista 64 bit die op een raptor van 150GB stond effe gekloond naar een 320GB HD. Omdat de Vista slechts een 50GB bedroeg heb ik hem gekloond naar een partitie van 100GB. De andere 220GB is een aparte partitie geworden.
(Op de raptor komt win 7 binnenkort;))

Je kan dus tijdens het klonen partities wijzigen , groter maken, maar ook kleiner. Natuurlijk kan je een Vista die 50GB inneemt wel niet klonen naar een partitie van 40GB;)

Het gebruiksgemak is eigen aan True image. Kies klonen, geef je bronschijf op, geef de doelschijf op, stel eventueel de partities in van je doel schijf en starten maar. Als alles gereed is zal hij vragen je oude schuif te verwijderen na het afsluiten.

Dieseltje
9 November 2009, 17:53
En hoe hang je dan die 2 schijven aan elkaar??? De ene zit nog in je PC/laptop maar waar zit de andere. Bij een PC heb je de mogelijkheid om een tweede HD te monteren, bij mijn laptopje spijtig genoeg niet. Probleempje???
Externe behuizing voor HD 2.5 heb ik wel. Misschien is dat een oplossing??

Progje moet ook als freeware te vinden zijn. Ik zag gisteren ergens een verwijzing naar zoiets staan terwijl ik achter een HD aan 't zoeken was. Zomaar, op de site van een webwinkel, bij de beschrijving van de HD. Kan die echter niet meer weervinden.......Nonde....nonde....nonde.......... .

PeterN
9 November 2009, 17:59
Idd, uw tweede schijf kan je via een andere weg aankoppelen. Usb is de meest voor de hand liggende.
Ik zou wel even wachten op andere reacties. Mss dat er ook ergens een freeware programma voor bestaat dat goed werkt? Voor images alleszinds wel, maar als die echt hd's kunnen klonen (MBR zetten etc) weet ik niet;)

Dieseltje
9 November 2009, 19:24
Is dit zoiets?? http://www.clickx.be/downloads/63179/harde-schijven-klonen-of-back-uppen/

PeterN
10 November 2009, 00:28
Idd. Bij onze downloads vind je de laatste versie : http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=443
Met klonen kan je al niet veel verkeerd doen, je kan het dus eens proberen. Free programma's hebben regelmatig wat minder toeters en bellen aan boord. Ik weet dus niet als het drives op usb herkent.
Maar anderen zullen het mss beter kennen ;)

vdhee
10 November 2009, 13:00
Probeer de volgende link :

http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=661

Kloont de volledige schijf, dwz. dat ze ook bootable wordt.

ybr
10 November 2009, 23:34
Waarom een kloon maken van je HD ? Als je nu eens al je programma's hebt op een externe HD dan kom je toch ook ver. Het enige wat je dan wel moet doen is dan de HD van je pc volledig te formateren en alles opnieuw installeren. Of als er een nieuwe HD in je pc komt ook alles opnieuw installeren.