Volledige versie bekijken : Zoek de foto



Sarana
27 November 2009, 18:43
Ik vraag me eigenlijk af of het spel: "Zoek de foto" eigenlijk wel "legaal" ok is.

Onlangs kreeg ik een mail van Photobucket, waarmee ik altijd foto's upload voor dit spel, dat 1 foto die ik had geupload hun gebruikersvoorwaarden had geschonden en ik wettelijk gezien een boete kon oplopen. De foto hadden ze zelf al verwijderd. Ik weet zelfs niet meer om welke foto het juist ging. Ik heb er gelukkig nadien niks meer over vernomen maar ik was hier toch wel van geschrokken. Ik had nog een paar uploads niet meteen na plaatsing gewist van Photobucket misschien vielen ze daarover.

Dit staat in de Photobucket terms of use:
"Eligibility. Use of the Photobucket Services and/or registration to be a Member for the Photobucket Services ("Membership") is void where prohibited. By using the Photobucket Services, you represent and warrant that (a) all registration information you submit is truthful and accurate; (b) you will maintain the accuracy of such information; (c) you are 14 years of age or older; and (d) your use of the Photobucket Services does not violate any applicable law or regulation."

Dus elke keer je een foto van een ander upload via photobucket overtreed je hun regels.



Nu heb ik even opgezocht of je eigenlijk wel mag foto's van een ander plaatsen op een website en wat blijkt: neen, wettelijk gezien niet.
Voor het publiek maken van iemand anders zijn werk heb je altijd toestemming nodig van de auteur of het nu om tekst, foto's of om het even wat gaat.

Ik laat het gewoon maar weten want Photobucket houdt blijkbaar sommige dingen scherp in het oog.

ultddave
27 November 2009, 19:43
Als ze die regels heel strict zouden naleven, dan zouden ze geen gebruikers meer vinden. ;)

Opzich is het spel legaal als je de foto's legaal hebt verkregen. Maar uiteindelijk maakt dat niet uit. Als er iemand problemen mee heeft, krijgen we toch altijd emails van de eigenaars van de foto's :P.

Want uiteindelijk zijn sommige foto's al zoveel gekopieerd op het internet, dat je niet meer weet, wie de echte eigenaar is. ;)

Mvg,
Dave

Sarana
27 November 2009, 20:01
Ja, maar als je zo een mail van Photobucket zelf krijgt dat ze je een boete kunnen geven dan schrik je wel hoor.
Was echt een heel strenge mail vol juridisch gescherm.

Dus alle minatica-leden die via Photobucket foto's plaatsen riskeren vroeg of laat zo een mail.

Photobucket heeft een systeem dat je als eigenaar van een foto meteen de dader van het illegaal gebruik van die foto kan signaleren aan Photobucket. Vervolgens neemt Photobucket zelf actie daartegen.
Ze pakken dus daders aan vanaf de bron en niet de website waarop de foto werd geplaatst hé:
http://photobucket.com/copyright

Dus dit spel zet eigenlijk, cru gesteld, mensen aan tot schending van copyright. Je kent wel de auteur van de foto niet maar je weet wel heel zeker dat het niet je eigen foto is die je plaatst en daar ga je dus meteen in de fout. Dat argument telt dus nooit hé.;)

peenif
27 November 2009, 20:50
Heb reeds ettelijke tientallen, honderdtallen foto's via Photobucket geplaatst, 'k weet dus waarover ik het heb. Ik heb nog nooit dergelijke email gekregen, wel is er ooit een foto gewist door PB omdat er een blote borst op stond. Nu kan het natuurlijk Sarana dat U per abuis een copyrighted foto geplaatst hebt, dit kunt U natuurlijk altijd zien op de foto zelf maar indien er niks op de foto te zien is, is deze eigenlijk gemeengebruik en zou ik zeggen...post maar, hoe meer hoe liever.

Baloeke
27 November 2009, 21:56
Maar als je via google gaat zoeken naar de foto, die gevraagd word, kan je toch ook rechtstreeks de link van die foto gebuiken. Waarom deze foto dan eerst op je pc opslaan, om deze dan te uploaden naar photobucket, en dan die link gebruiken om te gaan plaatsen.

ultddave
27 November 2009, 21:58
Inderdaad, dat is makkelijker. Gewoon rechts klikken op een foto dat op internet staat. Dan kiezen voor "eigenschappen". En dan de link die bij "adres(url)" staat, kan je selecteren, kopieren en dan gebruiken als link naar de foto. ;)

Mvg,
Dave

Sarana
28 November 2009, 00:24
Zo lijkt het me inderdaad wel perfect legaal.
Dan komt er geen Photobucket aan te pas.
Maar zo staat het niet uitgelegd hier op het forum dacht ik hé?
Misschien moet die tutorial over hoe je een foto plaatst op het forum aangepast worden dan. :rolleyes:

PeterN
28 November 2009, 00:56
Als je strikt de wetgeving moet volgen is het copiëren van afbeeldingen altijd verboden.
Maar als we die wet moeten toepassen kunnen alle sites van het internet:)

Meestal maakt men van afbeeldingen geen punt. Zolang er geen naam of copyright opstaat zal de maker er geen probleem mee hebben dat iets wordt gedeeld. Mocht iemand een probleem er mee hebben dat krijg je wel een mail zoals je ziet. Meestal krijgen we hier op Minatica in zo'n geval een vriendelijk verzoek om het te verwijderen, maar enkele proberen direct indruk te maken door met juridische termen rond te strooien wat niet nodig is :(

Dus afbeeldingen zoals we hier op Minatica in fotolessen, psp-lessen, handleidingen ... tonen hebben ook allemaal een copyright vermeld. Deze zien we niet graag verschijnen elders zonder dat de maker gevraagd wordt. Andere afbeeldingen zonder dit mogen gerust elders geplaatst worden. Op die manier is het ook direct voor iemand duidelijk;)

Door het uploaden van een afbeelding elders, zoals photobucket, maakt je het eigenlijk erger. Op dat moment ben je verdeler ipv gebruiker. Natuurlijk proberen deze servers zich in te dekken tegen juridische stappen.
Langs de andere kant hebben andere sites niet graag dat er zomaar gelinkt wordt. De afbeeldingen worden immers dan door hun servers gehost want om ze hier te tonen moeten ze van hun server telkens worden opgehaald, en dataverkeer kost geld.

Zoals je ook aan de andere reacties kan lezen gebeurd niet constant. Een afbeelding plukken van het internet en hosten op een server wordt algemeen gedaan. De link dan hier neer zetten is geen probleem zolang je niet bewust of het vermoeden hebt dat je anderen hierdoor schaadt. Dus geen copyright afbeeldingen nemen.

Btw, als photobucket idd iedereen zou aanschrijven die een afbeelding van internet heeft gekopieerd en geplaatst, zullen ze niet veel meer moeten gaan hosten dan familie foto's. Ze zouden hun clienteel en inkomste via reclame snel zien zakken.
Btw, er zijn ook andere waar je kan hosten.

yanish1005
28 November 2009, 21:58
Ik laat het gewoon maar weten want Photobucket houdt blijkbaar sommige dingen scherp in het oog.
nee, photobucket niet, de eigenaars van die foto's. zij verwittigen photobucket. zij trekken zich er anders niets van aan.

compuchrisje
28 November 2009, 22:54
Ik denk dat Sarana een paar forumonderdelen mixt hier: dat van fotografie en dat in offtopic (Zoek de foto).
Peenif gebruikt Photobucket regelmatig om zijn zelf gemaakte foto's te plaatsen, vandaar dat die ook geen problemen krijgt. Maar dié foto's kunnen eventueel wél gebruikt worden door iemand anders, gewoon omdat ze op internet staan en via google op te snorren zijn (of moeten we tegenwoordig ook al Bing als zoekmachine gaan opnoemen? :D).
Eigenlijk is er maar één regel: alles wat op het internet staat, mag je bekijken, aankomen niet. En vooral niet diegene waar een signatuur of copyright op staat. Als de foto op een site te vinden is, die ook een copyright-melding heeft in zijn gebruikersovereenkomst, geldt diezelfde regel. Dus hier ook op Minatica.
Wil je foto's gebruiken van bv iemand in ons forum fotografie, is het een kleintje om die persoon een PM te sturen en toestemming te vragen. Meestal krijg je wel een 'ja' hoor ;).

Sarana
29 November 2009, 18:49
Ik denk niet dat ik de enige ben die Photobucket gebruikt voor plaatsen van foto's in dat spel.:rolleyes:
Als je gewoon linkt naar een afbeelding zie je die afbeelding niet staan op het forum zelf hé.

Uiteraard is het plaatsen van je eigen foto's met Photobucket volledig legaal.;)


Een afbeelding waar geen expliciete copyright op staat mag je eigenlijk ook niet plaatsen hé. Ze is niet je eigen werk dus moet je daar ook afblijven.
Maar ik snap jullie punt nu: als er geen klachten over komen en je doet je best om zeker de afbeeldingen die duidelijk een copyright hebben te mijden dan is er geen probleem ze te plaatsen.
Dus een klein beetje illegaliteit wordt nog door de vingers gezien.:p

PeterN
29 November 2009, 23:21
We proberen zo goed mogelijk legaal te blijven, iets wat niet altijd evident is voor een niet professionele site. Ik denk dat we een goed voorbeeld zijn van een amateurssite die ook met enkel legale inhoud een bestaansrecht en bestaansrede heeft.
De grijze zones proberen we zo goed mogelijk af te bakenen en dingen waarvan men weet dat het illegaal is, te weren. Maar we moeten ook de Paus niet zijn en anderen een les geven in hoe alles moet;)

Joga
1 December 2009, 23:13
Als je de foto's niet misbruikt kan dit geen kwaad. :)

compuchrisje
2 December 2009, 00:46
Dat zeg je wel, maar het gaat niet om mis-bruik, gewoon om het ge-bruik, waar Sarana een probleem mee kreeg.
Soms zit ik toch wel in twijfel over internet hoor, als niemand iets mag tonen terwijl iedereen wat wil laten zien, tot wààr màg iets of mag er iets niet.
Eigenlijk zou er maar één mogelijkheid moeten zijn: als je iets op internet zet, is het voor iedereen, en anders hou je het voor jezelf, punt uit.