Volledige versie bekijken : Geen algemeen rookverbod in de horeca ?



Phil O'Sophe
2 December 2009, 19:53
Over al of niet roken in de horecazaken, geheel of gedeeltelijk, is al heel wat gebakkeleid.
Een eerder goedgekeerde wet in de Kamer die een rookverbod goedkeurde, (dat enkele "toegevingen" toeliet), is in de Senaat een 14-tal dagen geleden voor een algemeen (dus volledig) rookverbod gestemd.

De kamercommissie Volksgezondheid heeft nu beslist de discussie hierover een tijd uit te stellen.

Verdere commentaar vind je hier (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20091201_055) .

Bron: "Het Nieuwsblad"

compuchrisje
2 December 2009, 20:52
Dat wordt hier dus één van de vele discussies die al 2000 keer in kranten zijn verschenen.
Net als met zovele zaken die de 'economie' moeten laten draaien en die mettertijd ingeburgerd zijn, worden ze na x aantal tijd terug 'afgepakt'. Na het sigaretje of sigaar, volgt alcohol, auto, gsm, pc....
Bezint voor ge begint te verbieden!

chira
2 December 2009, 21:21
:shy: ik durf te zeggen dat ik tegen roken ben .... ben blij dat er verboden te roken is in de restaurant ... maaaar op café vind ik wel dat ze heel ver gaan met hun verbod .... ik ga niet op café :lol:

Fakke_Berto
3 December 2009, 20:45
Roken in een restaurant vind ik zowiezo niet kunnen. Je verpest er een ander zijn maaltijd mee. Maar als ze het gaan verbieden in café's gaan er binnenkort veel failliet gaan. Men zou kunnen opteren om bepaalde café's rookvrij te maken en in andere café's toe te laten te roken, of een café min of meer opsplitsen in een rokerszone en niet-rokerszone. Zo kan je dan in de rokerszone een rookfilter plaatsen.

Obsessed
4 December 2009, 00:40
Ik ben ook sinds 2001 gestopt, maar ik vind wel dat iedereen het recht heeft om te roken als hij/zij dat wil.
Er zijn natuurlijk zaken die beter floreren zonder rokers (restaurants e.d.)

peenif
4 December 2009, 09:40
Ik zie het zo voor mij...het kleine stemmige buurtcafé waar driemaal per week 's namiddags, een groepje bejaarden waaronder weduwen, weduwnaars en koppeltjes hun kaartje leggen, wat bijpraten en lachen, koffietafel houden, Palmke, Leffeke en sigaartje, sigaretje of tabak met 'boekje bladjes'...of die toffe vriendenbende die op zaterdag liefhebbersvoetbal spelen en na de match de penalties nog eens hernemen...met Palmke, Leffeke en menige frisse pint!!! Denkt ooit wel iemand aan het sociale belang van het café? Er bestaan nog heel wat mensen die niet cocoonen en die daar hun eenzaamheid wat milderen. Algemeen rookverbod zal in veel gevallen het leven van die mensen grondig verstoren.

sykke
4 December 2009, 11:01
Ze zouden beter de keuze laten aan de horeca-uitbaaters, het is trouwens in hun zaak dat er wel of niet gerookt mag worden en niet in de dikkenekken hun living :evil:

Baloeke
4 December 2009, 15:30
Spijtig voor de rokers, maar het fractieleiderskamer en senaat hebben een akkoord bereikt. Deze zou invoege gaan op 01 juli 2014. Meer lees je hier (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen09/2.5323/091204_rookverbod)

Sarana
4 December 2009, 16:05
Een algemeen rookverbod vind ik ook te ver gaan. Beter zou inderdaad zijn dat de uitbaters zelf kunnen uitmaken of er in hun zaak gerookt wordt of niet. Zo kan de klant zelf kiezen waar hij wil binnengaan.
Maar neen, de regering schudt liever weer met het vingertje.

We evolueren meer en meer naar een "big brother is watching you" maatschappij. Wie rookt wordt het onmogelijk gemaakt om dit nog gezellig te kunnen doen.
En voor wie te dik is komt misschien een wet in de maak die de prijs van de frisdranken zal verhogen. Wat idioot. Word je niet dik door andere dingen zoals vet eten, teveel eten en overmatig bier drinken dan? Dat men zulke problemen niet echt ten gronde aanpakt bewijst al dat men echt wetten verzint om de mensen wat dwars te liggen vind ik.
Ook het hele "opwarming van de aarde" gedoe wordt zeer fel gehyped vind ik. Dat er grondig maatregelen nodig zijn om het milieu te redden dat is zo maar raak degenen die de schuld dragen en buit de kleine man niet uit. Ga maar eens aan een arme mens uitleggen dat hij voor het milieu zijn dak moet isoleren, dubbel glas moet laten plaatsen en liefst ook nog zonnepanelen op zijn dak moet zetten. Wie gaat dat betalen? De mooie belastingaftrek is enkel weggelegd voor werkende mensen dus chronisch zieken kunnen fluiten naar enige tussenkomst in de kosten.
Rijd je met de auto? Ola, slecht voor het miieu, dat ga je zwaar betalen.Kunnen we dan al rijden met andere, dan vervuilende auto's: neen. Is het openbaar vervoer al optimaal uitgebouwd: neen.
Dus ook hier worden de verkeerde mensen aangepakt.:wall:

Mensen zijn nu al meer depressief door de crisis en de vele ontslagen en uitgerekend nu gaan ze eens allerlei strenge wetten maken die je ook nog eens in je vrije tijd gaan raken.
Hoe gaat de ziekteverzekering die mensen allemaal kunnen blijven betalen?
Maar zover denken de heren ministers niet.

compuchrisje
4 December 2009, 23:39
Dat laatste paragraafje is ééntje om in te kaderen, Sarana. Ik dacht dat ik alleen zo dacht.