Volledige versie bekijken : Poll van de maand: Hoeveel wachtwoorden onthou je?



Baloeke
6 December 2009, 14:05
Alle leden hier op de site zijn geregisteerd. Daarvoor hebben ze een paswoord nodig. Misschien ben je op andere websites ook geregistreerd. Ook voor je e-mail (belgacom, telenet, msn, gmail,...) heb je een paswoord nodig.

Gebruik je een hulpmiddel, bv. een programma om paswoorden te onthouden of noteer je die ergens handmatig? Verander jij je paswoorden regelmatig?
Wij zijn benieuwd naar jouw antwoord.

U kan meerdere opties aanvinken in deze enquête

PeterN
15 December 2009, 14:14
Ik heb zo'n vijftal paswoorden die ik steeds opnieuw gebruik voor louter informatieve sites. Op vele sites heb ik dus een gelijkaardig paswoord.
Voor belangrijke zaken zoals hier de site, financiële sites, mijn telenet etc heb ik andere paswoorden die ik regelmatig verander.
Het hangt dus van de data af die ik wil beveiligen.
Op het werk onthou ik de paswoorden door een plakpapiertje aan de pc, anders onthou ik het allemaal niet meer :D

Sarana
15 December 2009, 14:15
Ik heb intussen toch wel al een hele resem paswoorden en schrijf die allemaal op.
Het schriftje bewaar ik wel niet bij mijn computer.

peenif
15 December 2009, 14:51
Het merendeel staat ergens opgeschreven - enige onthou ik of Firefox doet het voor mij en voor de XXX-sites gebruik ik altijd dezelfde 'Lewinsky_69' :p :rofl:

Toelly
15 December 2009, 15:12
voor de XXX-sites gebruik ik altijd dezelfde 'Lewinsky_69' :p :rofl:

Ah dus jij bent die Lewinsky_69!
:D:D

Phil O'Sophe
15 December 2009, 19:22
Alle wachtwoorden op een kaartje geschreven, dat altijd in mijn bereik ligt.

Vincent
15 December 2009, 23:11
Mijn wachtwoorden staan ook op een kaartje, en worden regelmatig veranderd.:)

trube
16 December 2009, 00:40
wij in onze lap-pie onthouden onze wachtwoorden zelf en de meest komen weer terug op zelfde wachtwoord.Er een site die tien wacht woorden onthoud en invult en de rest moet zelf onthouden ik hebt op papier staan t,ja als 50 ben geweest vergeet wel wat.
Uit Nederland west ik iedereen fijne dagen en hoop lees genot op deze site.

De Hulk
16 December 2009, 01:11
Wat ik niet begrijp is, dat als je wachtwoorden op een lijst schrijft, wat dan de functie is van een wachtwoord. Heb je de lijst of inzage in de lijst, is elke toegang/inloggen mogelijk.

Bij Keepass vraag ik mij af, je hebt toegang tot een database waarin de wachtwoorden versleuteld worden opgeslagen. Is goed, maar deze database is toegankelijk met één wachtwoord (staat in de omschrijving). Dit moet wel een heel sterk wachtwoord zijn en je kunt dit zeker niet ergens opschrijven en als iemand dit kraakt ben je zwaar gedupeerd want alles is dan toegankelijk. Is dit juist of zit het anders in elkaar?

compuchrisje
16 December 2009, 02:09
Nee, het klopt wat je zegt, De Hulk. Als je dat wachtwoord niet meer weet, ben je dus de pineut. Maar ééntje onthouden vergeleken met een halve agenda vol, zoals het hier bij mij lijkt te zijn, moet kunnen.
Ik onthou enkel de wachtwoorden, die ik dagelijks moet gebruiken; forum, mail, banking (om daarna via pinpass te gaan); de rest staat genoteerd. Meestal gebruik ik voor 'minder interessante' sites één en hetzelfde wachtwoord, behalve bij diegene die je zelf één toekennen.
Dat voor mail enz verander ik, als ik eraan denk, :p

g_man
16 December 2009, 10:08
Ik gebruik op meerdere fora hetzelfde paswoord, enkel dit forum heeft een ander. :)
Zelfde geldt voor openbare emailaccounts, allemaal hetzelfde paswoord. Daar staat toch niets speciaals in.
Bankaccounts en Paypal account hebben allemaal speciale (ingewikkelde) paswoorden.
Veranderen doe ik zelden, het is zo al ingewikkeld genoeg :p

bennevdb
16 December 2009, 11:34
Onthou tamelijk veel wachtwoorden, maar op de één of andere site moet ik toch even in het haar krabben betreffende gebruikte gebruikersnaam en wachtwoord.:damn:

ine
16 December 2009, 13:07
Voor fora en andere sites, waar het mij geen ernstige schade doet als er iemand als mij inlogt, heb ik zoveel mogelijk hetzelfde password. Maar helaas verschllen de regels waaraan zo'n password moet voldoen. En mijn username is ook niet steeds dezelfde/ Ik heb dus een file waar ik dat spul bewaar. Het zijn er NB meer dan 200.

Voor belangrijke sites (bankieren) heb ik 'echte' passwords. Maar die moet ik dan weer af en toe opnieuw aanvragen omdat ik het password vergeten ben. Dus dan kan ik weer twee weken niet internet bankieren. Grr.
Mijn laptop is met een vingerafdruk beveiligd, maar helaas is dat niet altijd betrouwbaar, dwz het laat me er niet in, dus dat is ook geen goede optie.

Verder heb ik nog digi passen, smartcards met pincodes en usb dongles. Er valt dus eigenlijk niet mee om te gaan. KeePass lijkt me voor sommige zaken handig, maar ik werk om meer dan een PC.

Ik zou willen dat er eens een echt goede oplossing voor kwam! Chip in mijn oor?

nightrunner
16 December 2009, 13:24
Wanneer je een wachtwoord vergeten bent, dan kun je natuurlijk altijd je vraag nog goed beantwoorden. Maar zorg wel dat je vraag een antwoord heeft wat niemand zou verwachten ;)

Echter gebruik ik software voor het wachtwoord probleem omdat ik dermate veel wachtwoorden heb die ik niet zomaar kan opschrijven omdat ze niet alleen van mij zijn maar ook van mijn klanten.

Als IT'er zijnde kom je namelijk veel dingen tegen dat je een wachtwoord nodig hebt op websites of om bij mensen te kunnen inloggen en dan zul je toch het juiste wachtwoord moeten hebben en dat ben ik toch echt niet van plan om allemaal te gaan onthouden. Een briefje bij de computer is natuurlijk geen oplossing of een plakken op je scherm of onder je toetsenbord. Het moet wel op een veilige locatie staan. dus in je computer buiten het zicht van internet. (want een hacker moet er natuurlijk niet bij kunnen)

Maar ook ik wens iedereen een prettige kerst en een goed en gezond nieuwjaar!

Mvg. nightrunner

Fck_
16 December 2009, 14:20
Ik gebruik overal een ander paswoord ^^ . Wel niet héééél erg anders . Het zijn allemaal een beetje variaties van elkaar .

namaste
16 December 2009, 17:49
Ik gebruik meerdere paswoorden voor mail, internet bankieren, fora, beveiligde bestanden, etc.

Hoe belangrijker de info, hoe moeilijker en langer het paswoord. Mijn langste is een 26-tal letters en cijfers.

papypc
16 December 2009, 19:29
Ik gebruik ook meerdere wachtwoorden en die staan dan ook "ergens" op papier.
Voor belangrijke info worden ze regelmatig veranderd en zijn ze behoorlijk lang, maar voor "gewoon en safe" gebruik, bv minatica, is dat niet het geval. En ja, soms moet ik naar mijn papiertje grijpen om gebruiker en wachtwoord terug te vinden als ik die lang geleden niet meer gebruikte. Hopelijk merk ik wanneer Alzheimer voorkomt :D

numberseven
16 December 2009, 19:59
Ik verander regelmatig van ww, de meeste onthou ik, maar het gebeurt ook regelmatig dat ik een ww moet resetten of een nieuw aanvragen

yanish1005
17 December 2009, 13:02
kdacht toch wel dat deze een anonieme gign zijn :s

Baloeke
17 December 2009, 17:17
Een tijdje geleden gebruikte ik voor alles en nog wat het zelfde paswoord. Was opzich makkelijk, maar denkelijk onveilig.
Bij Clickxmagazine zat dan eens een CD met het programma Password Depot (http://www.password-depot.com/) met een volledige licentie. Dacht dat is interesant. Heb het programma geïnstalleerd en heb nu voor elke site, waar ik geregistreerd ben een ander paswoord. Nu hoef ik maar 1 paswoord meer te onthouden.
Heb van deze file, met paswoorden een backup file gemaakt, deze staat op mijn 2de partitie, van mijn harde schijf. Ook is diezelfde file terug te vinden op mijn externe harde schijf.
Om nog zeker te zijn, zijn die paswoorden ook uitgeprind en liggen hier op veilige plaats.
Wat ik wel vergeet, dat ik geen paswoord verander. Toch heb ik de mogelijkheid, om dit te doen met dat programma.

Nadeel is, dat ik ergens op een andere lokatie ben, zonder mijn laptop, niet direct kan inloggen op BV Minatica. Ik ken dit paswoord zelf niet. Ik kan natuurlijk het hulpmiddel (http://www.minatica.be/login.php?do=lostpw) gebruiken, maar wat is het paswoord weer van mijn mailbox.

ultddave
17 December 2009, 17:50
Ik gebruik een aantal verschillende wachtwoorden. En op sommige sites gebruik ik dezelfde. Meestal op sites waar je gewoon éénmalig op inlogt voor iets te vragen of downloaden :p.

Mvg,
Dave

minQkel
21 December 2009, 11:51
Mijn antwoord staat er niet echt bij,

Ik gebruik op verschillende sites verschillende wachtwoorden. Maar dat betekend niet dat ik overal een ander wachtwoord heb. Meestal heb ik voor forums etc. Wel een standaard wachtwoord.

salmax
22 December 2009, 20:21
ik heb verschillende wachtwoorden en staan in mijn harde schijf van mijn geheugen in hoofd

Pjotr
24 December 2009, 12:05
Ik maak een variatie van een vast woorde in combinatie met een deel uit de website die ik bezoek.
bv. Pjotr1967 als vast woord wordt dan P*********** voor minatica.
Gemakelijk te onthouden maar wijzigd toch steeds.
Enkel voor belangerijke inlogs zoals bank enz gebruik ik een totaal ander paswoord.

Pjotr
27 December 2009, 10:52
Ik maak een variatie van een vast woorde in combinatie met een deel uit de website die ik bezoek.
bv. Pjotr1967 als vast woord wordt dan P*********** voor minatica.
Gemakelijk te onthouden maar wijzigd toch steeds.
Enkel voor belangerijke inlogs zoals bank enz gebruik ik een totaal ander paswoord.

Bedankt Baloeke maar was natuurlijk maar een voorbeeld ik gebruik natuurlijk een volledige ander variatie

Baloeke
27 December 2009, 16:16
Ik kan niet weten, of je werkelijk die combinatie gebruikt
Het is voor je eigen veiligheid, dat ik deze combinatie verwijderd heb.

poohbeer
27 December 2009, 21:35
ik gebruik altijd het zelfde wachtwoord

falco
30 December 2009, 14:46
ik heb ze opgeslagen op een exerne schijf

De Hulk
30 December 2009, 19:09
ik heb ze opgeslagen op een exerne schijf

Heb je een uitdraai gemaakt? Externe harde schijven kunnen stuk gaan!

MrEmmer
12 January 2010, 02:11
Op forums gebruik ik steeds hetzelfde paswoord. Maar voor de rest heb ik overal andere die ik gewoon onthoud.

osa
15 January 2010, 00:49
Op veel verschillende sites heb ik verschillende logins EN verschillende paswoords. Deze worden onthouden in mijn firefox (met een hoofdwachtwoord natuurlijk :p), maar zelf ken ik ze ook wel allemaal...

En voor het geval dat ik eens een wachtwoord vergeet bestaat er bijna bij elke site een 'wachtwoord vergeten', en de controles daarna (bv. geheime vraag en antwoord) zijn wél bijna allemaal hetzelfde.

tom906
21 February 2010, 13:44
Ik schrijf gewoon mijn wachtwoorden in een schriftje is eigelijk veiliger als je het in een programma opslaat op de PC. Want als je dan ooit gehackt word dan ben ook eneens al je accounts kwijt !

Groetjes, tom906