Volledige versie bekijken : Cursus computer



azziplekkus
6 December 2009, 21:36
Llo allemaal,

Ik ben dus van plan om een soort "cursus" te schrijven voor senioren/totale beginners ivm computers.

Ik heb nog geen concrete gedachten, eerder losse ideeën, maar ik probeer er vorm in te krijgen.
Ik denk dat ik het gratis onlien ga zetten in pdf formaat, maar ook gedrukte versies ga laten maken voor een klein prijsje (zo dat mijn tijd niet voor niets verspeeld wordt :))

Nu zocht ik nog naar tips ivm er structuur in te brengen. (Structuur in de zin van opbouw, maar ook in de zin van hoe ga ik het best te werk voor het te maken?)

Als iemand interesse heeft om mee te werken, altijd welkom :)
Wat voor personen kan ik gebruiken?
-Mensen die stukken willen schrijven (/typen) voor de cursus (denk er aan, het is heel basic, dus voor mensen die nog nooit een pc gezien hebben.)
-Mensen die alles "mooi" kunnen laten overkomen, hiermee bedoel ik designers die het geheel kunnen verfraaien met bvb een voorpagina, hoofdstukbanners, randjes op de pagina, etc.


Dusja, als iemand interesse heeft, laat iets weten :)

Mvg, Azzi


(@the mods: wist niet goed in welke categorie ik dit moest plaatsen, dus heb ik het hier maar gezet)

Mike
6 December 2009, 21:52
Als eerst zou ik gaan kijken wat je gaat behandelen. Wil je alle besturingssystemen vanaf XP behandelen? Als je alleen Windows 7 behandelt, ga je dan wel naar compatibiliteit kijken met andere OS'en? Houd je het alleen bij het OS of ga je ook allerhande freeware bekijken?
Er zijn zoveel vragen die je moet beantwoorden voordat je kunt beginnen met je cursus.

Daarnaast moet je natuurlijk niet het wiel opnieuw gaan uitvinden; op www.schoonepc.nl (http://www.schoonepc.nl/) is al érg veel te vinden betreft computers. Ga je daarop voort borduren? Ga je zijn artikelen verbeteren (dingen toevoegen of verbeteren waar je dat nodig vindt)?
En dan, maak je alle artikelen zelf, of ga je een bundel maken van allemaal artikelen die al op internet te vinden zijn? (mits je toestemming van de auteur hebt natuurlijk).

Dan even misschien wat minder leuke kritiek: Als je artikelen gaat schrijven, let dan meer op je punctuatie en taalgebruik dan in de post hierboven. Want iets "onlien" zetten staat natuurlijk wel raar in een cursus. En ik weet dat het maar een typfoutje is, maar het betekent wel dat je je post niet hebt nagelezen voordat je op de bevestigen-knop klikte.

Begrijp me goed, ik vind je idee heel erg goed, want het betekent dat je graag je kennis deelt met anderen, wat in mijn ogen een erg goede eigenschap is. Maar ik denk wel dat er nog heel wat overwogen moet worden voordat je écht kunt beginnen met die cursus.

Ik wil ook erg graag meedenken en misschien wat helpen, als de ideeën wat concreter zijn geworden.
Daar wil ik je veel succes mee wensen, en ik hoop weer van je te horen! (y)

azziplekkus
6 December 2009, 22:07
Eerst en vooral bedankt voor de feedback,
En inderdaad, over die dingen had ik al nagedacht.
Eerst was ik van plan een paar van die sites te contacteren om te vragen of ik delen uit hun tutorials en dergelijke mocht gebruiken, maar ik denk toch dat ik dat niet ga doen :)
(mijzelf kennende heb ik dan de neiging om alles gewoon klakkeloos te kopiëren, wat uiteraard niet de bedoeling is)

ivm typfouten en taalgebruik, ik controleer op fora mijn text maar heel oppervlakkig, aangezien het meestal wel voldoende leesbaar is. Maar uiteraard wordt elk deel van de cursus zorgvuldig nagelezen.

Ik was van plan om de cursus te baseren op Vista aangezien deze het meest gebruikt wordt tegenwoordig. (Ik weet het, het is niet het gemakkelijkste OS van microsoft om mee te beginnen, maar dat kan je ook als een pro zien :))
Ik ben wel van plan om bij sommige delen extra uitleg te geven voor andere Operating systems als het echt drastisch verschilt. (ofco, enkel windows, ten eerste wordt dat het meest gebruikt, zeker door beginners (is ook het beste om mee te beginnen in mijn ogen))


EDIT: ik heb effe je link bekeken, en ik wil echt wel de andere richting uit.
De bedoeling is dat de gebruiker al een PC heeft waar XP/Vista/7 al op geinstaleerd is, en ingesteld. Het kan zijn dat ik wat later wel wat verder ga, en een "tutorial" maak over hoe je een operating systeem moet instaleren, maar voorlopig nog niet :)

Mike
6 December 2009, 22:14
Goed om te lezen dat je daar toch over hebt nagedacht. Nu lijkt het me zaak (aangezien je geen informatie van andere sites wilt gaan halen) díe onderwerpen te selecteren die nog erg onbesproken zijn, aangezien er makkelijk naar de andere - al goed uitgewerkte onderwerpen - te linken is. En ik denk dat de sites waar je dan naar linkt dat ook nog best zullen appreciëren.

Wat betreft je onderwerp: Ikzelf zou de keuze maken voor Windows 7. Zeker als je nu (of over een tijdje) pas begint. Waarom? XP heeft het lang uitgehouden omdat het een keurig OS is. Vista is dat niet echt, om het maar zacht uit te drukken. Microsoft maakt nu een verse start met - het beter ontwikkelde - Windows 7, en daar zou jij mooi op kunnen inspelen. Zeker als je wilt dat je cursus over 2 jaar nog gelezen wordt.

Succes!

azziplekkus
6 December 2009, 22:22
Daar heb je inderdaad een punt, Persoonlijk heb ik Vista zo lang mogelijk uitgesteld, en zo snel mogelijk overgeschakeld naar windows 7 (atm heb ik op deze pc nog de Build 7100 staan)

Kga nog zien wat ik doe, aangezien Windows 7 atm nog niet zo populair is bij oudere mensen.

Over de onderwerpen die ik ga bespreken heb ik al een paar ideetjes :)
(Ons ma,welke ook een "noob" is op vlak van computers, heeft ooit een computer cursus op haar werk gekregen, waar wel een paar basic onderwerpen aan bod kwamen, maar ik zie dat ze er momenteel nog altijd niet echt veel van bakt, dus ik ga mij op die ideeën baseren, en die dan op mijn eigen manier proberen aan te leren, beginnen van 0, of zelfs bij -1, en dan verder opbouwen)

compuchrisje
7 December 2009, 01:07
De meeste mensen (op leeftijd) willen wel mee met de tijd, vooral als ze nog fris in de hersentjes zijn. Maar behalve het probleem, dat ze moeilijker aanleren en onthouden, blijft na het volgen van een cursus nog altijd het volhouden. Ze moeten gestimuleerd worden (iets wat Pascal Vyncke perfect heeft aangegrepen).
'k Vind je idee niet slecht, maar ik vrees dat het mettertijd zal verdwijnen in de massa als je een niet echt zo populair systeem als Vista als basis gaat nemen.
Met Windows 7 zal je heel wat beter scoren... maar mss kan Minatica op één of andere manier ook iets betekenen voor je?

azziplekkus
7 December 2009, 18:09
Een samenwerking met Minatica zou inderdaad wel een steuntje in de rug kunnen zijn :)
Maar nu je er over spreekt dat het idd kan vervagen, denk ik er aan om iets te maken waar ze mee bezig kunnen blijven (zodat ze dat dagelijks, of toch zeker wekelijks iets herhalen, en dat de cursus ook een soort leiddraad kan zijn)

ultddave
7 December 2009, 19:49
- Is het dan niet beter dat je de cursus bijvoorbeeld "Windows 7 voor beginners" noemt. Want alé ja, als dat "Windows 7 voor senioren" heet, ga je niet veel jong volk lokken :p. De naam spreekt niet echt aan :D.

En dan eventueel ook een "Windows 7 voor gevorderde" uitbrengen nadien.

Het is dus denk ik beter, om een breder publiek te kiezen. Aangezien niet enkel senioren moeilijkheden hebben met de PC. Je hebt ook nog kinderen en uiteraard de vrouwen :p. (is maar voor te lachen he)

- Langs de andere kant zijn er al veel cursussen of handleidingen voor Vista en Windows 7. Dus opzich, hebben mensen wel een cursus nodig? ;)

Mvg,
Dave

azziplekkus
7 December 2009, 19:59
Voor een titel heb ik nog lang geen idee, dus weet niet goed waarvan je het haalt :p

Maar iets van windows7 ga ik er neit inzetten, aangezien ik ga proberen om het zo algemeen mogelijk te houden.


Enja, er zijn reeds vele boeken/online lessen uitgebracht, maar ik ga proberen mijn "cursus" toch ietwat anders op te stellen, zodat hij ook als dagelijkse leiddraad kan gebruikt worden :)

ultddave
7 December 2009, 20:24
Voor een titel heb ik nog lang geen idee, dus weet niet goed waarvan je het haalt

Ah ye, verkeerd gelezen :shy: :p


ik ga proberen om het zo algemeen mogelijk te houden.
Is inderdaad het beste. Ik zou het dan zo doen, om toch specifieke informatie per OS te kunnen geven: (voorbeeld)

Verborgen mappen en bestanden weergeven

Windows 7:
- Step 1
- Step 2
Windows Vista:
- Step 1
- Step 2
Windows XP:
- Step 1
- Step 2

Windows 7 en Vista methodes trekken zoiezo veel op elkaar, dus eventueel kunt ge die samenvoegen bij sommige onderdelen. XP wordt nog relatief veel gebruikt, dus vandaar dat ik die daar ff heb tussen gezet. ;)

Greetz,
Dave

azziplekkus
7 December 2009, 20:56
jup jup, was ik al van plan om het bij de beeste onderwerpen zo te doen :)

butskristof
7 December 2009, 21:00
Ik zou windows XP zeker nog wel vermelden in je cursus want volgens mij krijgen veel oudere mensen ook 'afgedankte' computers van andere familieleden om mee te beginnen en meestal staat hier dus Windows XP nog wel op.
Als je zelf niet meer over XP zou beschikken, zou ik ook wel willen helpen om alle stappen uit te zoeken voor XP en deze uit te schrijven zodat de mensen met XP ook de stappen voor hun systeem kunnen gebruiken.

azziplekkus
7 December 2009, 21:30
Ik zou windows XP zeker nog wel vermelden in je cursus want volgens mij krijgen veel oudere mensen ook 'afgedankte' computers van andere familieleden om mee te beginnen en meestal staat hier dus Windows XP nog wel op.
Als je zelf niet meer over XP zou beschikken, zou ik ook wel willen helpen om alle stappen uit te zoeken voor XP en deze uit te schrijven zodat de mensen met XP ook de stappen voor hun systeem kunnen gebruiken.

Dit was ook waarom ik dacht het op XP te baseren, ook omdat ik persoonlijk vind dat XP nog altijd het gemakkelijkste OS is om mee te beginnen.

carl
8 December 2009, 15:59
In mijn ogen is het niet alleen belangrijk om uit te leggen HOE je iets moet doen, maar ook wat en waarom je dat in feite doet zodat men begrijpt wat men aan het doen is. Ik heb al vaker gemerkt dat dat de grote fout van zulke cursussen is, ze gaan uitleggen dat je daar en daar en hier moet op klikken, maar van zodra het programma geupgrade wordt of ze een andere pc moeten gebruiken loopt het fout ... Het is natuurlijk veel meer werk en er kruipt meer tijd in zo, maar je zou zo een cursus eigenlijk voor alle windows versies moeten kunnen gebruiken ;)

butskristof
8 December 2009, 16:12
In mijn ogen is het niet alleen belangrijk om uit te leggen HOE je iets moet doen, maar ook wat en waarom je dat in feite doet zodat men begrijpt wat men aan het doen is.
Ja inderdaad, dit vind ik ook zeer belangrijk. Deze mensen leren misschien al wat trager bij, dan is het comleet uit den boze om ze gewoon wat dingen te leren zonder dat ze weten waarvoor ze dienen.
Daarom is het misschien ook een idee om de cursus als volgt op te bouwen:

Verborgen mappen en bestanden weergeven
[UITLEG wat men gaat doen en met welke redenen.]
Windows 7:
- Step 1
- Step 2
Windows Vista:
- Step 1
- Step 2
Windows XP:
- Step 1
- Step 2

azziplekkus
8 December 2009, 18:13
In mijn ogen is het niet alleen belangrijk om uit te leggen HOE je iets moet doen, maar ook wat en waarom je dat in feite doet zodat men begrijpt wat men aan het doen is. Ik heb al vaker gemerkt dat dat de grote fout van zulke cursussen is, ze gaan uitleggen dat je daar en daar en hier moet op klikken, maar van zodra het programma geupgrade wordt of ze een andere pc moeten gebruiken loopt het fout ... Het is natuurlijk veel meer werk en er kruipt meer tijd in zo, maar je zou zo een cursus eigenlijk voor alle windows versies moeten kunnen gebruiken ;)

Daar heb je inderdaad wel een punt, ik onthoud dingen ook veel beter als ik de waarom er achter begrijp.

Maar voor computer lijkt me dit voor 9/10 gevallen vrij onmogelijk.
Probeer zelf maar eens na te denken over een willekeurige taak :) een waarom is moeilijker dan het lijkt voor deze onderwerpen :)

Sarana
8 December 2009, 19:40
Op een VDAB-cursus die ik volgde bestond de cursus computer voor beginners uit heel elementaire zaken zoals:
- Hoe stuur je een e-mail?
- Hoe gebruik je een zoekmachine om te surfen?
- Hoe sla je een bestand op?
- Hoe maak je zelf mappen aan om bestanden te organiseren?
- Wat betekenen alle toetsen op het toetsenbord?
- Betekenis van klik, dubbelklik en rechts klikken met de muistoetsen.
- Gebruik van menu's en tabbladen, openen van vensters.

Dus dit was volledig los van om het even welk OS.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ga je uit van mensen die nog nooit een pc van dichtbij hebben bekeken dan zal je niet voorbij kunnen aan deze zaken denk ik.

Pas in de latere cursussen kwamen specifieke prog's aan bod zoals Word, Excel en Powerpoint.

Het aanleren van de basis van een prog zoals Word en Excel (of andere tekstverwerkers en rekenbladen) vind ik ook nog nuttige kennis omdat je dit kan toepassen voor het schrijven van brieven of het berekenen van allerlei zaken.

Ook een duidelijke uitleg over pc beveiliging mag niet ontbreken denk ik want anders stikt die mensen hun pc binnen de kortste keren van de spyware en virussen.;)

azziplekkus
8 December 2009, 19:43
Ik was van plan om die dingen zeker aan bod te laten komen, maar was zelfs van plan om NOG meer basic te beginnen :)

zodat bij wijze van spreken een aboriginal met een pc zou kunnen werken :)

Sarana
8 December 2009, 20:11
Ik was van plan om die dingen zeker aan bod te laten komen, maar was zelfs van plan om NOG meer basic te beginnen :)

zodat bij wijze van spreken een aboriginal met een pc zou kunnen werken :)


Dan kan je zo starten:

Men neme een pc en gaat vervolgens op zoek naar een stopcontact, een modem en een internetprovider.
Als u plots allerlei lichtflitsen op het scherm ziet verschijnen bent u echt niet aan het hallucineren. Uw pc is nu klaar om aan de slag te gaan.:D

Mike
9 December 2009, 08:59
Ik zie ditzelfde bij mijn eigen moeder. Zij heeft het ondertussen wel een beetje door, maar had toch erg veel moeite met het begrijpen van het Verkenner-Word verhaal. Zij ging dus altijd op zoek naar haar bestanden door Word te openen, op Openen te klikken en dan het bestand op te zoeken.
Ik heb haar het principe een beetje proberen uit te leggen met een werktafel (Word) en een archiefkast (Verkenner). Men zou toch in het echt ook niet eerst naar de werktafel lopen om vervolgens iets uit de archiefkast te nemen als je het alleen wilt bekijken?

Zo basic kan het dus gaan.

azziplekkus
9 December 2009, 13:48
Ja, daar heb ik ook al over zitten te nadenken.
Als ik met oudere mensen omga, kan ik het principe van een harde schijf heel mooi uitleggen dmv een vergelijking met een doos of een kast.

Nu, als ik dat voor 1 ding ga doen, moet dat voor alles. En als ik dit voor alles doe, dan maakt ik best een soort van intro-hoofdstuk waarin vanalles is uitgelegd (onderdelen van de pc, etc.)
Heb de cursus van ons ma is bekeken, en ze zei dat ze dat deel overbodig en ingewikkeld vond, daarmee dat ik denk dat er uit te laten (of pas later aan bod te laten komen)

J.W.
9 December 2009, 15:05
Uw vergelijking in uw eerste post: senioren/totale beginners gaat totaal niet op. Bij die "totale beginners" kunnen en zullen er senioren zijn, maar senioren hoeven geen "totale beginners" te zijn.
Misschien eerst eens uitzoeken hoeveel senioren er hier op Minatica zitten. :)

Cursus voor totale beginners online in pdf. Waar en hoe gaat een "totale beginner" deze cursus vinden?
De cursus hier op Minatica plaatsen? Dan bereik je uw doelgroep niet want "totale beginners" ga je hier niet vinden.

Vista meest gebruikt: volgens de laatste cijfers (enkel Windows)
- Vista 20%
- Windows 7 5%
- Overige 75% bijna allemaal Windows XP

Op een cursus Vista zit echt niemand te wachten.
Iedereen is blij dat dit misbaksel eindelijk verdwenen is.

Windows 7 is nog heel nieuw, om daar nu reeds een cursus over te maken moet je wel heel erg vertrouwd zijn met dit OS.

Blijft nog enkel XP over. Maar daar bestaan reeds XX-aantal cursussen over, in boekvorm en online. Wat voor nieuws kun je daar nog aan toevoegen.

Laat een cursus voor "totale beginners" over aan de CVO's.
Deze hebben hun deugdelijkheid reeds lang bewezen.

Als u toch een cursus wilt maken, begin er hier (op Minatica) dan eentje over bijvoorbeeld een Office onderdeel (MS of OO).

azziplekkus
9 December 2009, 15:35
Het klopt inderdaad dat senioren niet perse beginners, zijn, maar was maar gewoon om mijn doel duidelijk te maken :)

Als operatign system ga ik denk ik XP als basis nemen, met extra uitleg voor vista/win7.
Ik weet dat er al vele zijn, maar zoals ik al eerder zei, begrijpen de meeste senioren hier niet veel van. Het probleem is meestal (zoals iemand anders hier al zei) dat ze het lezen, proberen, en dan als de cursus gedaan is, dat ze het dan opgeven.
Mijn doel is om er voor te zorgen dat ze kunnen blijven doorgaan.

J.W.
9 December 2009, 16:12
Het klopt inderdaad dat senioren niet perse beginners, zijn, maar was maar gewoon om mijn doel duidelijk te maken :)

Als operatign system ga ik denk ik XP als basis nemen, met extra uitleg voor vista/win7.
Ik weet dat er al vele zijn, maar zoals ik al eerder zei, begrijpen de meeste senioren hier niet veel van. Het probleem is meestal (zoals iemand anders hier al zei) dat ze het lezen, proberen, en dan als de cursus gedaan is, dat ze het dan opgeven.
Mijn doel is om er voor te zorgen dat ze kunnen blijven doorgaan.

Blijft deze vraag nog: hoe gaat uw doelgroep "totale beginners" deze cursus kunnen vinden?????

Ik ben een senior (echt) en heb geen enkele ervaring met een pc (veronderstelling). Ik weet amper hoe ik de pc moet starten.
Hoe ik het OS, mailprogramma of browser moet gebruiken is voor mij een groot "?".
Leg mij nu eens uit wat ik ga hebben aan uw cursus.
Het enige wat ik kan (zal moeten) doen is een boek over het OS kopen of lenen in een bibliotheek. Eenmaal dat ik dat boek onder de knie heb... tja, wat ben ik dan nog met uw cursus.

Wie zijn die "totale beginners" en waar kun je die vinden?
Het zou misschien wel eens interessant kunnen zijn om hier een antwoord op te vinden.

Magnat
9 December 2009, 16:56
Misschien kan ik je binnekort helpen, mijn ouders gaan vlg. jaar nl. een cursus volgen voor senioren, zij kennen de pc alleen van af te stoffen en naar te kijken, ik zag zelf ooit onze pa is met de muis in de lucht aan het proberen de muiscursor te laten bewegen op het scherm en hij snapte er niets van, zelf na tientallen keren uit te leggen hoe en waarom je de pc opstart lukte dit niet, zelf na het opschrijven van een stappenplan... Ik vrees dat de leraar veel geduld zal moeten hebben, wel ben ik ook benieuwd hoe hij dit zal aanpakken en hun concentratie zal kunnen vasthouden ... Als zij hun cursus krijggen, kan ik hem altijd is inscannen en mss kan je er belangrijke stukken uit gebruiken voor je boek?

mvg

azziplekkus
9 December 2009, 18:48
Blijft deze vraag nog: hoe gaat uw doelgroep "totale beginners" deze cursus kunnen vinden?????

Ik ben een senior (echt) en heb geen enkele ervaring met een pc (veronderstelling). Ik weet amper hoe ik de pc moet starten.
Hoe ik het OS, mailprogramma of browser moet gebruiken is voor mij een groot "?".
Leg mij nu eens uit wat ik ga hebben aan uw cursus.
Het enige wat ik kan (zal moeten) doen is een boek over het OS kopen of lenen in een bibliotheek. Eenmaal dat ik dat boek onder de knie heb... tja, wat ben ik dan nog met uw cursus.

Wie zijn die "totale beginners" en waar kun je die vinden?
Het zou misschien wel eens interessant kunnen zijn om hier een antwoord op te vinden.


Voorlopige plannen zijn om te zien hoe het loopt, dus voor een beperkte doelgroep. Als het een degelijk eindresultaat heeft, kan ik horen bij een of andere uitgeverij of ze er iets mee kunnen doen.

op je vraag van "hoe kunnen ze het vinden":
De PDF versie is natuurlijk niet voor die personen zelf om te downloaden, want als het totale beginners zijn dan is de kans klein dat het hun lukt om dit bestand te downloaden, en te openen. (Ze mogen het natuurlijk wel he :))
De PDF is eerder bedoelt voor hem te laten lezen en beoordelen; en ook voor mensen die het zelf willen afprinten, en willen cadeau doen aan een kennis.

Voor de gedrukte versie ga ik rondhoren of er interesse is.
En zoals ik al eerder zei, als het echt volledig af is, en het is "druk-waardig" dan ga ik eens horen bij een uitgeverij :)

compuchrisje
9 December 2009, 20:49
Hoop dat je er succes mee zal hebben, want ik vrees ervoor. Hoewel je flink aan 't brainstormen bent, lijk je sommige zaken wel over het hoofd te zien.
Er zijn al voldoende gedrukte werken op de markt; wie interesse heeft, kan kiezen tussen een massa voorgedrukt materiaal. Je spreekt over een 'beperkte groep', dan denk ik dat de kostprijs voor het afdrukken de pan uit zal swingen (zelf ervaren!).
Er zijn diverse cursussen voor senioren en starters (hoeven niet altijd gecombineerd te zijn) die gevolgd kunnen worden in erkende instellingen.
Er zijn websites (zoals Minatica) die gratis hun kennis en hulp aanbieden....

azziplekkus
10 December 2009, 17:48
Hoop dat je er succes mee zal hebben, want ik vrees ervoor. Hoewel je flink aan 't brainstormen bent, lijk je sommige zaken wel over het hoofd te zien.
Er zijn al voldoende gedrukte werken op de markt; wie interesse heeft, kan kiezen tussen een massa voorgedrukt materiaal. Je spreekt over een 'beperkte groep', dan denk ik dat de kostprijs voor het afdrukken de pan uit zal swingen (zelf ervaren!).
Er zijn diverse cursussen voor senioren en starters (hoeven niet altijd gecombineerd te zijn) die gevolgd kunnen worden in erkende instellingen.
Er zijn websites (zoals Minatica) die gratis hun kennis en hulp aanbieden....

Als ik bepaalde dingen over het hoofd zie mag je me daar altijd op wijzen :)

Met beperkte groep bedoel ik een eerste versie van de cursus, waarmee geëvalueerd kan worden hoe goed hij eigenlijk is. Als de cursus druk-waardig is, dn publiceer ik hem voor het groter publiek.
De kosten van drukken vallen nog wel vrij goed mee voor een paar exemplaren te drukken, heb zoiets al eerder gedaan.

Enja, er zijn inderdaad reeds diverse cursussen, alleen zijn de meeste niet goed uitgelegd, en zijn er bij mijn weten nog geen cursussen, die ook uitleg geven voor windows 7.