Volledige versie bekijken : Dia's scannen



Phil O'Sophe
6 December 2009, 22:33
Alhoewel een dia een kleinbeeld is, kon dat vroeger toch met een goede kwaliteit geprojecteerd worden.
Als men een dia scant wordt die eveneens klein opgeslagen.
Is die dan nog voldoende bruikbaar om te verwerken en die net als een grotere afbeelding te bekijken op het pc-scherm of via een cd op de tv?

Of zijn daar bijzondere voorafgaandelijke instellingen van de scanner voor?
(Scanner is voorzien van een hulpstuk om dia's en negatieven te scannen)

Dank voor elke reactie.

Baloeke
6 December 2009, 22:55
Heb eigenlijk nog nooit dia's ingescant. Toch vermoed ik dat er een bewerkbare grote van deze komt. Met instellingen kan je veel veranderen.

Misschien zijn er leden, die dit weten. Geef eens het merk en type op van de scanner.

J.W.
6 December 2009, 23:00
Ik wens u "Veel geduld en veel vrije tijd" toe... :D:D:D

Ik ben er ooit eens aan begonnen, maar na ongeveer 5 dia's heb ik al de overige dia's bijeen gepakt en ergens opgeborgen.

P.S.: Ik zal er nooit meer aan beginnen....

compuchrisje
7 December 2009, 00:54
We hebben het ook al geprobeerd, bij de lessen PSP (niet op minatica hoor). En het resultaat was bedroevend, ook al was de scanner (HP) op dia's voorzien. Ik denk dat je net zo goed af bent met het projecteren van je dia's op een mooi blank scherm, dat optimaal instelt en er digitale opnamen van maakt.

Phil O'Sophe
7 December 2009, 18:57
We hebben het ook al geprobeerd, bij de lessen PSP (niet op minatica hoor). En het resultaat was bedroevend, ook al was de scanner (HP) op dia's voorzien. Ik denk dat je net zo goed af bent met het projecteren van je dia's op een mooi blank scherm, dat optimaal instelt en er digitale opnamen van maakt.


Zoals ik dus al vroeger gedaan had, een heel werk wel, maar het loonde de moeite.

Hier mag een slotje op.
Danke voor ieder die raad gaf ! :bow: