Volledige versie bekijken : RAID0 of niet



De Koene
9 December 2009, 20:55
Ik heb me nu Win7 gekocht en ga die volgende week installeren.
Nu heb ik twee gelijke Spinpoint F1 HD's en zou die eventueel in RAID0 gebruiken.
Nu na wat Googelen geraak ik er niet uit of dit nu een goed idee is of niet.
Soms word er beweerd dat dit geen snelheidswinst opleverd, wat mij eigenlijk zou verwonderen.
En ook kwa veiligheid (dataverlies) zou dit kwetsbaarder zijn, als er een HD kapot is ben je alles kwijt, wat wel normaal is.
Maar ik heb altijd een backup van max. 1 maand oud van mijn complete systeem.
Dus kwa veiligheid zit ik er niet zo mee.
Nu mijn is mijn vraag, DOEN of NIET DOEN in RAID0?:eek:

De Koene
9 December 2009, 21:50
Nu heb ik nog een vraagje.
Ik heb dus twee Spinpoint F1 HD's van 750gb.
Kan ik deze opdelen in:
HD1 300gb/450gb
HD2 300gb/450gb
Dan zou ik 2x300gb in RAID0 zetten en dan nog twee gewone partities van 450gb overhouden.
Is dit mogelijk?

g_man
9 December 2009, 23:22
Neen, wat je wilt gaat niet.
Je refereert naar wat men noemt Intel MAtrix Raid. Dit gaat als volgt, je eerste partitie komt in RAID 0 (300 GB), en die overige 450 GB moet ook in een RAID, maar dan RAID1.
Wel hoor je langs alle kanten waaien dat die Spinpoint F1's het moeilijk hebben met RAID en het wordt dan ook sterk afgeraden. Wel wanneer ze over de laatste firmware beschikken. Best niet doen om miserei te vermijden, maar het is aan jou.
Trouwens, ook even nakijken of je mobo matrix raid ondersteunt. :)

De Koene
10 December 2009, 01:30
Ik zal die RAID maar laten voor wat die is.
Is er enkel een probleem met RAID voor die Spinpoints of hebben deze nog andere gebreken?
Toen ik mijn systeem kocht was mijn Spinpoint totaal onbruikbaar, ik heb wel direct een nieuwe gekregen, daarna heb ik er nog 1 bijgekocht.
Tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

g_man
10 December 2009, 17:56
neen enkel voor de raid voor de rest zijn dat prima disks... als het een referentie mag zijn, ik koop ze zelf ook en gebruik ze ook. :p

namaste
11 December 2009, 18:58
Hmm, dan ben ik een van de gelukkigen waarschijnlijk. Draai al ongeveer een jaar nu
2 X 500GB spinpoint F1 in raid 0 en dat werkt perfect. Heb nog nooit een error gehad.