Volledige versie bekijken : Yanina en Xavier krijgen groen licht!



Sarana
15 December 2009, 12:19
Yanina Wickmayer en Xavier Malisse mogen dan toch weer tennissen.

Op 5 november hing hun een wel heel strenge straf boven het hoofd:
Een schorsing van 1 jaar en een boeter van 1000 euro werd hen opgelegd door het Vlaams Doping Tribunaal.
De twee zouden 3 keer een fout begaan hebben bij het doorgeven van hun verblijfsgegevens, hun "whereabouts".

Xavier en Yanina besloten deze straf aan te vechten voor het Internationaal Sporttribunaal TAS en voor een aantal andere rechtbanken.
Even leek het nog meer fout te lopen want op 4 december besliste het WADA, het Wereldantidopingagentschap, dat ze beiden een te lichte straf hadden gekregen en ze eisten een schorsing van 2 jaar!
Nu was het hek pas echt van de dam.

Maar de nachtmerrie lijkt nu dus voorbij. Maandag, 14 december heeft de Rechtbank van eerste aanleg in Brussel hun straf van 1 jaar schorsing opgeschort.
Het Hof baseerde zich hierbij op artikel zes van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens dat geschonden werd.

Volgens advocaat Kristof De Saedeleer kan het niet dat een atleet zelf in beroep moet gaan bij het Internationaal Sporttribunaal. Dit kan namelijk niet in hun eigen taal en schendt dus hun rechten.
Ook de tussenkomst van een derde partij (het WADA) die nog zwaardere straffen kan eisen is onwettig evenals het ontbreken van controle door een Belgisch rechter.


Bronnen: www.metrotime.be (http://www.metrotime.be) en www.standaard.be (http://www.standaard.be)


Wat vinden jullie van dit verhaal? Zijn Xavier en Yanina te zwaar gestraft geweest of vinden jullie dat een sanctie echt nodig was? Wat met andere sporters die fouten maakten met hun whereabouts?
Moeten die gevallen ook allemaal herzien worden?

Obsessed
15 December 2009, 12:49
Een schorsing van een jaar is inderdaad veel gezien de feiten.
Zie ook deze: http://www.minatica.be/showthread.php?t=65303
Ik gun hen alvast deze nieuwe kans.

Als je dan ziet waarmee andere sporters soms wegkomen :eek: (bvb Tom Boonen)

Sarana
15 December 2009, 14:08
Ik hoor net dat Yanina en Xavier toch nog altijd niet internationaal mogen tennissen. Het vonnis van de rechtbank wordt alweer in twijfel getrokken.:wall:
Het is dus nog altijd wachten op een officiële bevestiging...

peenif
15 December 2009, 14:44
Als je dronken naar je auto stapt, al is het maar om iets te halen, is er een vermoeden dat je wou rijden en hang je. Als je driemaal knoeit met je whereabouts, en zoals Malisse nog eens een controle mist ook, is er een vermoeden dat...en hang je, logisch toch. Ze mogen al van geluk spreken dat het maar één jaar is, voorlopig, 't kan verkeren zei Bredero...ze hadden het beter zo gelaten.

Sarana
15 December 2009, 17:37
En een renner die cocaïne snuift, zoals Obesessed ook al aangeeft, dat is dan niet voldoende om hem verdacht te vinden van meer? Dat is pas een schande voor je ploegmaats en je sport. Maar Boonen heeft vast machtige vriendjes en kon zich helemaal ontdoen van alle schuld.

Komaan. Yanina kon haar whereabouts niet doorgeven omdat het computersysteem niet werkte en ze problemen had met haar paswoord. Ze heeft dit herhaaldelijk laten weten maar werd met een kluitje in het riet gestuurd.
En dan 1 jaar geschorst worden? Ze was op alle dopingcontroles aanwezig en was telkens negatief bevonden.
Dat Malisse iets strenger wordt aangepakt wegens effectief missen van 1 dopingcontrole tot daar aan toe maar toch niet 1 jaar schorsing!

Ze hebben het systeem van de whereabouts zelfs nooit deftig en duidelijk uitgelegd gekregen.

Als je nu al kan gestraft worden voor "een vermoeden van misdrijf" dan kan je iedereen die een beetje zuur kijkt of zich zogenaamd "verdacht" gedraagt morgen voor een jaar de bak in gooien.
Welke sporters schieten er dan nog over?

Voor alle duidelijkheid dit is geen aanval tegen jou hé peenif. Ik appreciëer je mening. Ieder zijn gedacht.;)

peenif
15 December 2009, 18:02
Ik wil zelfs geen poging doen om Boonen te verdedigen, maar, lees goed maar...indien aan de hand van cocaïne metabolieten in het rioolwater het cocaïne gebruik gemeten wordt dan zal dit wel niet alleen aan het lijntje van Boonen liggen, ik bedoel als ze iedereen moeten straffen voor sporadisch of regelmatig cocaïne gebruik dan zijn we nog niet thuis. Iets anders is natuurlijk wanneer Boonen zou beginnen zondigen tegen de whereabout regels - dan ligt die er ook uit, zeker weten, machtige vrienden of niet...en aan het legertje advocaten, politici en andere bobo's te lande die Whoepie nu ter hare beschikking heeft, lijkt mij dat zijzelf ook meer dan een straatje voorsprong heeft op de rest.
Het enige waarmee zij zich het meest kan verdedigen, en volgens mij gerechtvaardigd, t.o.v. het WADA is dat zij het niet moest doen vermits zij toen niet bij de eerste 50 gerangschikt was op de ranking en helaas komt dit argument amper of helemaal niet voor in haar verdediging, enkel wat pathetisch gedoe en tranen, al dan niet van verdriet, spijt, woede of krokodillen.

g_man
15 December 2009, 18:15
Regels worden gemaakt om dingen in goede banen te leiden. Wie daarvan af dwaalt weet dat er een sanctie volgt. Dus niet achteraf komen grinsen dan.
De vergelijking met Boonen gaat niet op, Boonen werd niet in koers betrapt op gebruik van verboden middelen...
Dat de Minister nu in beroep gaat is niet meer dan juist, als dit door de beugel kan ja dan staat het hele dopingtribunaal op instorten.

compuchrisje
16 December 2009, 01:59
Het wereldje van beroepssporters zit nu éénmaal anders in elkaar dan dat van ons, simpele sukkels. En toch hebben wij ook onze resem spelregels van kindsbeen af en moeten we ons daaraan houden.
Ik vind wel dat sommige straffen lang niet in verhouding staan tot de (mis)daad. Als je een keer door rood licht rijdt, nemen ze je rijbewijs tijdelijk af, niet een heel jaar.