Volledige versie bekijken : Slaapstand bij 'deksel' sluiten..



arthurke
5 January 2010, 22:29
Hallo,

Sinds een paar dagen bemerk ik dat mijn laptop niet meer in slaapstand gaat als ik hem toe doe (= het deksel sluiten), ik gebruik mijn laptop grotendeels alleen met mijn adaptar in het stopcontact dus ik heb het nu nog maar even gemerkt..

Nu zit ik dus met dit irritant probleem, zeker als ik hem nog eens gebruik op batterij.. Mijn processor blijft draaien, mijn videokaart heeft warm..

Wat natuurlijk de levensduur wan mijn laptop te min doet, en wat ook wat stroom verbruikt.

Ik was vroeger gewend mijn laptop 'veel' te sluiten, en weer te openen. Nu wil hij dus niet meer in slaapstand gaan als ik hem toe doe..

Ik heb Windows Vista, en ik heb al eens gekeken bij de opties over het batterijverbruik, maar daar staat alles juist..

Weten jullie raad ?...

Bedankt !

compuchrisje
5 January 2010, 23:45
Heb je ook de instellingen gedaan bij verbruik via het elektriciteitsnet? Zou in hetzelfde venster moeten te vinden zijn.

arthurke
6 January 2010, 00:15
ja ook nagekeken, ik heb het 'fenomeen' ook als ik op batterij werk...

ybr
12 January 2010, 18:03
Ik werk hier ook met een laptop waarop vista staat.
Deze instelling kan je vinden door op uw bureaublad rechts te klikken en kiezen voor " aan persoonlijke voorkeur aanpassen ". In het scherm die je krijgt kies je dan voor Schermbeveiliging. Onderaan van het scherm dat je dan krijgt kies je voor Energie-instellingen wijzigen. Dan krijg je opnieuw een scherm en links daarin kan je dan kiezen voor " Het gedrag van het sluiten van het deksel bepalen ". Daar kan je dan instellen wat er moet gebeuren wanneer je het deksel sluit.

compuchrisje
12 January 2010, 20:04
Klopt Ybr, maar ook de fabrikant geeft soms zulke toepassingen mee. Heb ik toch gemerkt bij een al wat oudere Acer. Best handig, omdat dit toch ietsje verder gaat dan wat je via je configuratiescherm gedaan kan krijgen.

arthurke
13 January 2010, 13:40
Daar kan je dan instellen wat er moet gebeuren wanneer je het deksel sluit.

Daar staat het allemaal op slaapstand, dat is het vreemde juist..

Keystroke
15 January 2010, 13:48
Dan is er waarschijnlijk een technisch probleem. Je laptop registreert niet meer dat je het deksel sluit. Als het je echt stoort kan je er mee naar de winkel gaan.

arthurke
16 January 2010, 12:48
Ja maar het vreemde is dat als ik hem bij start-slaapstand zet, hij nog altijd niet 'wil in slaapstand gaan..' alleen het scherm wordt zwart.. Maar alles blijft draaien.

Quazie
16 January 2010, 14:50
De sluimerstand al eens geprobeerd?
Is misschien niet de ideale oplossing voor u (deksel veel open en dicht) maar met het te proberen is er ook niets verloren.

Wat doet de sluimerstand? Bij het activeren, door het deksel te sluiten of via startknop en afsluitmenu, word het actieve geheugen incluis geopende programma's 1/1 naar de HDD weggeschreven waarna de laptop zichzelf helemaal afsluit.

Geen accu verbruik meer.

Door nadien de powerknop in te drukken krijgt u direct een venster met "Windows hervatten" te zien ondertussen word het geheugen opnieuw geladen.
Nog even uw wachtwoord intypen en 2sec later kan u verder werken.

Tip: Sla uw werk op voor de laptop in sluimerstand te zetten, afsluiten van geƶpende programma's is niet nodig.

Let op: Uw HDD moet eerst uw gegevens wegschrijven, beschadiging is niet ondenkbaar bij ruwe verplaatsing van de laptop.

Als u deze functie wil blijven gebruiken. In "Schijfopruiming" NIET aanvinken het item "Sluimerstandbestand opruimen". Dit is een groot bestand (bij mij 1,74GB).
Verwijderen van dit bestand maakt deze functie onbruikbaar, dit voor zover mijn kennis reikt.

arthurke
17 January 2010, 14:18
Goh ik denk inderdaad dat het daaraan ligt..

Wat als je het sluimerbestand wel hebt weggedaan ?...

arthurke
17 January 2010, 14:24
Hoera ik heb het gevonden, na we google'en bij het woord sluimerbestand, kwam ik dit tegen :

Bij de schemainstellingen van 'hoge prestaties' (ik heb vista home premium NL) moet je onder het kopje 'Multimediainstellingen' > 'Wanneer worden media gedeeld' die van netstroom ook op 'Slaapstand niet inschakelen na een niet-actieve periode' zetten. Bij de rest van de schema's staat deze optie al zo, dus daarom werkt de slaapstand dan wel.

Quazie
17 January 2010, 15:11
Verwijderen van dit bestand maakt deze functie onbruikbaar, dit voor zover mijn kennis reikt.

Of het sluimerstandbestand opnieuw kan aangemaakt worden na verwijdering weet ik niet. Tot zover ik hierover niet meer info heb blijft die staan.