Volledige versie bekijken : Winter nu en vroeger



Phil O'Sophe
8 January 2010, 12:55
Hoe het tegenwoordig hier wintert hoeft geen commentaar.

Hoe het was in 1942 kan je zien in volgende "reportage":


winter_1942 (http://www.datafilehost.com/download-7cb98c67.html)

compuchrisje
8 January 2010, 18:56
Raar genoeg, maar voor zover ik weet is dit een NORMALE winter hoor!

Phil O'Sophe
8 January 2010, 19:06
Raar genoeg, maar voor zover ik weet is dit een NORMALE winter hoor!


Daarom is het ook een vergelijking ! ;)

Sarana
8 January 2010, 19:34
Dat was nog een stukske straffer dan de winter die we nu kennen.:eek:
En ons landje heeft nu al te lijden onder strooizoutgebrek en trein- en buspannes bij enkele centimers sneeuw.
Maar ik vind het nu toch ook al winters genoeg. Zeker voor morgen houd ik mijn hart vast: stevige wind, sneeuw en ijs. Gevoelstemperatuur: - 10°, brrrrrr.

Fakke_Berto
8 January 2010, 21:17
Ik heb nog meegemaakt dat ik buiten aan het werk was in open gebied aan een temperatuur van -12 met daarbij een straffe noordoosterwind zodat het wel -25 leek. D'as op je tanden bijten hoor.

Baloeke
8 January 2010, 23:16
Kan niet kijken

Downloaded 21 times
File: winter42.wpl
Size: 0.47 KB
is wat klein voor een filmfragment

butskristof
8 January 2010, 23:22
Kan niet kijken

is wat klein voor een filmfragment
Hier werkt het met Windows Media Player hoor,
en dat het zo klein is komt doordat het volgens mij een fragment is dat gestreamd word naar je pc.
Mvg,
Kristof.

Baloeke
8 January 2010, 23:34
Yep met mediaplayer is deze te bekijken. Thx skateguy11 voor de tip

compuchrisje
9 January 2010, 00:33
Ik kan nog niet over eeuwen mee spreken, maar enkele tientallen jaren toch al zeker. En om de x aantal jaar is de winter ongemeen streng, terwijl het jaar erop alles net andersom is.
Trouwens, vraag een honderdjarige over de uitschieters, en die zal er een stuk of 3 kunnen noemen. Toen die het aan haar of zijn oma of opa vroeg, zou die hetzelfde kunnen zeggen. En 't zijn enkel de uitzonderingen die de mensen meestal onthouden. Ik weet van een jaar (1975-1976) dat de herfst zo nat was dat zelfs het leger werd ingeschakeld om de aardappeloogst nog te redden. Tijdens die winter was ik ook 3 uur onderweg naar school (openbaar vervoer) en kwam met bevroren tenen in het leslokaal aan, schrijven lukte zelfs het eerste uur niet. Straten als spiegels zo glad, zelfs strooiwagens doken de sloot in.
Binnen 2 weken staat het voorjaar al aan de deur en is iedereen het allemaal weer voorlopig vergeten.

chira
9 January 2010, 01:01
:shy: vrijdag om 5 uur - 9 graden in harelbeke mooie ijsbloemen op mijn vensters ;)

Phil O'Sophe
9 January 2010, 12:25
In februari 1956 lag er de hele maand sneeuw hier; moest elke dag per fiets van Temse naar Sint-Niklaas (ong. 7km) naar school (voorlaatste jaar humaniora); toen het begon te dooien en onderweg al eens vastreed in de smeltende sneeuw kwam ik ginder aan met natte voeten en 's avonds waren dan nog de remmen van mijn fiets vastgevroren :D

Obsessed
10 January 2010, 12:44
In februari 1956 lag er de hele maand sneeuw hier; moest elke dag per fiets van Temse naar Sint-Niklaas (ong. 7km) naar school (voorlaatste jaar humaniora); toen het begon te dooien en onderweg al eens vastreed in de smeltende sneeuw kwam ik ginder aan met natte voeten en 's avonds waren dan nog de remmen van mijn fiets vastgevroren :D
Dat waren toch mooie tijden hé PhilO :rofl:

Phil O'Sophe
10 January 2010, 17:28
Dat waren toch mooie tijden hé PhilO :rofl:


Maar dat het zolang voorbij is hé ! :D

chira
10 January 2010, 17:41
:shy: ik weet nog toen ik klein was dat moeder de assen van de verbrande kolen moest strooien op straat wandt de vrachtwagens konden niet meer omhoog rijden , en dat was toen een goede hulp ,, dat was denk ik 1959 ;)

compuchrisje
10 January 2010, 18:53
Klopt Chira, als het strooizout helemaal op zou zijn, is as van kolen- of houtkachel nog een ultiem middel om gladheid te behandelen. Alleen is 't zo vieeeeeessss he als je met je schoenen in huis komt.
Hier heb ik het gelukkig kunnen bijhouden, dank zij een eerste grootse ruimbeurt door mijn halve trouwboek (eigenlijk driekwart, want hij is dikker dan ik :lol:). Ik kan alleen maar zeggen dat we dit jaar een heel normale winter hebben, we leven nog steeds op het noordelijk halfrond.