Volledige versie bekijken : Vraagje over instelling



De Koene
11 January 2010, 21:01
Ik sta hier met een Speedtouch van Belgacom, daar is een Linksys WRVS4400N op aangesloten.
Mijn vraag is nu, hoe moet bij deze laatste de operation mode bij advanced routing ingesteld staan, als gateway of als router?
Nu staat deze als gateway, maar ik moet bij iedere pc een vast ip-adres ingeven.
Zal deze dan automatisch een ip-adres toekennen als ik deze instel als router?:shy:

De Koene
11 January 2010, 22:36
Even een screenshot proberen

Fck_
11 January 2010, 22:38
Als je niet zoveel van de instellingen afkent, dan zou ik gwoon wegblijven bij 'Advanced routing'. Meestal staat dat wel automatisch goed lijkt me. Of heb je het al veranderd?
Je screenshot is trouwens niet helemaal duidelijk.

De Koene
11 January 2010, 22:52
Alles staat nog origineel enkel de beveiliging is opgezet.
Ik zal enkele duidelijker screenshots proberen te plaatsen.

De Koene
11 January 2010, 23:02
Poging 2 voor betere screenshot
Hoe krijg ik dit groter?

PeterN
12 January 2010, 00:24
Door te uploaden naar imageshack en de link hier te plaatsen;)

Voor jouw toepassing moet je alles standaard laten staan. Enkel je admin paswoord moet je veranderen en opschrijven zodat niet iedereen met het standaard paswoord in je routersettings kan. Nadat alles werkt moet je wireless enable zetten als je draadloos wil werken en deze beveiligen. Dezelfde beveiliging moet je dan ook op je pc's zetten die draadloos met de router connectie gaan maken.
Standaard staat alles normaal op DHCP, wat wil zeggen dat je pc's een dynamisch ip krijgen van de router. Je pc's moeten dus op 'automatisch een ip verkrijgen' staan.

De Koene
12 January 2010, 00:43
Alles is uitgevoerd zoals jij beschrijft.
Alle pc's kunnen het draadloze netwerk vinden en er ook met verbinden, maar iedere pc geeft melding van beperkte netwerkmogelijkheden als deze staat ingesteld op "automatisch ip verkrijgen"
Dus de pc is verbonden met de router maar niet met het internet.
Als ik elke verbinding een vast adres geef hebben deze wel verbinding met het internet.
Zal morgen wat afbeeldingen van hoe het er nu uitziet proberen te plaatsen.

Fck_
12 January 2010, 00:45
Ben je zeker dat je geen onnodige instellingen veranderd hebt? als ik zoiets aan de hand heb reset ik mijn router meestal eens, en dan is het opgelost ;).
(Wel je ADSL gegevens bij de hand hebben dan natuurlijk.)

PeterN
12 January 2010, 01:00
Geef dan ook even op welk type speedtouch. Ik ben in het adsl gedoe niet erg thuis, maar is die speedtouch ook een router of enkel modem.
Btw, met een vast ip, in wat range geef je dan een ip? Is dat in de range als in de linksys staat ingesteld? Anders zit je mss bij de buren op de draadloze router :p

Btw, altijd eerst draadloos zonder beveiliging gebruiken om te testen. Dan weet je dat alles werkt. Dan pas beveiligen. Om zeker te zijn dat je op de router verbinding hebt, kan je gewoon naar de settings van de linksys surfen, dan ben je zeker.

Als de speedtouch ook een router is dan moet je uw linksys anders aansluiten, je hebt dan immers 2 routers na elkaar. Je sluit dan de kabel komende van uw speedtouch niet aan op de aparte wan poort van de linksys, maar in 1 van de vrije 4 andere poorten.

De Koene
12 January 2010, 11:48
Het is volgende speedtouch (536(i) v6) met 1 ethernet aansluiting en 1 usb aansluiting.
http://www.speedtouch.nl/docs/User_Guide_5x6_nl_R52.pdf

Het ip van de speedtouch is 192.168.1.1
Het ip van de linksys is 192.168.2.1
ip pc1 is 192.168.2.105, ip pc2 is 192.168.2.106, enz...
De kabel van de speedtouch zit nu in de apparte wan.

Kan ik met mijn Belgacom adsl ook gebruik maken van het IPv6 protocol en van signaaloverdracht via N-signaal?
Al mijn hardware is er in ieder geval voor geschikt.

@Woya, ik heb de linksys gereset daarna het adminpasswoord verandert, het ip van de linksys verandert naar 192.168.2.1, dan draadloos enabled en dan een wpa beveiliging opgezet. Meer is er niet aan verandert.

De Koene
12 January 2010, 13:38
Hier de link naar imageshack
http://img63.imageshack.us/gal.php?g=screenshot001yj.jpg

PeterN
12 January 2010, 14:21
Probleem is dat je twee routers acher elkaar zet;)
Trek de kabel uit de linksys wan poort en steek hem in 1 van de 4 lan poorten. Zet je linksys vast op een ip adres in range met de speedtouch, bv 192.168.1.2, dus één verder dan je speedtouch. Zet dhcp aan voor de linksys en je pc's op automatisch ip. Dan zou het moeten gaan. Werkt het niet, kijk dan even wat ip de pc heeft gekregen.
Btw, test eventueel draadloos, maar eerst zonder beveiliging. De meeste fouten gebeuren bij de beveiliging. Door te testen zonder beveiliging weten we tenminste dat uw basis opstelling werkt ;) Daarna moet je natuurlijk beveiligen.

succes ;)

De Koene
12 January 2010, 17:52
Ik heb nu de kabel in de lan-poort geplugd.
Automtisch ip ingeschakeld
Nu heb ik draadloos geen verbinding met het internet.
Als ik de draadloze verbinding uit en terug inschakel vind deze het netwerk wel maar niet het internet, ik krijg dan ook een melding dat mijn firewall niet is ingeschakeld terwijl deze wel staat ingeschakeld.

Jaaanskeh
12 January 2010, 19:24
Het is best van slechts 1 van beide routers als dhcp te gebruiken. Ik zou de modem/router die connectie maakt met internet gebruiken als dhcp. Op de linksys dus gewoon dbcp uitschakelen en een simpele straight verbinding tussen de speedtouch (lan) en de linksys (lan) zou genoeg moeten zijn.

Dus ik stel deze settings voor
IP speedtouch: 192.168.1.1
ip linksys: 192.168.1.2

speedtouch: dhcp ingeschakeld (beginnend van 192.168.1.100 tot ...)
linksys: dhcp uitgeschakeld + geen beveiliging op WIFI

als het werkt zonder beveiliging kan je je wifi beveiligen zoals PerterN reeds zei ;)

http://img251.imageshack.us/img251/6286/84048427.jpg

De Koene
12 January 2010, 20:20
Eureka!!!
Ik heb nu de DHPC uitgeschakeld van de linksys en alles lijkt nu goed te werken.(y):bow:(y)

De Koene
12 January 2010, 21:31
Er is nu nog een probleem met 1 pc.
Deze ziet het netwerk, dan probeer ik verbinding te maken en moet de netwerksleutel ingeven.
Nadat de sleutel is ingegeven klik ik op verbinden maar ik krijg iedere keer het bericht dat de verbinding mislukt is.
De probleemoplosser geeft ook geen oplossing.

Jaaanskeh
12 January 2010, 21:37
Welke type beveiliging heb je gekozen voor je wifi? wep/wpa/certificaten
Welk OS draait er op die pc?
Staat MAC-filtering per ongeluk ingeschakeld op de linksys?

De Koene
12 January 2010, 21:49
Ik heb WPA gekozen.
Mac filtering staat uit.
Het is wel de enige pc met win7, maar voorheen kon deze wel verbinden.

Jaaanskeh
12 January 2010, 22:02
Probeer eens de settings van voorheen te verwijderen in het netwerkcentrum en dan opnieuw proberen

De Koene
12 January 2010, 22:04
Heb ik al geprobeerd.
Heb zelfs de adapter opnieuw geinstalleerd.
De adapter ziet dus wel het netwerk maar wil er niet mee verbinden.
Op 3 andere pc's met XP erop werkt alles probleemloos nu.
Ik heb de beveiliging nu eens uitgezet maar nog steeds hetzelfde.

Jaaanskeh
12 January 2010, 22:21
Kan je eens het commando "netsh wlan show all" uitvoeren en de resultaten voor jouw netwerk posten ?

De Koene
12 January 2010, 22:46
Ik heb een wlan usb stick van een andere pc op de win7 pc gestoken en er was direct verbinding.
Het probleem ligt dus bij de ingebouwde adapter maar daar was niks aan veranderd.
Met de stick heb ik echter een zwak signaal maar wel verbinding.
Met de ingebouwde adapter heb ik een sterk signaal maar geen verbinding.
Dus ligt het waarschijnlijk aan de instellingen van deze adapter maar ik zou niet weten wat.

De Koene
13 January 2010, 18:53
Ik heb alles aan de praat gekregen.
Alles werkt nu zoals het hoort.
Het probleem met de Win7 pc is ook opgelost maar vraag me niet hoe.
In ieder geval bedankt voor de hulp.:good::good::good: