Volledige versie bekijken : Info over geheugentypes



Toelly
14 January 2010, 16:07
Hey allemaal,

volgende week heb ik examen informatica. Dit gaat vooral over programmeren in Java en een klein beetje Matlab. In het begin van de cursus hebben we echter ook een (zeer beknopte) basis gehad van de computerarchitectuur (Von Neumann principe). Hier werd oa het geheugen besproken. Nu hebben wij daar enkele soorten geheugens gezien, en ben ik een beetje verward.

De 3 soorten die bij ons (kort) werden besproken zijn:
DRAM (Dynamic RAM)
SRAM (Static RAM)
ROM

Mijn vraag is nu, welk type geheugen wordt nu juist waar gebruikt (processor, werkgeheugen, harde schijf, ...)?

Fck_
14 January 2010, 17:28
Ik zal het even in het kort proberen uit te leggen.

DRAM: Dit is Dynamic Random Acces Memory. Dit is geheugen waarin geschreven kan worden, en uit gelezen kan worden natuurlijk. Dit gebeurt door de geheugenbesturingseenheid, als de CPU hier de opdracht voor geeft natuurlijk. De Dynamic wil zeggen dat ze Dynamisch zijn :p ! DRAM, dat zijn MOS-Transistoren, deze zijn dynamisch. Wil in principe zeggen dat de gegevens regelmatig 'opgefrist' moeten worden. Ook als ze gelezen worden, worden deze gegevens herschreven.

SRAM: (IS NIET HETZELFDE ALS SDRAM!) SRAM is Static Random Acces Memory. Het zelfde als DRAM, alleen moeten de gegevens hier niet 'opgefrist' worden. SRAM bestaat uit bipolaire transistoren. Een bit wordt hierbij bewaard in een flipflop, dat is een transistorschakeling die zich in 2 toestanden kan bevinden.

ROM: Dat is Read only Memory. Hierin worden de gegevens al bij de fabricage erin gezet, en deze kunnen niet meer veranderd worden! (Bj PROM, EPROM en EEPROM gaat dit wel.)

Een harde schijf werkt magnetisch, hier word dus helemaal geen DRAM , SRAM of ROM in gebruikt. De Bios, staat bijvoorbeeld geschreven op EEPROM geloof ik. DRAM word gebruikt in werkgeheugens. SRAM, dat weet ik niet zeker, kan zijn dat het ook gebruikt word in het werkgeheugen, mr dat zou dan duur uitkomen denk ik (SRAM gebruikt meer energie dan DRAM, mr is ook sneller). In het voorgeheugen, de cache, gebruikt men SRAM dacht ik.

Toelly
14 January 2010, 17:35
Bedankt voor je uitleg WoYa, ik kan nu al een heel eind verder :)

Fck_
14 January 2010, 17:38
Het verschil tussen Rom , Prom , Eprom en Eeprom zal ik ook nog even proberen zeggen :

Rom: Hier word alle informatie al ingezet tijdens de fabricage. De informatie is hierna NIET meer te wijzingen.

Prom: Hier word al de informatie tijens de fabricage op 1 gezet (Als de bits dus). Als men dan iets veranderd, kan men de 1'en nog naar 0'en veranderen. Mr zodra dat gebeurd is, staat dit ook vast, en kan dit ook niet meer veranderd worden.

Eprom: Dat is erasable prom, hier kan met de 0'en en 1'en ook nog veranderden. Hier gebeurt dit via UV-licht.

Eeprom: Electric erasable prom. Hier kunnen de gegevens ook nog veranderd worden , maar dit gebeurt dan electrisch. Flash geheugen is een voorbeeld hiervan.

Toelly
14 January 2010, 18:05
Deze informatie is al veel meer dan wij voor onze cursus moeten kennen (momenteel). Maar toch bedankt voor de interessante info, ik leer nog iedere dag bij op minatica ;)