Volledige versie bekijken : Wanneer is men "senior" ?



Phil O'Sophe
14 January 2010, 22:51
Die vraag is moeilijk te beantwoorden en meestal wordt "senior" dan gewoon "arbitrair" gedefinieerd.
Voor sommige mensen komt die bepaling dan ook nogal kwetsend over, zeker als die nog zeer actief zijn en als dusdanig (senior) bestempeld worden.
Zo is onlangs in Hasselt door het stadsbestuur een brief gestuurd naar alle 55-plussers om hen de gelegenheid te geven "om tegen een voordeeltarief naar de film te kunnen gaan".
Daarop zijn boze reacties gekomen van mensen welke de leeftijd van 55 bereikt hebben en zich toch te jong voelen om "senior" genoemd te worden.
Vandaar dat er hier en daar de vraag geopperd wordt om het woord "senior" door een ander woord te vervangen.

Bron: Het_Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G482KREOP)

Fck_
14 January 2010, 22:55
Noem mij maar Senior als ik goedkoper naar de film kan hoor :p !

Obsessed
14 January 2010, 23:17
Ik weet niet of ik er al bij hoor, maar ik vind "senior" zeker geen discriminerend woordje hoor.
Eigenlijk wil het gewoon zeggen dat de genaamde nog actief bezig is (zoals in #1 reeds hernomen).

compuchrisje
15 January 2010, 00:54
Senior is ook een term die gebruikt wordt in de sport, en daar gaat het allerminst over 'ouden in dagen' maar wél om hun vorderingen in hun sporttak. Best is het te bekijken als een benaming voor je ervaring: in het leven, in de samenleving, in het beroep, etc....

ultddave
15 January 2010, 01:56
Inderdaad, senioren in het leven. Die hebben veel ervaring met het leven, net zoals sporters zoals CCtje zegt. Als ze nu zouden spreken over "bejaarden" dan was het wat anders geweest :D.

Goedkoper naar de film lijkt me ook wel nice :p. En waarschijnlijk ook gratis met de bus etc. Vanaf 55jaar dus terug op stap gaan =P.

peenif
15 January 2010, 10:22
Laat mij dan maar een junior senior zijn, heb ik meteen alle voordelen. :p

Baloeke
15 January 2010, 22:13
In Hasselt rijden ze al gratis met de bus ultddave. Dat hebben ze te danken aan de vorige gouverneur, die ook burgemeester was van Hasselt.

Het is toch nooit goed he voor die Limburgs :shy:. Eens de 55 gepasseerd goedkoper naar de film, is toch mooi meegenomen.