Volledige versie bekijken : ubuntu plaatsen



salmax
25 January 2010, 22:52
hallo

hier ben ik weer met volgende probleem.
heb nu op deze xp pro (c) en windows 7 (d)draaien op een hd van 640gb.
heb nog op deze 1ste gevulde hd nog 1 partitie van 205.??gb over.
daar zou ik graag ubuntu willen plaatsen en installeren lukt me wel hij deelt partities in bij schijfbeheer heb ik gezien.
toch staat ubuntu 9.04 niet in mijn keuzemenu wat vergeet ik ?
als ik ubuntu op mijn 2de lege hd van 640gb zet werkt het wel starten maar moet wel de lege in bios zetten en volle met windows disable.
dit lijkt mij omslachtig om altijd bios opstartvolgorde van hd te veranderenen uit te sluiten.
is er een gemakkelijkere manier ?
na wat rond vraag moet ik ubuntu ook op de c bijvoegen om in keuze menu te krijgen maar hoe doe ik dat zonder terug te moeten herformateren
of zit er niets anders op om ubuntu op de tweede te zetten en de hd telkens in te stellen in hd ?

Snakey
25 January 2010, 23:46
Tijdens de installatie wordt normaal ook grub geïnstalleerd zodat je een keuzescherm krijgt tijdens het opstarten. Als dit niet gedaan wordt, dan moet je het er manueel erop zetten (http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Installing-GRUB-using-grub_002dinstall.html). Zorg er gewoon voor dat GRUB geïnstalleerd wordt op de schijf waar ook je windows op staat.

salmax
26 January 2010, 00:33
snakey heb u link vertaald onderaan staat het een gevaar kan zijn grub op draaiend besturingsstysteem te zetten
en echt duidelijk is het nog niet
moet ik nu deze link openen bij xp of 7 en grub installeren native of achter up link

carl
26 January 2010, 06:52
De eenvoudigste manier die ik kan bedenken is gewoon opnieuw opstarten van de linux installatie dvd en ofwel de grub installatiescripts draaien, ofwel linux volledig opnieuw installeren.

Ik zie trouwens nergens staan dat er gevaar is ? Er staat gewoon dat als er iets misgaat je niet meer kan booten (wat 100% logisch is). In dat geval overschrijf je gewoon de mislukte grub installatie met de windows bootloader (op voorwaarde dat je een volledige dvd hebt en geen recovery disc). Als je het echt op safe wil spelen maak dan een backup van al je gegevens.

salmax
26 January 2010, 19:05
moet zo wie zo terug van de dvd installeren omdat ik hem eraf had gedaan tot ik meer wist
moet ik voor grub ergens op letten bij installatie

Snakey
27 January 2010, 00:27
Bij recentere pc's, kan het sda zijn ipv hda, maar sowieso zou ik toch eerst proberen met hd0

salmax
29 January 2010, 00:45
snakey heeft me de oplossing geholpen en gelukt
bedankt alvast snakey
hij nam de installatie dus niet bij gewone installatie .
snakey gaf mij oplossing om door cd in te steken bij windows daar wibu installatie te nemen. heb daar keuze 2 genomen en ineens stond ubuntu in keuzemenu na 3x herstarten was pc geupdate scherm aangepast en
door snakey tips met toestenbord op azerty geraakt door het
systeem -->voorkeuren -->toetsenbord-->indeling--> indelingsopties -->en daar belgie te kiezen.