Volledige versie bekijken : DVI of HDMI



skipper
27 January 2010, 09:00
Heb mij van de week een nieuwe monitor (Iiyama 24 inch) en een nieuwe grafische kaart (MSI Radeon 5570) aangeschaft. Op beide heb ik een VGA, DVI en HDMI aansluiting. Nu weet ik wel het verschil tussen het analoge VGA en het digitale DVI, maar is het de bedoeling dat je enkel de DVI aansluit, of moet je zowel DVI als HDMI aansluiten.
Heb me zot gegoogeld, maar ik vind geen passend antwoord.

g_man
27 January 2010, 09:51
Neen, aansluiting gaat via één poort; VGA of DVI of HDMI... :)

skipper
27 January 2010, 10:53
Heb de monitor nu aangesloten via HDMI, waarbij de ingebouwde luidsprekers in mijn monitor hierdoor ook worden aangestuurd. Werkt prima, maar!
In mijn vorige configuratie, had ik aparte luidsprekertjes die via mijn moederbord (heb geen aparte geluidskaart) via de groene uitgang waren aangesloten. Via een verloopstekkertje op het moederbord kon ik mijn muziek zo ook afspelen op mijn stereo installatie, en dit lijkt me nu niet meer te lukken als ik deze fiche rechtstreeks in de groene uitgang steek. Kan ik dit nog ergens instellen, of moet alles dan weer terug via de DVI kabel en audiokabel lopen?

strikerfox
27 January 2010, 10:56
Ik gebruik DVI al enkele jaren,maar moest ik een nu keuze maken gebruik ik zeker HDMI op beeld kwaliteit en op grafisch vlak zal veel beter zijn,plus dat bij aankoop van de kabel de prijs wel lager is, en de HDMI kabel wel veel dunner is dan de DVI kabel.

skipper
27 January 2010, 11:12
Heb de monitor nu aangesloten via HDMI, waarbij de ingebouwde luidsprekers in mijn monitor hierdoor ook worden aangestuurd. Werkt prima, maar!
In mijn vorige configuratie, had ik aparte luidsprekertjes die via mijn moederbord (heb geen aparte geluidskaart) via de groene uitgang waren aangesloten. Via een verloopstekkertje op het moederbord kon ik mijn muziek zo ook afspelen op mijn stereo installatie, en dit lijkt me nu niet meer te lukken als ik deze fiche rechtstreeks in de groene uitgang steek. Kan ik dit nog ergens instellen, of moet alles dan weer terug via de DVI kabel en audiokabel lopen?

Heb het al gevonden denk ik. Moet een van beide als standaardapparaat instellen (bij configuratiescherm-geluid). Ofwel spelen de boxen van de monitor, ofwel speelt alles via de boxen van de stereo. Wel iedere keer de pc terug opstarten. Denk niet dat beide tesamen mogelijk is.

carl
29 January 2010, 13:50
Je kan ook altijd je groene plug in de headphone aansluiting van je scherm duwen ;)

Beeldkwaliteit bij HDMI en DVI is gelijk, het zijn beide signalen met het verschil dat DVI een hogere bandbreedte toelaat, en dat HDMI daarentegen weer geluid kan transporteren.

Indien je het niet kan instellen in je realtek settings of windows control panel vrees ik er eerlijk gezegd voor dat het zal werken. Geluid over HDMI wordt geloof ik verzorgd door een geluidskaartje op de grafische kaart die los staat van die op je moederbord.