Volledige versie bekijken : 'Tis de schuld van....?



Dopey
10 February 2010, 20:27
Vandaag heeft men in België het absolute dieptepunt bereikt wat betreft de mobiliteit. Net als duizenden anderen heb ik vandaag ervaren wat een klein sneeuwlaagje kan doen....op een bepaald moment bijna 1000 km (!) file. Aan de strooidiensten ligt het niet.....dat zeggen ze zelf toch ;). Hoewel ik persoonlijk toch m'n wijsvinger in die richting steek. De A12 bijvoorbeeld tussen Brussel en Antwerpen lag een wit, spekglad tapijt. Mijn afspraak in het Nederlandse Puttershoek heb ik moeten afzeggen, want alles stond echt stil. Na anderhalf uur rijden had ik welgeteld 6 km op de teller staan. Tegen 8 uur deze ochtend kwamen dan nog eens de berichten dat de vrachtwagens geen enkele helling meer opkonden, om 9 uur tenslotte vertelde een man van het mobiliteitscentrum dat je echt beter thuis kon blijven. Godgeklaagd dus...kben benieuwd of de andere Minatica-leden ook zo hebben afgezien.
Eén lichtpuntje....geloof het of niet, maar de trein reed vandaag quasi op tijd! :lol:

g_man
10 February 2010, 20:34
Met de fiets zou je er al zijn... :p Veel te veel mensen verlaten op de wagen. Als men niet massaal andere vervoermiddelen gaat gebruiken (of gaat poolen), gaat dit in de toekomst meer en meer gebeuren. Nu is het extreem door de winterse neerslag, maar je ziet de trend (lees file) toch steeds stijgen.

peenif
10 February 2010, 21:46
Alle verwende mensen in West-Europa denken nog steeds aan winterse omstandigheden die in feite koude herfsten zijn. Omstandigheden in landen zoals in Oost-Europa waar in plaats van 1000 km file 2000 km wegen heel eenvoudig worden afgesloten kent men hier niet. Toen mijn schoonpa twee weken terug inkopen ging doen vervroren zijn voedingswaren onderweg (2 km wandelen - 70 jaren oud - minus 28°C en een beenprothese). Niet klagen over afzien hé.

Toelly
10 February 2010, 21:54
Met de fiets was het toch ambetant. Remmen leidt al vaak tot slippen. De straten worden bij ons meestal wel vrijgemaakt, maar het fietspad wordt vaak vergeten :S
Idd, met de treinen niet echt problemen (behalve dat het wat drukker was dan anders =P)

Baloeke
10 February 2010, 22:01
Zoals men op het nieuws zei "Je bent vlugger te voet dan met een ander vervoersmiddel".

Toelly
10 February 2010, 23:38
Nu we toch over sneeuw bezig zijn: In België is het verplicht je eigen stoep sneeuwvrij te maken. Maar als ik over het voetpad wandel dan gaat dat een stuk makkelijker op de niet-geruimde stoepen dan over de wel-geruimde. Dit omdat er de geruimde stoepen meestal veel gladder zijn. En dus vind ik het raar dat dit in België verplicht is, zogezegd om ongevallen te voorkomen... Raar toch?

Baloeke
10 February 2010, 23:40
En als er dan sneeuw voor de deur geruimd word kan je er nog niet door. Links en rechts ligt het bergje met de sneeuw dat voor hun deur of garage werd geruimd.

compuchrisje
10 February 2010, 23:58
Wij hebben geluk, of eigenlijk niet, want hier is gewoon geen stoep of trottoir. Wel twee flinke opritten te ruimen, zodat we niet gewoon de straat op schuiven. En ja, we hebben er meteen een muurtje bij nu!!! Ongeveer 40 cm hoog nu maar met de te verwachten sneeuwval kan dat nog hoger worden.
Ik weet één ding: van sneeuwruimen krijg je lekker warm!!!!

Quazie
11 February 2010, 00:52
Deze is gewoon met de fiets naar het werk gereden, net als altijd, heb er maar een 1/2 minuut langer over gedaan. Ook al lag het wegdek net zoals elders er spekglad bij.

Fakke_Berto
11 February 2010, 18:18
Wat mij ergert is dat sommige mensen die het voetpad of hun oprit sneeuwvrij maken, die sneeuw gewoon midden op straat gooien (n). Fietsers kunnen hierdoor vallen of auto's beginnen slippen :eek:. Het beste is toch die rommel gewoon mooi in de gooi droppen. Zo hebben auto's in noodsituaties toch iets om tegen te stoppen zonder schade. Ze zouden dat wel eens mogen vermelden in het journaal :bow:.

ultddave
11 February 2010, 18:25
Wat mij ergert is dat sommige mensen die het voetpad of hun oprit sneeuwvrij maken, die sneeuw gewoon midden op straat gooien.

Inderdaad dat is irritant :(. Ergert mij ook elke keer.

Mvg,
Dave

J.W.
11 February 2010, 18:27
Wat mij ergert is dat sommige mensen die het voetpad of hun oprit sneeuwvrij maken, die sneeuw gewoon midden op straat gooien (n). Fietsers kunnen hierdoor vallen of auto's beginnen slippen :eek:. Het beste is toch die rommel gewoon mooi in de gooi droppen. Zo hebben auto's in noodsituaties toch iets om tegen te stoppen zonder schade. Ze zouden dat wel eens mogen vermelden in het journaal :bow:.

Waar moet het smeltwater naar toe als u de afvoeropeningen naar de riolering dicht maakt? Daarom mag men "die" sneeuw niet in "goot droppen".

Fakke_Berto
11 February 2010, 18:57
Waar moet het smeltwater naar toe als u de afvoeropeningen naar de riolering dicht maakt? Daarom mag men "die" sneeuw niet in "goot droppen".
Je hoeft de afvoeropeningen daarvoor niet te blokkeren. Gewoon in de goot is goed genoeg. Bijkomend voordeel is dat bij plotse dooi niet alles ineens gaat smelten met als gevolg dat op sommige plaatsen de riolering het niet meer kan slikken.

peenif
11 February 2010, 19:13
:wall: De hamvraag is dan hoe geraakt het smeltwater aan de afvoeropening als de goot verstopt is met opgestapelde sneeuw - of hoe geraak jij in een bus op een vrije plaats achteraan als iedereen in het midden blijft rechtstaan? :D

J.W.
11 February 2010, 19:16
Je hoeft de afvoeropeningen daarvoor niet te blokkeren. Gewoon in de goot is goed genoeg. Bijkomend voordeel is dat bij plotse dooi niet alles ineens gaat smelten met als gevolg dat op sommige plaatsen de riolering het niet meer kan slikken.

Dan moet de temperatuur wel plots met 20° C of meer stijgen... :lol::lol:

Als men langs links en rechts de afvoeropening blokkeerd kan er geen smeltwater weg. Waar zou het naartoe moeten? Het smeltwater van de straat, stoep, fietspad, opritten loopt allemaal naar de "goot". Maar die goot ligt onder een berg sneeuw. Enkel de afvoeropening is nog vrij maar is niet bereikbaar voor het smeltwater. Wat is het resultaat? Plassen smeltwater op de baan die gedurende de nacht kunnen bevriezen en daardoor een ijspiste vormen.

Quazie
11 February 2010, 19:49
Volgens mij is het voldoende om het voetpad 2 sneeuwschoppen breed vrij te maken zodat men op een normale manier kan paseren. De rest van het voetpad laat ik voor wat het is. Nabij de brievenbus maak ik wel schoon tot tegen de bus.
Ik woon in een straat met een school, veel voetgangers dus. En mijn waarnemingen laten zien dat er vanzelf gekozen word voor het opgeruimde deel van het voetpad, met uitzondering van de kleuters :) . De geruimde sneeuw ligt niet op de rest van het voetpad maar op de grasberm tussen rijbaan en voetpad. De geruimde delen zijn dan ook donker van kleur en vangen veel meer zonnewarmte. Resultaat de geruimde delen waren deze namidag droog. De niet geruimde delen nog mooi wit, zij het al dunner

Fakke_Berto
11 February 2010, 21:43
Wees gerust JW, als er plassen op de rijbaan blijven staan in dit geval, zullen die niet breder zijn dan een paar centimeter, net tegen de rand van en gedeeltelijk onder die hoop sneeuw in de goot.