Volledige versie bekijken : dikte utp



Iced Dragon
4 March 2010, 23:41
Hallo,

weet iemand de dikte van de koperen geleiders in een enkele utp-draadje (1/8)?

De volledige dikte schat ik rond de 0.8mm² (incl. mantel).
De bedoeling is om 2 utp-draadjes met elkaar te verbinden (doorgeven puls drukknop). Ik vermoed dat een WAGO-klem van 0.75-1.5mm² hiervoor niet zal voldoen (dikte geleider rond de 0.5mm²?)? Kan solderen aangeraden worden?

Iced Dragon
6 March 2010, 22:06
ik heb ondertussen de tip gekregen het met lusterklemmen te doen. Solderen kan ook maar dan nog goed isoleren.

ybr
7 March 2010, 01:46
Een lusterklem is goed maar meestal iets te groot. Om een goed contact te hebben ben je best dat je de draden torst en daarna soldeerd. Wil je dit niet doen bestaan er een soort klemmen. Je steekt die draden erin en je knijpt die klem toe. Dit wordt veel bij telefonie gebruikt en dit kan ook bij utp kabels gebruikt worden. Wat de naam of firma van die klemmen zijn weet ik helaas niet meer.

papypc
10 March 2010, 15:28
Dit is het type klem waarover ybr het heeft.
Er bestaan meerdere merken, maar 3M heeft als voordeel dat er een soort vet in zit wat corrosie tegen houdt.

rudje76
11 March 2010, 06:50
trek een krimpkous erover tors je draad schuif de kous over de de getorste draad en maak de kous eventjes warm met een aansteker zodat de kous krimpt en je hebt de perfecte isolatie en je draad is netjes afgewerkt ook

mvg

GuntherS
15 March 2010, 16:07
Dit is het type klem waarover ybr het heeft.
Er bestaan meerdere merken, maar 3M heeft als voordeel dat er een soort vet in zit wat corrosie tegen houdt.

Dit heet Scotchlock. Erg handig in gebruik om contacten te maken/herstellen met dunne draadjes.