Volledige versie bekijken : pc valt uit tijdens spelen van een game



rudje76
22 March 2010, 20:01
Mijne pc valt uit na ongeveer 10 min als ik aan het spelen ben soms sneller
schermbeveiliging enzo staat allemaal uit

mijn pcke =

intel core 2 duo 3ghz
Ati Radeon HD 4800
2gig geheugen

700 gig hdd

iemand idee wat het probleem zou kunnen zijn?

sera
22 March 2010, 23:24
Ik gok dat het gewoon de je videokaart is die te warm krijgt ?

Kijk eens hoe warm ze is ? alsde daar geen progje voor hebt, download eens evga precision.
Daar kan je dat zien, mss draait u fan van u graka te traag, en die kan je sneller daar ook doen draaien, ik zou eerst eens dat checken en zoniet, kom je nog is terug :P

rudje76
23 March 2010, 08:37
beste,

mijn grafische kaart heeft geen fan is volledig koper cooling

PeterN
23 March 2010, 12:09
Kan je wat specifieker zijn? Is dit enkel bij het gamen, en enkel bij een bepaald spel? Of ook als je gewoon werkt op de Pc?
Is er een foutmelding eerst, of kan je iets terug vinden in je logbooks ?

sera
23 March 2010, 19:21
Krijg je soms een BSOD ?

g_man
23 March 2010, 20:00
valt hij uit of krijg je een automatische herstart?
Als hij herstart, moet je dat even uitzetten en dan krijg je een mooi BSOD in de plaats :p
de foutmelding die daat staat hebben we nodig. :)
Je kan ook al eens kijken of alels netjes stofvrij is (zodat de temps niet te hoog oplopen).
Je kan ook al eens een geheugentest laten lopen. (memtest (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=333))

rudje76
23 March 2010, 20:31
hij valt uit bij red alert 3, call of duty ,......
als ik gewoon werk op de pc geen enkel probleem

pc stopt gewoon met werken valt uit en moet ik hem terug aan zetten om terug op te starten geen BSOD

Gert B
26 March 2010, 00:14
Kameraad had hetzelfde aan de hand, een paar koelers bijsteken en het was opgelost (werd gloeiend heet, medion pc?)

rudje76
26 March 2010, 15:44
nu valt de pc niet meer uit maar springt hij gewoon terug naar het bureaublad

carl
1 April 2010, 00:14
Oke, er zijn al goede tips gegeven: temperatuur.
Controleer eens de fan speeds en temperatuur van je cpu/grafische kaart met een programma zoals speedfan, ati catalyst control center, ...

Kijk ook eens welke voeding je hebt, als hij maar net volstond kan het zijn dat door slijtage er bij piekgebruik net iets te veel stroom verbruikt wordt waardoor de voeding uitslaat.

rudje76
8 April 2010, 18:50
heb een nieuwe grafische kaart gestoken en springt nog steeds naar het bureaublad

rudje76
13 April 2010, 20:08
zou mij voeding te licht kunnen zijn voor mijn video kaart?

replay
21 April 2010, 16:16
Het kan zijn dat je voeding van te weinig watt is voorzien voor je videokaart. Controleer even hoeveel watt je nieuwe videokaart nodig heeft en hoeveel je voeding kan geven. Heb je genoeg koeling? word je pc niet te warm? je kan je temperatuur makkelijk controleren met een gratis programma "Core Temp" je kan het hier downloaden http://www.alcpu.com/CoreTemp/

rudje76
22 April 2010, 20:10
31° geeft hij aan

carl
22 April 2010, 20:44
Dat hij naar het bureaublad springt wil waarschijnlijk zeggen dat je ergens met corrupte bestanden zit, mogelijk in de game zelf, of van directX/windows of gewoon van drivers.

Je kan al deze zaken eens herinstalleren, maar het is misschien geen slecht gedacht om te proberen dit effect te dupliceren door er burn-in tests op uit te voeren (3DMark XX , cpu burn in, ...) om de stabiliteit te testen. Indien hij niet volledig uitvalt zie ik niet in dat de temperatuur of voeding er wat mee te maken heeft.
Wat heb je trouwens gedaan om het uitvallen te stoppen ? Is dit vanzelf gestopt of heb je extra koelers, ... gestoken.

rudje76
24 April 2010, 16:17
Bij bepaalde games loopt hij vast en valt hij uit , andre games springt hij terug naar bureau blad , steekt nieuwe cooler op cpu , nieuwe grafische kaart en een zwaardere voeding en nog steeds het zelfde probleem.

dannyma
24 April 2010, 20:45
Zet speedfan progje is op je pc zal je zien wat heet wordt en wat koel blijft .

PeterN
24 April 2010, 21:27
Kijk ook eens na dat je de laatste drivers hebt op internet. De drivers voor de grafische kaart veranderen tegenwoordig elke maand omdat er nog hier of daar een foutje in zit en om alles sneller te maken.
De temperatuur van je cpu kan je idd met core temp nagaan, maar die 31°c is de actuele temperatuur, dus onbelast. Laat het programma lopen en begin een half uur te gamen. Kijk dan naar core temp. De hoogste temperatuur dat bereikt is staat naast de actuele. Ook voor je gpu kan je dit nagaan, ik dacht dat dit bij je eigenschappen van je beeldinstellingen staat, in catalyst.
Kijk ook na als er patches zijn uitgekomen voor je spel om bepaalde problemen op te lossen.
Probeer ook eens een heel nieuwe game als je met windows 7 werkt? Oudde games kunnen mss problemen hebben met dit nieuwe besturingssysteem.
Daarnaast zoals Carl zegt, doe een test zodat je uw pc stressed en kan nagaan waar er mss een probleem ligt. Je kan zo ook bv een ram test doen.

rudje76
24 April 2010, 21:43
Heb windows xp op de pc staan
Heb burnin test gedaan en alles pass geen errors

PeterN
24 April 2010, 21:54
Hoelang heb je burnin test laten lopen?
- probeer eens de hoogste temps vast te leggen na een tijdje gamen?
- probeer de ramtest ook eens.
- eventueel kan je eens de processor testen ook met prime95 (http://www.mersenne.org/freesoft/). Let hierbij op. Laadt ook core temp en bekijk je temperaturen constant voor de eerste minuten. Prime95 belast je cpu 100% en haalt dus het onderste uit de kan. Dwz je cpu wordt dermate belast dat deze heet gaat worden. Met een goede koeling is er niks aan de hand, maar sommige standaard ventilatoren voldoen gewoon niet zodat alles te heet wordt. Daarom, hou de temperatuur in het oog met core temp. De T2500 heeft een max van 100°C maar boven de 85 a 90 °C vind ik het toch al veel te heet;) Wat meer info over Prime95 vind je ook in het dossier van overklocken hier (http://www.minatica.be/content/25-Overclocken-met-de-i7-860/view/5) (het gaat hier over een andere cpu en overklocken, maar het gebruik van het programma is hetzelfde)

dannyma
25 April 2010, 13:30
geen errors geeft geen resultaat dat alles ok is ;)

rudje76
28 April 2010, 17:31
ICH geeft hij 85° en MCH 59° daar zou het probleem zitten maar wat wil da nu juist zeggen

PeterN
28 April 2010, 22:19
MCH is de temperatuur van je Noordbrug, ICH is de temperatuur van je Zuidbrug.
Je zuidbrug wordt dus wel erg warm. Ben je zeker dat je niet per ongeluk bepaalde settings hebt verandert in de bios ivm overclocken ed? Kijk ook na op het moederbord als de koelvin op de zuidbrug nog goed vast zit. Voorzie voldoende ventilatie in je kast, niet enkel je cpu moet koeling hebben maar ook je componenten op je moederbord.

rudje76
4 May 2010, 07:16
alles zit goed vast en in de bios heb ik niks veranderd , mijn case staat gewoon open.

dannyma
12 May 2010, 21:22
als je speedfan hebt gebruikt is het de bedoeling dat er groene vinkjes staan of de pijltjes blauw naar beneden staan gericht dan heb je een goede cooling al de rest zal ook wel werken maar zoals je zegt met meer en meer errors ;) dus als het daar heet is gelieve al is het maar klein cooler er extra in te plaatsen als je die nog hebt en niet laten afzuigen maar op laten blazen ;)spreek uit ervaring de betere pc's worden goed gekoeld en geven uiterraad betere prestaties omdat eenvoudig chips nu eenmaal niet tegen te veel warmte kunnen .