Volledige versie bekijken : Commando's 'Automatiseren'



Fck_
15 April 2010, 12:41
Hallo !

In school moeten we nu nogal met Linux werken , een hele rij commando's ingeven die altijd hetzelfde zijn . Tussen die commando's zit een kleine wachttijd , dat hij bijvoorbeeld wat moet 'scannen' of zoeken ofzo . Ik vind het nogal vervelend om die telkens opnieuw in te geven :p .

Nu was mijn vraag ,
Is er in Linux een mogelijkheid , om deze commando's te 'automatiseren' . Dat je bijvoorbeeld gewoon de input moet ingeven , en dan enter , en hij dan alles zelf doet . Dus dat je de commando's zelf niet meer moet ingeven ..

ultddave
15 April 2010, 13:01
Als je de linux shell (terminal) op het pijltje omhoog duwt, dan krijg je het vorig ingegeven commando te zien. Als je nog eens omhoog duwt, dan krijg je het tweedde laatste commando.

Dus als je bijvoorbeeld heel de tijd bezig bent met "compilen" + "uitvoeren". Dan gaat dat vrij snel op die manier.

Als het dat is dat ge bedoelt :D.

Mvg,
Dave

Fck_
15 April 2010, 17:30
Nja , dat weet ik :D , mr ik bedoel meer zo'n 'Batch bestand', je hebt zo van die .sh bestanden bij Linux , als je die dan opent worden er heel wat commando's zo automatisch ingegeven , dat bedoel ik meer eigenlijk :D . Heb er al heel wat over gevonden ! Toch bedankt !

rommeke
1 May 2010, 22:53
hmmz ik denk dat daar wel wat info van heb in een van me cursussen zal het eens uitpluizen maar ik het nogal druk de laatste tijden met opdrachten en voorbereiden op examens -- als je binnen een paar dagen niks van me hoort drop me dan een pm'tje

Snakey
2 May 2010, 00:32
Als je die commando's al hebt, dan moet je ze gewoon in een teksteditor invoeren (bovenaan zet je met welk programma het uitgevoerd moet worden, normaalgezien gebruik je een shell, bv bash: #!/bin/bash). Sla het op, en maak het bestand uitvoerbaar, in de terminal kan je dan via ./mijnscript.sh het script uitvoeren.

rommeke
2 May 2010, 08:33
Ik heb me cursus van vorig semester eens uitgepluist :D. En je zou het kunnen doen met de shell als je een hele boel commands hebt. Maar als je het op een vast tijdstip moet uitvoeren bv elke dag om 9 uur of zo is het best om contrab te gebruiken.

Ik weet niet wat je nu het meest nodig hebt uitleg over shells of uitleg over contrabs

shell is redelijk eenvoudig
1)getypt in gedit of een andere tekst verwerker van boven #! /bin/bash
2)ge smijt je commands erin
3)je gaat naar je gnome terminal navigeert naar je documentje en geeft het uitvoerrechten alleen voor de gebruiker waar je inlogt bent --> chmod u+x je bestand je kan ook natuurlijk werken via de root maar aangezien hier gaat om rechten stel ik voor om toch naar de map zelf te navigeren
4) run --> ./je file

Fck_
3 May 2010, 12:30
Dankje!

carl
5 May 2010, 21:53
Nog even een schepje bovenop doen, je kan een alias maken die dat script uitvoert door die in je bash_profile te stoppen of met de command alias ;)

Zo kan je bekomen dat je met de command runannoyingscript dat script runt :D