Volledige versie bekijken : Het bischoppelijk misbruik



Dopey
24 April 2010, 16:51
Iedereen even verbaasd als ik gisteren? De bisschop van Brugge nam ontslag vanwege kindermisbruik! Het duurde even eer de details volledig bekend waren maar blijkbaar had de monseigneur jarenlang zijn eigen neefje misbruikt. Het slachtoffer heeft nooit klacht ingediend tot afgelopen dinsdag. Toen heeft hij het gemeld bij de commissie die het seksueel misbruik van priesters behandelt. Aangezien de feiten eigenlijk dateren van begin jaren 80, bestaat de kans dat de hele boel verjaard. Ik vind dit niet kunnen. Voor mij mogen dit soort feiten niet verjaren. Toen ik later iemand hoorde verklaren dat je toch respect moest hebben omdat de man er mee naar buiten komt, draaide mijn maag helemaal. Respect hebben voor iemand die niet met z'n poten van kinderen kan blijven?
Oud kardinaal Danneels werd ten tonele gevoerd als bemiddelaar tussen het slachtoffer en de bisschop maar dat is blijkbaar niet erg goed gelopen. En nu horen we stemmen in de wandelgangen die beweren dat Danneels van de hele zaak al op de hoogte was van in de jaren 80. Danneels ontkend laconiek. Om 17 uur zal de man op zijn beurt een verklaring afleggen. Kben curieus.... ;)
Je vraagt je toch af wat dat is met die priesters....leren die dat op seminarie? Veel dieper dan dit kan de Kerk toch niet meer vallen denk ik.

ultddave
24 April 2010, 19:42
Yep, de laatste tijd lijkt er bijna elke week een melding te zijn van kindermisbruik door priesters. In de meeste gevallen gaat het over 'oude' feiten die nu ineens bekend gemaakt worden, maar toch.

In southpark was daar nog een scene van; http://www.youtube.com/watch?v=hyn_tO6Z-ws .

Waarom ze dan niet gewoon een prostituee inhuren snap ik niet.

Mvg,
Dave

dannyma
24 April 2010, 20:28
Wij blijven mensen toch en het slachtoffer heeft ook nooit de moeite gedaan toch en overheidsdiensten en andere diensten (kerk) zullen nooit aan gezichtsverlies doen zo zit het nieuws in elkaar ;).
Heb je die dag geluk en de wind in de rug ga je verbaast de dag door .
En heb je pech zal je door het leven moeten met die pech en geen ziel die er omgeeft ;).
Zo zit het leven in elkaar soms heb je wind mee soms tegen en hangt af hoe je daar op reageert hoe het afloopt ;).

compuchrisje
25 April 2010, 00:59
Ik zal niet beweren dat in andere omstandigheden zulke dingen niét zouden gebeuren, maar het feit dat de geestelijke roeping een gedwongen celibaat als hoofdregel heeft, hier voor een groot deel de oorzaak van is. Priesters, nonnen, het zijn allemaal ook maar mensen, met noden en behoeften zoals ieder ander. En het vlees kan voor ieder wel eens zwak worden.
Geef die geestelijken de mogelijkheid om hun menselijk bestaan ook te doorleven en er zal veel minder kans zijn dat ze die behoeften op de foute manier invullen. Kinderen die door hun ouders naar een katholieke instelling worden gebracht, doen dit vanuit een geloofsovertuiging. Meestal krijgen die kinderen ook ingepompt dat ze respect moeten hebben voor hun opvoeders. Vanuit dat respect is het stilzwijgen gegroeid, ook al leden die kinderen eronder, maar een geestelijke mocht je niet 'verraden'.
Hoewel de kerk in de jaren 60-70 enkele zaken heeft aangepast om de mensen dichter bij het kerkgebeuren te betrekken, bleef ze halsstarrig bij dat celibaat. In hoeveel gemeenten was het geen publiek geheim dat 'meneer pastoor en de meid' in feite en koppel waren? Voor de kerk een zware doodzonde, voor een mens gewoon een normaal onderdeel van de interactie tussen mensen.
Bij bovenstaand feit lijkt nu van alles boven water te komen, de ouders die machteloos stonden, een kardinaal die met modder wordt gegooid... en zoveel mensen die nu hun kinderen gaan vragen of ze ooit niet de foute schoolkeuze hebben gemaakt voor hen. Kindermisbruik is nooit goed te keuren, door niemand. Het nu opbiechten is geen daad van moed, maar van een immens schuldgevoel dat zelfs niet door een biechtstoel en een penitentie kon verlicht worden.

Phil O'Sophe
25 April 2010, 19:42
Sereen verwoord.

De dagbladen en de andere media smeren het breed en suggererend uit, louter om de sensatie en het commercieeel belang achteraf.
Als het maar verkoopt.

peenif
25 April 2010, 22:15
Celibaat en het niet kunnen omgaan ermee heeft niets met pedofilie te maken. Eender welke bediener van mijn godsdienst die eens van de grond wil gaan...tot daar aan toe en ik heb er alle begrip voor, geen enkele rechtschapen mens trouwens die daar aanstoot zal aan nemen. Hetgeen Vangheluwe heeft gedaan is echter misdadig en ziekelijk - ik hoop dat hij zijn ziekte kan uitzweten in een gevangenis. Van seriniteit kan hier geen sprake zijn, het is niet aan alle pedofielen gegeven zich te kunnen terugtrekken in anonimiteit zonder zich te verantwoorden aan hetzelfde publiek die hem jaren heeft op handen gedragen - een gelovige en diep ontgoochelde Bruggeling.

wdv
26 April 2010, 02:59
schaf het celibaat af probleem opgelost

peenif
26 April 2010, 06:48
schaf het celibaat af probleem opgelost En wat moet men dan voor gehuwde pedofielen afschaffen?

Obsessed
26 April 2010, 07:32
Deze stapte nu vrijwillig uit de kerkgemeenschap, hetgeen zoveel wil zeggen als: "Ik ben schuldig!".
Logischerwijze volgt nu de wettelijke rechtsgang met een veroordeling tot gevolg.
Die veroordeling zal waarschijnlijk heel wat zachter zijn dan bij Jan Modaal :wall:
Ronduit schandalig!! :angry:

ladybird
26 April 2010, 09:31
het stinkt, zowel in de kerk als erbuiten.

Phil O'Sophe
26 April 2010, 21:32
En wat moet men dan voor gehuwde pedofielen afschaffen?


I.p.v. "afschaffen": afkappen :lol:

Phil O'Sophe
27 April 2010, 21:57
Nu een ernstige reactie:

Het is heel moeilijk een nuchtere commentaar te geven wanneer de gemoederen emotioneel geladen (begrijpelijk!) zijn.

ladybird
28 April 2010, 10:12
inderdaad, helemaal juist...
toch mag er niet met twee maten en twee gewichten geoordeeld worden

compuchrisje
28 April 2010, 16:40
Hier zijn die twee maten en gewichten juist wél belangrijk, omdat de clerus een voorbeeldfunctie uitoefent. Eén van de 10 geboden is hier zelfs overtreden: Wees steeds kuis in uw gemoed. Ik herinner me nog heel goed de donderpreken die ik kreeg toen ik stiekem een snoepje uit de kast had gepikt, maar of dat al een zonde tegen dat tiental was, kon me toen worst wezen, en nu zeker :D.
Ik ben wel benieuwd hoe die rechtspraak zal verlopen, of alles niet als verjaard beschouwd zal worden en of net die geestelijke aanstelling de man zal vrijpleiten.

peenif
28 April 2010, 19:33
'en beheer nooit iemands goed' zal wel de reden geweest zijn van je donderpreek zeker :p:p:p, terecht trouwens :D.

Phil O'Sophe
28 April 2010, 21:47
Vanaf volgende week gaan we ons ongenoegen ventileren over de politieke situatie, de week daarna over het weer, en de week daarna over de levensduurte. :D :wall:

Als we tegen die tijd nog adem over hebben tenminste ! :lol: :p

Baloeke
29 April 2010, 00:53
En op plaats 8 tussen de tien geboden staat :Gij zult geen valse getuigenis afleggen