Volledige versie bekijken : Hulp bij keuze Nikon



Sarah15
29 April 2010, 05:50
Voor elke foto een vraag?

Ik zit nu al uren op het net te vergelijken, reviews te lezen,... en kom er echt niet uit.

Ik kan niet kiezen tussen een D3000 met 2 lenzen of een D5000 met 1 lens

Nikon D3000 + 18-55mm VR + 55-200mm VR
Nikon D5000 + 18-55mm VR

Ik zou eerder voor de D3000 kiezen omdat de optie filmen in de D5000 me totaal niks zegt, ik wil foto's trekken :shocked:. Ook die kantelbare lcd spreekt mij totaal niet aan, vooral omdat ik van mening ben dat dit kan afbreken.
Langs de andere kant is de D5000 kwalitatief wel beter... Deze is volgens mij ook gebruiksvriendelijker op het gebied van sneller in de menu's zaken aan te passen en zo.

Wat zouden jullie doen, goedkopere body en meer lenzen of duurdere body en 1 lens.
Ik heb momenteel een redelijk beperkt budget , max 600€. De bedoeling is ook om binnen een 2-tal jaar een betere body te kopen. Afhankelijk of de opleiding goed verloopt. :eek:

De bedoeling is dus deze camera te gebruiken voor mijn opleiding fotografie.

Groeten!

peenif
29 April 2010, 08:49
Het zijn allebei goede toestellen - beide hebben geen ingebouwde scherpstelmotor en dus zit je vast aan AF-S lenzen (motor in de lens). Uw bedenking bij de swivel LCD van de D5000 kan ik alleen maar beamen, ik zou er ook schrik van hebben, uw bedoeling is om achteraf over te stappen op een betere body, dan zou ik overwegen om te kiezen voor de goedkopere body en investeren in een betere lens dan de 18-55mm kitlens, de Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR bv. maar dat is natuurlijk een andere optie dan "goedkopere body en meer lenzen of duurdere body en één lens". Al bij al zal je met deze combinatie amper uw budget overschrijden.

Archer
29 April 2010, 17:15
Ik heb ook gekozen voor de D3000, het is een prima toestel.

Gert B
29 April 2010, 19:44
Ik heb de D5000 omwille van het feit dat deze dezelfde CMOS sensor heeft als de D90, de D3000 heeft een toch wel achterhaalde CCD sensor die een stuk meer ruis produceert. Ik zou toch eens gaan kijken op www.dpreview.com een super gedetailleerde site over fototoestellen en lenzen.

Maar een foute keuze bestaat uiteraard niet, zijn beide prima toestellen.

Sarah15
1 May 2010, 16:25
Gisteren nog even bij Grobet geweest en beide toestellen eens vergeleken en het zal de D5000 worden, deze week bestel ik hem en vlieg ik erin!
Ik heb met beide toestellen foto's mogen nemen en ik was toch nog beter overtuigd van de D5000. Nu ga ik uitpluizen welke objectieven ik er juist op kan plaatsen (alternatieven voor Nikon) en de 2dehands sites uitpluizen.

Vraagje nog voor Peenif : je raadt mij de Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR aan. Waar is deze juist goed voor, welk type fotografie,... ik ken er echt nog niks van :shy: Ik ga hier ondertussen meer info zoeken over objectieven want ik zie het bos door de bomen niet meer... (of was het andersom :))



Bedankt voor jullie tips en tot zeer binnenkort met de eerste foto's!

peenif
1 May 2010, 17:47
Laat ik dan voor jou een beetje bos zijn Sarah - de 16-85mm is een standaard zoom - dit wil zeggen alles van breedhoek tot portretfotografie, een wandelobjectief eigenlijk, daar kun je alles mee op de gevoelige plaat zetten tijdens een excursie bv. (simpel uitgedrukt), hou er rekening mee dat op een DX camera (geen full-frame dus) zoals de uwe een 16-85 mm overeenkomt op een full-frame camera met grosso modo 24-130 mm (de cropfactor van de sensor van 1.5 moet je meerekenen). Enig nadeel als je dit zo mag noemen is de lichtsterkte van het objectief: 3.5 als grootste diafragma op 24mm is niet meteen echt lichtsterk, daarom en een extreem goede en betaalbare standaardzoom, is ook de Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II (niet de VC versie) sterk aan te bevelen, dit objectief hoort bij de 'prime' lenzen, dergelijke objectieven hebben over het volledige zoombereik de beschikking over eenzelfde maximale diafragma, en omdat dit in het geval van de Tamron 2.8 is behoort die tot de 'snelle lenzen', deze bv. laat op 2.8 3/4 meer licht binnen dan de 16-85 van nikkon op 3.5.
Meer bomen nu Sarah? Geen nood - vuur maar vragen af en wees er maar zeker van dat die beide lenzen die ik aanbeveelde je je nooit zal beklagen, ook niet als je naar een duurdere body overstapt, één iets misschien...uw budget zal je wel degelijk met een paar honderd Euro overschrijden, daarom is de Nikkor een betere investering, die behoudt beter zijn aankoopwaaarde want tweedehands kosten sommige types (high-end) Nikkor lenzen meer dan de nieuwprijs.

PS : indien je een eigen fotomapje wil geef maar een seintje via Pm hoor.

Sarah15
5 May 2010, 00:48
Ik heb vandaag de D5000 besteld bij cameranu.nl en ben in blijde verwachting!

Wel rot om dan te ontdekken dat het juist morgen een feestdag is in Nederland, dus ik kan nog een dagje langer wachten op mijn toestel... k ben zo ongeduldig! Ik wil mijn camera, ik wil foto's nemen, ik wil op onderzoek! Nu!

*me even laten gaan...*

peenif
5 May 2010, 08:43
Gefeliciteerd - welke lens heb je gekozen?

Archer
5 May 2010, 09:32
Veel succes met de nieuwe camera! :good:

Toen ik die kocht heb ik die nog een tijdje thuis laten liggen en heb hem later uitgepakt toen ik hem nodig had. :rolleyes:

Vincent
5 May 2010, 13:46
Gefeliciteerd met het nieuwe fototoestel.(y)

Sarah15
5 May 2010, 14:16
Gefeliciteerd - welke lens heb je gekozen?

ik heb de kit met de 18-55 VR toch genomen en ga eerst aan mijn camera wennen. Binnen enkele weken kijk ik dan uit naar de Tamron of Nikon-lens die je mij hebt aanbevolen.

Sarah15
5 May 2010, 14:26
Veel succes met de nieuwe camera! :good:

Toen ik die kocht heb ik die nog een tijdje thuis laten liggen en heb hem later uitgepakt toen ik hem nodig had. :rolleyes:

dat zie ik hier niet gebeuren,
ik ben in staat om op de stoep op TNT te zitten wachten en éénmaal ontvangen ter plaatse uit te pakken...

peenif
5 May 2010, 20:01
Je bent 'hot' dus :D

Sarah15
6 May 2010, 12:33
juist bericht gekregen dat m'n pakje morgen zal geleverd worden, gaat wel snel. Heb hem via de Bank vooruitbetaald op dinsdag, gisteren was het een feestdag en morgen zou het pakje er al zijn. Het gaat daar snel bij die Nederlanders!
Dus morgen, dagje 'stoepzitten' ;)

eplerra
6 May 2010, 12:38
Ik wens je veel fotogenot met de nieuwe camera :good:

Baloeke
6 May 2010, 15:53
Proficiat met je (bijna) nieuwe aanwinst. Als je morgen heel snel bent kan je misschien nog een foto maken van de leverancier ;)

Sarah15
6 May 2010, 21:06
Proficiat met je (bijna) nieuwe aanwinst. Als je morgen heel snel bent kan je misschien nog een foto maken van de leverancier ;)

ik doe mijn best! :p

Obsessed
7 May 2010, 12:01
Gefeliciteerd met je schitterende aankoop en zeer veel plezier ermee Sarah (y)

Archer
8 May 2010, 09:22
En? heb je de camera al? :D

Sarah15
8 May 2010, 12:17
Hij is gisteren aangekomen en heb ondertussen al een 300-tal foto's getrokken, mijne hond gaat al lopen als ze mij zit aankomen met de Nikon in mijn handen :)
't is nog een beetje zoeken, ik ben nu de gebruikshandleiding aan het doornemen, dus ik weet wat doen!

peenif
8 May 2010, 13:38
heb ondertussen al een 300-tal foto's getrokkenGoed bezig, doe zo voort :)