Volledige versie bekijken : De rekening van Eandis



Dopey
1 May 2010, 17:51
Eandis stuurde vandaag volgende mededeling de wereld in.....tegen 2013 zullen de energiefacturen met 20% stijgen wegens het succes van de zonnepanelen. De groene stroomcertificaten die Eandis aflevert aan mensen met zonnepanelen kosten danig veel geld dat ze zich verplicht voelen om dit door te rekenen naar de consument.
Dus, als ik het goed begrijp, zijn de mensen die geen panelen hebben (omwille van het feit dat ze geen eigenaar zijn, of in een appartement wonen) de dupe van het hele verhaal. Als dit er niet zwaar over is weet ik het ook niet meer. We betalen dus twee keer voor die panelen....eerst de subsidies voor het plaatsen (jaja, ook met belastingsgeld), en daarna de verhoogde factuur. Maar de bonussen voor de toplui van Eandis blijven hé....:damn:

Phil O'Sophe
1 May 2010, 20:13
Waren het de zonnepalen niet (en dat is dan nog maar gedeeltelijk waar) dan hadden ze wel wat anders bedacht om de prijs naar omhoog te halen.

compuchrisje
1 May 2010, 20:18
Of zoals reeds eerder: elk gezin 30 euro terugbetalen en ze daarna er opnieuw bijtellen. Leggen zullen we! De pancartes met uitgeperste citroenen mogen weer uit de mottenballen gehaald worden.

Baloeke
1 May 2010, 21:57
Heb dat juist op het nieuws gezien. De kleine man is weeral de dupe :wall:.
Iemand met centen, die het zich kan permiteren om zonnepanelen kan leggen krijgt nog eens een premie van Eandis, omdat de persoon groene stroom certificaat heeft. Eandis wil nu de centen terug krijgen, dus de kleine man, die niet het zich niet kan veroorloven om zonnepannelen te leggen betaalt weer.

Perigo17
4 May 2010, 17:48
Eerst de zonnepanelen en de groene stroom promoten om daarna degenen die niet mee (kunnen/willen) doen, te straffen?
Ik heb ergens gelezen dat er tot nu toe slechts 2% van de gebruikers, zonnepanelen hebben laten installeren. Dit zou al resulteren in een prijsstijging van 20%. Ik zou dan zo stillekesaan gaan willen pleiten voor een zonnepaneleninstallatiestop. Want als het aantal gebruikers van zonnepanelen stijgt tot 10% ---- verdubbeling van de prijs. (En als dan ook nog eens de kerncentrales gaan sluiten in 2015.....)

Iced Dragon
4 May 2010, 21:36
Eerst de zonnepanelen en de groene stroom promoten om daarna degenen die niet mee (kunnen/willen) doen, te straffen?

Ook even vermelden dat - in mijn omgeving - zij die zonnepanelen laten installeren hebben dit niet doen voor de groene stroom, maar wel voor hun portemonnee (premies en winst op de elektriciteitsproductie) ...