Volledige versie bekijken : PDF uitprinten



PeterN
22 May 2010, 22:28
Ook eens een vraagje van mij;)
Mijn dochter krijgt steeds PDF's van school met de presentatie van de les.
Deze hebben altijd een irritante achtergrondkleur als je ze wil uitprinten. Het verbruikt gewoon enorm veel inkt en maakt het minder leesbaar.
Mijn vraag: kan je de achtergrondkleur uitzetten in PDF wanneer je uitprint.

Wat ik heb gevonden is dat in acrobat Reader je via bewerken/voorkeuren, dan in het lijstje 'toegang' kiezen, je bovenaan 'opties voor documentkleuren' een vinkje kan zetten bij 'document kleuren vervangen'. Je kiest dan 'eigen kleuren' en zet de 'pagina achtergrond' op wit.
Als je nu het document bekijkt is het prima. De achtergrond is weg, alles staat er nog en de afbeeldingen blijven mooi in kleur, dus (y)
Maar als je afdrukt, print hij het gewone document af met achtergrondkleur. Dus hoe kan ik zorgen dat het ook zo wordt afgedrukt?

Bedankt.

Baloeke
22 May 2010, 22:50
Kan deze link (http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=96771) je al wat helpen?

PeterN
22 May 2010, 22:58
Bedankt Baloeke, maar er worden programma's voorgesteld om het pdf te bewerken daar het normaal niet eenvoudig is een pdf te veranderen omdat het een eindproduct is.
In mijn geval kan ik in Acrobat reader zelf dus wel de geschikte weergave berieken op het scherm, maar bij afprinten houdt hij er precies geen rekening mee. Er moet toch ergens een manier bestaan zodat hij ook wat weergegeven wordt afprint, gewoon in Acrobat reader zelf.
Tegenwoordig is arcrobat reader serieus uitgebreid, vandaar ;)

peenif
22 May 2010, 23:46
Is afprinten in zwart - wit dan geen optie?

compuchrisje
23 May 2010, 00:40
Misschien lukt het met een conversie naar doc of docx? Is met zamzar online te doen, maar vrees dan wel voor de oorspronkelijke layout.

berger
23 May 2010, 12:05
Ik zou het eens als volgt proberen, zelf heb ik dit nog niet gedaan, dus niet schieten op de pianist als ....
Als je de achtergrond hebt veranderd naar wit, dan zou je volgens mij eerst een nieuwe versie moeten opslaan zonder die vervelende achtergrondkleur. Dit kan door het "witte" dokument eerst "af te drukken" met bvb primo pdf (is gratis, maakt een nieuwe pdf, voegt een printer toe die je kunt selecteren bij het afdrukken).

PeterN
23 May 2010, 23:49
@ Peenif: zwart/wit is een optie maar dan nog heb je eigenlijk inkt verspilling, zij het zwart. Een ander probleem is dat het dus vooral afbeeldingen zijn (schilderijen, beeldhouwwerken etc) die ze moeten herkennen en kunnen benoemen. Ik kleur is dit makkelijker.

@CCtje: eigenlijk wil ik het doen zonder converteren. Aangezien ik het in acrobat wel goed op het scherm krijg zou er toch ook een mogelijkheid moeten zijn om het zo te printen...

@Berger: goed idee. Ik ga het eens proberen om het zo terug te saven. Het is twijfelachtig dat met 'printen naar pdf bestand' dit gaat lukken daar gewoon printen ook de achtergrond terug meeneemt. Maar ik probeer ;)

compuchrisje
24 May 2010, 00:12
Of via printscreen, maar dat veronderstelt wel dat je de volledige pagina's binnen je scherm kan houden (printscreen van afdrukvoorbeeld o.d)

PeterN
24 May 2010, 17:52
't is wel een hele cursus hé;) Als het een paar afbeeldingen waren was het niet zo erg ;)

Ik had geprobeerd op te slaan, maar de reden waarom ik het dus ook niet uitgeprint krijgt is dan ook duidelijk: ik heb de gewone vrije acrobat reader en je moet dan de betalende acrobat versie hebben om veranderingen op te slaan. Met de reader kan je enkel een exacte copy opslaan. Meteen waarschijnlijk ook de reden waarom hij gewoon het orgineel document uitprint met achtergrond. Je kan het wijzigen op beeldscherm, maar het bestand blijft ongewijzigd :S
Een andere reader die free is, is dan de oplossing. Blijft wel de vraag als je dan in die pdf reader ook nog de achtergrond kan veranderen en zelfde uitgebreide opties hebt als bij acrobat.

berger
24 May 2010, 19:17
Een goed gratis reader is Foxit Reader, maar de edit mogelijkheden zijn heel beperkt. Wat ik daarmee bvb mee kan doen is een pdf-formulier invullen, maar om het te saven moet ik het printen met primo pdf. Op gebied van wijzigen van achtergrond zie ik geen mogelijkheden.

zariash
24 May 2010, 20:25
zou dit misschien een oplossing zijn
http://www.bullzip.com/products/pdf/info.php
grtjs

PeterN
24 May 2010, 21:36
Ik zal het straks of morgen eens proberen. Deze print eender welk bestand naar een pdf maar de kans is natuurlijk groot dat hij het ongewijzigd document gaat nemen, net zoals dat ik gewoon naar de printer stuur. Proberen zal uitsluitsel geven ;)
Thnx

compuchrisje
24 May 2010, 22:02
'k Weet niet of dit binnen de mogelijkheden van het huis ligt: is van Adobe (http://help.adobe.com/nl_NL/InDesign/6.0/WSBAC794A2-274A-466f-8254-11FB23B86A5Fa.html#WSa285fff53dea4f8617383751001ea 8cb3f-6bbfa)zelf.

g_man
25 May 2010, 08:59
Bij ons op 't werk hebben ze de acrobat-writer ook van de PC's afgehaald wegens te duur...en ze hebben een link in de favorieten geplaatst waar je online een pagina eruit kan halen om te bewerken. Ik zal deze straks eens doorsturen...mss heb je er iets aan.

berger
25 May 2010, 09:10
Gratis pdf-edit programma's ben ik eigenlijk nog niet echt tegengekomen, maar online vind je er wel enkele bvb ( http://www.pdfescape.com ), wat ze waard zijn weet ik niet. Dus best een link gebruiken van iemand die de mogelijkheden kent. Het resultaat kan wel met reklame zijn, of beperkingen qua aantal pagina's, je moet je altijd registreren, ....

PeterN
25 May 2010, 23:11
@berger:
In Foxit Reader vond ik niet de mogelijkheid om de kader te laten verdwijnen, wel om alles in zwart/wit te zetten. Maar die mogelijkheid heb je ook bij je printer instellingen. Wil je het pdf document editeren krijg je de echte pdf editor van foxreader, maar die is betalend. Hiermee lukte het mij wel bij de evaluatie versie om de achtergrond te verwijderen, per pagina. Maar de evaluatie versie zet dus ook een watermerk op je document bij opslaan ;)

@zariash:
Bullzip free pdf printer is zoals het woord zegt een pdf printer. Je krijgt een printer bij die je gewoon tijdens eender welk programma kan kiezen om uit te printen naar een pdf of ander formaat bestand. Dus acrobat geopend, achtergrond verwijdert en geprint via dit programma naar een nieuw pdf bestand (gelijk ook maar twee dia's op 1 blad gezet). Maar zoals verwacht print acrobat het orginele bestand naar de free pdf printer waardoor de achtergrond dus blijft bestaan.

@CCtje:
Ik ga niet indesign cs4 gaan installeren voor een pdf te importeren, modifiëren en dan terug uit te printen. Als ik dat telkens moet doen..:) Btw indesign zal ook wel niet voor free zijn :p
Ik denk dat enkel een free pdf writer mij kan helpen, zo ziet het er toch naar uit;)

@berger:
de online service heb ik niet kunnen proberen. Deze is beperkt tot 50 pagina's wat voldoende is, maar ook tot 2MB wat ruim onvoldoende is. Met al die afbeeldingen ga je daar vlot over;)

Ik wil wel iedereen al bedanken voor het mee helpen zoeken (y) Een echte pdf editor is de enige hoop denk ik, maar als die free bestaat betwijfel ik ook. In ieder geval kan ze verder want tot nu heb ik ze dan maar met achtergrond afgedrukt ;)

g_man
26 May 2010, 11:12
ff free pdf editor googlen levert toch wel enkele resultaten op... mss die ff proberen.

Obsessed
26 May 2010, 16:19
Ik zou gewoon aan de school vragen om de achtergrondkleur er uit te laten. Is misschien een voor de hand liggende optie ;)

Anderzijds kan je misschien eens experimenteren met het gratis PDF-XChange (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=670). Ik meen me te herinneren dat daar een (hetzij beperkte) editor mode in zit.

PeterN
26 May 2010, 16:40
Ik zou gewoon aan de school vragen om de achtergrondkleur er uit te laten. Is misschien een voor de hand liggende optie
Idd, daar had ik ook al aan gedacht, te meer dat het eigenlijk een gewone powerpoint is die geconverteerd is naar pdf. Maar blijkbaar zijn er in het hoger onderwijs ook nog profs waar ze eerder schrik van hebben en die ze zeker niet willen lastig vallen met zo'n banaal probleem :D
Ik probeer de andere progs nog wel, thnx ;)

compuchrisje
26 May 2010, 17:14
We zitten ons hier allemaal suf te zoeken voor jullie. Er zijn wel meer gratis pdf-printers, converters en wat nog allemaal. Maar mss kan deze (http://www.pdfill.com/pdf_tools_free.html)je wel de oplossing brengen.

swake
26 May 2010, 21:41
Ook eens een vraagje van mij;)
Mijn dochter krijgt steeds PDF's van school met de presentatie van de les.
Deze hebben altijd een irritante achtergrondkleur als je ze wil uitprinten. Het verbruikt gewoon enorm veel inkt en maakt het minder leesbaar.
Mijn vraag: kan je de achtergrondkleur uitzetten in PDF wanneer je uitprint.
Eens eventjes de handleiding van je printapparaat raadplegen, kan ook wonderen doen.

Afdrukken- eigenschappen - instellingen

Afdrukken instellen als het snelste

carl
26 May 2010, 21:45
Ik dacht dat je een mac hebt staan ? :D

Ik heb ooit eens met preview zo een achtergrond kunnen weghalen/niet afdrukken, maar het is een poosje geleden en het zou kunnen dat ik een ander programma gebruikt heb :)

PeterN
27 May 2010, 00:23
Ik dacht dat je een mac hebt staan ? :D

Ik heb ooit eens met preview zo een achtergrond kunnen weghalen/niet afdrukken, maar het is een poosje geleden en het zou kunnen dat ik een ander programma gebruikt heb :)
Het mag idd ook voor Mac zijn, maar als het zoiets is komt de dochter toch weer bij mij aankloppen :D

mss effe klein stukje laten zien wat ik bedoel;) De pdf open in acrobat geeft de linker weegave: een wit blad met daarop een groene kader (achtergrond) met tekst en een foto op. Het is dus wel degelijk een wit blad. Via acrobat menu bewerken/voorkeuren, dan in het lijstje 'toegang' kiezen, bovenaan 'opties voor documentkleuren' een vinkje zetten bij 'document kleuren vervangen' geeft je de rechter afbeelding: de groene achtergrond kleur is weg.

Die groene achtergrond kleur maakt alles minder leesbaar en verbruikt enkel inkt als je het uitprint, vooral als je een cursus hebt van xx bladzijden.

http://img191.imageshack.us/img191/442/naamloosot.jpg

swake
27 May 2010, 00:33
Zal het eens aan de zoon vragen, die gebruikt ook een Mac. Moet je wel een paar dagjes geduld hebben .