Volledige versie bekijken : Studie - computerwetenschappen



Tiwaz
28 May 2010, 19:41
Hallo,

Ik zou binnen een jaar graag computerwetenschappen gaan volgens op de unief!
Zijn er hier nog mensen op het forum die dat volgen of gevolgd hebben?
Zoja, wat zijn jullie ervaringen qua moeilijkheid, ... .
Welke richting volgden jullie in de middelbare school?
Ikzelf volg nu Wetenschappen-Wisk (6u), is dit voldoende wiskunde om computerwetensch. te doen?

Graag een beetje respons en uitleg enzo verder! :)

Bedank!

swake
28 May 2010, 23:57
Moet je bij ultddave zijn, en woont dan ook nog toevallig in je buurt.

Obsessed
29 May 2010, 11:44
Volgens mij is het perfect haalbaar om van "Wetenschappen-Wiskunde" (de dochter studeert dat ook) door te gaan naar "Computerwetenschappen".
Mits de vereiste inzet natuurlijk hé ;)

Toelly
29 May 2010, 15:03
Bedoel je computerwetenschappen in de zin van burgerlijk ingenieur, of informatica?

carl
29 May 2010, 15:16
computerwetenschappen is dacht ik een academische bachelor van 3 jaar, en dan een academische master van 2 jaar in de ingenieurswetenschappen.

Zelf heb ik een tijdje getwijfeld wat ik zou doen (ik studeer nu toegepaste informatica aan de hogeschool gent, een 3 jaar profesionele bachelor). Het gaat er eigenlijk echt om wat je het meeste intresseert. De opleiding die jij voorstelt is nog iets anders dan informatica aan de unief, de eerste 3 jaar krijg je geloof ik het standaard ingenieurswetenschappen pakket met een weinig aan informatica, ... Ik vermoed trouwens dat het ook veel meer om electronica zal draaien dan effectief programmeren, netwerken, ...

Zelf heb ik ook wetenschappen wiskunde gedaan en mijn huidige richting valt enorm goed mee (ik ben wel op elk wiskunde vak gebuisd -geweest-, maar dat is gewoon omdat ik zo een tamzak ben :D). Ik geloof dat de consensus is dat voor ingenieurswetenschappen 2,3 u eigenlijk te weinig is, maar met inzet en inzicht kom je er wss wel, dat de 4u richting een degelijke basis is, en dat 5-6u een aanrader is. Je zal natuurlijk altijd ervoor moeten werken tenzij je gezegend bent met een enorme wiskundeknobbel ;)
Wat ook soms een zegen en een vloek is voor mij is dat de hogeschool gebruik maakt van permanente evaluatie (wat ze op unief niet doen volgens mij) en dat je sowieso een semester stage hebt en dus al wat 'ervaring' opdoet.

Er zijn er hier nog die een soortgelijke richting volgen en ik ben zeker niet de expert hier :D
Bottom line: Wat verwacht jij zelf van de richting ?

ultddave
29 May 2010, 16:05
Ik studeer ICT (Toegepaste informatica dus) op Universiteit Hasselt op dit moment. (Ik ben ook van Genk). Ik heb ook Wetenschappen-Wiskunde 6uur gevolgd in het middelbaar. (Op het Sint Jan Berchmans college in Genk).


computerwetenschappen
Ik denk dat computerwetenschappen vooral draait rond de electronica? Dus meer hardware gericht ipv programmeren. Dus daarvoor zal je hoogstwaarschijnlijk goed moeten zijn in Fysica en Wiskunde.

Ik denk dat je enkel 8uur wiskunde gevolgd moet hebben, als je effectief Wiskunde gaat volgen op de univ. Want zelfs de wiskunde hier in ICT is niet moeilijk met een basis van 6uur wiskunde. ;)

Dus die 6uur zal wel voldoende zijn. Ik zou wel kijken of je misschien geen basis Electronica nodig hebt voor te beginnen.


(wat ze op unief niet doen volgens mij)
Bij mij op de univ alleszins niet. Grootste deel van de evaluatie gebeurt op het einde van elk trimester => examens. Wel krijgen we soms testen/taken/projecten. Maar niet zoveel als op de hoge school denk ik. ;)


Bottom line: Wat verwacht jij zelf van de richting ?
Inderdaad. ;)

Mvg,
Dave

Tiwaz
5 June 2010, 20:58
Bedoel je computerwetenschappen in de zin van burgerlijk ingenieur, of informatica?

Is hier eigenlijk een groot verschil tussen? Zo ja : welke?


Bottom line: Wat verwacht jij zelf van de richting ?

Ik zou graag veel willen leren programmeren, maar ook met hardware werken e.d.