Volledige versie bekijken : Ethernet kabel wordt niet herkend



Hadhok
8 July 2010, 15:27
Hallo,

Ik heb al geruime tijd het internet afgezocht naar een oplossing voor mijn probleem.
Hier in huis hebben we op verschillende plaatsen toegang tot het internet, maar om een bizarre reden wil mijn pc geen connectie maken!

De laptop waarmee ik dit bericht nu schrijft, hangt vast aan de kabel waarmee ik mijn desktop wil connecteren, dus ligt het volgens mij niet aan de router, connectie,...! Als mijn ethernet kabel connecteer met mijn desktop, herkent deze de kabel niet ("netwerkkabel niet aangesloten"). De netwerkkaart is nochtans ingeschakeld. Om na te gaan of het probleem niet aan de desktop zelf ligt heb ik hem ergens anders in huis aangesloten, waarbij hij wel connectie met het internet maakt. Ik versta er niets van!

Hebben jullie hier enig idee wat er kan schelen met mijn desktop?
Ik gebruik windows 7 64 bit
en de netwerkkaart is een Realtek PCIe GBE Familly Controller v7.23.623.2010

Indien je meer info nodig hebt, gelieve het te vragen,

Dank u bij voorbaat,

H

Baloeke
8 July 2010, 15:32
Heb je de drivers van je netwerkkaart geïnstalleerd?
Staan er gele vraagtekens inhet apparaatbeheer?

Een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn dat je netwerkkaart zijn geest gegeven heeft.

Hadhok
8 July 2010, 15:37
Alle drivers zijn geupdate en er zijn geen vraagtekens te zien, behalve dat de er geen kabel gedetecteerd wordt ^^! Ik ga nog eens kijken of hij zoals je zegt zijn geest gegeven heeft, zou wel jammer zijn voor een pc van 4 maand oud!

Je kan niet zonder een pc maar soms schiet ik hem toch liever naar de maan hoor

btw ik heb ergens iets gelezen van de 'auto-crossover' functie die uitgeschakeld is en zou ingeschakeld moeten zijn...weet je toevallig hoe ik aan die functie kom? of waar ik dat precies kan vinden? Je zou het ergens onder geavanceerde opties van uw netwerkkaart moeten vinden, nu het staat in het nederlands en ik vind niet wat er enigzins op gelijkt xD

Thx

Hadhok
8 July 2010, 15:58
Netwerkkaart is ok, geen probleem ermee...bestaan er verschillende soorten pluggen? Want deze hier klikken er in...terwijl de andere dat niet doet (lijkt iets te groot, maar werkt wel)?

PeterN
8 July 2010, 17:02
Ja maar voor we gaan gissen eerst even duidelijk zijn:

Je gaat naar plaats A waar een kabel met connector is. Je steekt deze in je laptop en je hebt internet. Je steekt deze in je desktop en deze werkt ook.
Nu ga je naar plaats B waar ook een kabel met connector is. Als je die in je laptop steekt werkt de laptop op internet.
Je ontkoppeld de laptop en op diezelfde kabel met connector probeer je de desktop. Die werkt niet daar.

Is dat de juiste stelling?

btw : ben je zeker dat je via die draad op internet gaat wanneer je met de laptop bezig bent? En niet draadloos, want laptops hebben dat standaard ingebouwd?
Hoeveel aansluitingen (aantal koperen draadjes) heeft uw aansluiting op je kabel op die plaats? Want je zegt van iets kleinere en iets grotere aansluiting. Netwerk heeft er 8, Telefonie en modem maar 6.

g_man
8 July 2010, 17:51
En je hebt een verscil tussen een LAN kabel en netwerkkabel. Voor overdacht van data tussen verschillende PC's wordt een identieke patchkabel gebruikt, maar de bedrading intern is anders aangesloten.
Als je automatisch crossover gebruikt, moet je géén specale crossover kabel gebruiken. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

Hadhok
8 July 2010, 18:56
Je krijgt hier vlug antwoord, dat is super!

Aan PeterN: Je veronderstelling is correct! Het gaat hem inderdaad om een netwerkdraad, dus 8 draadjes! Ik heb nogmaals gekeken en ben momenteel aan het schrijven met mijn desktop op de plaats die wel internet voorziet (ligt dus zeker niet aan de netwerkkaart)! Enige verschil die er wel is met deze 'plug van het internetkabeltje' is dat deze shielded is, er zit zo'n metalen plaatje rond de plug zelf! Kan dit werkelijk zo'n verschil maken, want van een selectieve pc heb ik nog niet gehoord :)!

Heb een shielded CAT4e "Patch" Connection cable gekocht, nu deze biedt geen oplossing (we mogen hem gelukkig omruilen, aangezien het van hen uit ook een gok was), ik zou dus eigenlijk een shielded internet kabel moeten proberen om ook hiervan uitsluitsel te geven (deze waren niet te krijgen)!

Dank u bij voorbaat voor de snelle respons,

Mvg,

H

PeterN
8 July 2010, 19:51
Een geshielded kabel is natuurlijk beter en minder gevoelig voor storingen van buitenaf. Deze kunnen ook meestal hogere snelheden daarom aan. Echt nodig is het niet. Wat wel nodig is, is dat je minimum cat5 kabel gebruikt. Cat5 kan snelheden tot 100Mbps aan wat doorgaans voldoende is. Heb je al een gigabit netwerk van 1000Mbps is cat5e de minimum kabel die je mag gebruiken.

Op de vraag als je wel zeker bent dat de laptop internet heeft via kabel op de plaats waar de desktop niet werkt, heb je niet geantwoord. De kabel werkt mss gewoon niet voor beiden en met de laptop denk je dat je internet hebt via kabel maar in werkelijkheid heb je internet draadloos?
Het is maar een veronderstelling om de oorzaak te achterhalen;)

Tweede vraagje: wat zit er allemaal op de kabel waarop je aansluit en geen connectie krijgt. Ik bedoel de gehele route., dus van modem 5m ethernet kabel naar router, van router 10 meter naar een stopcontact, van stopcontact patch kabel van 3meter naar desktop. Dit om een idee te krijgen.
Als je naar de aansluiting kijkt waar de desktop wel werkt en naar waar hij niet werkt, zie je dezelfde kleuren volgorde?
Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B) vind je de kleurcodering (T568B Color) waarbij je eigenlijk enkel oranje/wit-oranje en groen/wit-groen nodig hebt. De rest mag maar moet niet.
Kijk ook de soort kabel na, deze moet minimum cat5 zijn.
Anders kabel vervangen als dat een optie is?

Hadhok
8 July 2010, 22:22
Er is geen draadloos netwerk aanwezig in ons huis en de omringende zijn allemaal beveiligd, jammer he ^^! De laptop maakt zeker connectie via de kabel want de draadloze netwerkkaart/ontvanger staat uit :), mijn excuses voor het onbeantwoord laten van die vraag.

In meter kan ik uw tweede vraag niet beantwoorden, maar er zit ongeveer 1m tussen moden en router en dan een verdiep en een dikke 5 m (dus neem mss 10m) en dan een kabeltje van pakweg 1.5m! DE kabel waar de desktop wel werkt is een cat5e, de kabel waarmee het niet werkt een cat5 (kan dus oorzaak zijn). De kleurvolgorde is op de dikte van de draadjes na identiek (ik veronderstel dat de dikte van die draadjes verband houdt met de snelheden en het CAT5/5e verschil. Ik ga morgen trachten aan een cat5e kabel te geraken, met shielding (alles in één hè)!

De kabels vervangen daar, zal momenteel niet gaan! Binnenkort wordt de hele boel vernieuwd, maar ik kan niet nog 2 maand sukkelen! INdien er echt niets helpt van kabelgedoe, koop ik wel een draadloze verdeler ofzo...
Ik laat nog iets weten, indien ik zo'n kabel vind!

Ik bedank je nu alvast voor uw hulp!!!

Mvg,

H

Hadhok
9 July 2010, 17:31
Zo ik heb een kabel gekregen (dus niet hoeven betalen) en gelukkig maar want het werkt niet :)! Het is een Enhanced Cat 5 (dus volgens mij een Cat5e, maar niet geshield! Aangezien een geshielde kabel meer contact maakt, kan het eventueel nog hier aan liggen?! Wat ik wel merk, is dat bij het opstarten van de pc, de lichtjes aan de achterzijde van mijn desktop knipperen (een groene die blijft en een oranje dat knippert), dit verdwijnt echter na enkele seconden (meestal eens de pc op het login scherm staat).

Ik ga nog 1x de moeite nemen om een andere kabel uit te proberen, indien dit niet werkt smijt ik iets naar buiten (mss best de kabel)! Indien iemand van jullie nog een idee heeft, voel u vrij om het mij te laten weten!

Grtz,

H

PeterN
9 July 2010, 20:59
De lengte die je opgeeft mag geen probleem zijn.
Ondertss heb je ook al de kabel vervangen: welk deel juist? De gehele aansluiting van router tot desktop of enkel het laatste stukje 1,5m kabel? Tussen de router en de plug die je in de netwerkconnectie steekt van je pc, heb je daar naast kabel nog connecties? Ik bedoel bv een wanddoos waar je de laatste 1,5m kabel insteekt of is de kabel in 1 stuk van router tot pc?

Kan je even het exacte type router doorgeven waaraan je plugt. Geef mss ook direct je provider door.

Aangezien de lampjes flikkeren blijkt er toch connectie te zijn. Het is iets bizar maar best enkel met de kabel gooien ;)

Naar wat je allemaal beschrijft lijkt de kabel in orde te zijn, hij werkt ook met de laptop. Ook de netwerkkaart in de desktop is ok want de desktop werkt op de andere plaats. Naast slecht contact zou ik dus eens verder kijken naar de router. Heb je al eens een andere poort van je router geprobeerd? Eventueel zou je ook eens in de settings van de router kunnen kijken en daar het intern logje bezien. Mss dat we daar wijzer uit worden?

Hadhok
10 July 2010, 12:04
Ik heb de laatste kabel geprobeerd en het geeft geen resultaat: lichtjes bij het opstarten waarna de boel weer dood is. Ik heb de router (althans ik denk dat het een router is) gereset, zonder resultaat! Vervolgens heb ik eens een oude geïnstalleerd en deze gaf nu en dan een signaal door: de netwerkkaart gaf signaal van: netwerkkabel niet aangesloten, naar ingeschakeld (soms indentificeren) en dan terug uitvallen. Het gaat dus vermoedelijk om een probleem tussen de modem en de plug waar ik mijn kabeltje insteek.

Het systeem hier thuis is nogal ingewikkeld en weinig doordacht aangelegd (kan niet anders als je ouders niets van pc en dergelijke snappen). Het internet komt toe in de modem, gaat naar een router (D-link, Green Ethernet DGS-1008D) van hieruit vertrekken de kabels doorheen het hele huis. De afstand tot de kabel waar mijn desktop wel werkt is max 15 meter, maar hier gaat het vlot. Ik heb echter iets gevonden. De kabel die de bovenverdieping voorziet van internet gaat van deze router naar de zolder (5-6m) waar hij (opnieuw) toekomt in een andere router (of switch) deze is van BENQ (type moet ik u momenteel schuldig blijven). Hieruit vertrekt de kabel die na de plaats gaat waar mijn probleem zich voordoet (10-15m). Zoals hierboven gezegd heb ik de BENQ vervangen door een (kapotte) US Robotics router/switch en kreeg ik dus een pulserend signaal.

Ik hoop dat het niet lang duurt voor ze het hele netwerk herleggen, want het is meer dan vervelend! Kun je mij zeggen hoe ik zo'n logje maak van de router? Ik zal dit wel met de laptop doen aangezien mijn desktop geen signaal krijgt of niet de tijd om een connectie te maken en te behouden.

PeterN
12 July 2010, 00:39
Ik denk idd dat het eens tijd wordt om je aansluitingen allemaal te controleren als er zoveel connecties tussen zitten.
Btw die 'Green Ethernet DGS-1008D' is ook geen router maar een switch. Dit maakt dat alle aansluitingen een ip krijgen van je provider. Hoeveel je er kan krijgen hangt af van je provider. Bij telenet is het dan nog zo dat als je een apparaat hebt opgezet en een ip hebt gekregen dat deze zeker nog een uur als 'verbruikt' blijft staan. Heb je bv recht op 2 ip's en je steekt pc A in en daarna pc B, dan zal je minimum een uur moeten wachten eer pc C een ip zal krijgen van telenet, ook al staan pc A en B al lang terug uit.

Om dit te controleren doe je volgende: trek de modem meer dan een uur uit. Je kan dit bv doen voor het slapen gaan. 's morgens steek je deze in en zorgt dat er geen pc aan staat. Zet nu jouw pc eerst op en kijk als alles werkt ;)

g_man
12 July 2010, 07:05
Gemakkelijkste is dan achter de modem van telenet een router te plaatsen, al dan niet WiFi. Haal die switchen ertussenuit en je kan de kabel ook verlengen met een gewone adapter ipv opnieuw eens witch.
Je kan ook via het electriciteitsnet gaan met een PowerLAN.

delta7echo
25 July 2010, 16:09
Ik heb net hetzelfde probleem.

Nog eens kort omschreven: ik kocht een nieuwe computer, met de oude ging het internet perfect. Maar op de nieuwe pc krijg ik geen internet, ik heb een nieuwe kabel getrokken en cross-over en niet gecrosst geprobeerd. De pc zegt dat er geen internet kabel is aangesloten maar op een andere plaats lukt het wel om op internet te surfen. Als ik een andere pc in mijn kamer plaats werkt het internet perfect.

Heb al van alles geprobeerd en kom er zot van.
Help mij aub

PeterN
26 July 2010, 01:33
- Let goed op dat de stekker goed insteekt. Ik heb al verschillende keren zelf voorgehad dat de kabel soms niet goed contact maakt. Sommige fiches hebben wat korte lipjes en soms maakt het dan geen goed contact. Let op de ledjes aan de connector, die moeten oplichten.
- Sommige routers kan je instellen om te beveiligen op mac adres. Veelal slaat dit enkel op wifi (draadloze) verbinding, maar ik heb ooit een SMC router gehad die de mac beveiliging ook toepaste op met draad aangesloten pc's. In je router dan het nieuwe mac adres van je nieuwe pc bijvoegen.
- Probeer de nieuwe pc eens rechtstreeks zonder router. Als hij zo ook niet werkt moet je eens in uw hardware lijstje nagaan als de juiste driver wel is geïnstalleerd.