Volledige versie bekijken : Zoemend geluid uit geluidskaart



swaxmot
29 July 2010, 16:07
Hallo,

Mijn geluidskaart maakt een zoemend geluid.
Zou dit betekenen dat hij vesleten is?
Als ik mijn boxen op mijn MP3-speler insteek heb ik dit niet dus dan kan het toch maar alleen de geluidskaart van mijn computer zijn?
Ik heb een Realtek AC97 kaart.

Groetjes, Ruben.

PeterN
30 July 2010, 00:47
Voor de duidelijkheid, dit zoemend geluid komt dan uit je boxen veronderstel ik :p Is dit konstant of enkel als je muziek afspeelt. Is dit in ieder programma zo (ms mediaplayer, vlc player, bij muziek cd, mp3 bestand vanaf je pc)?

swaxmot
30 July 2010, 13:28
Ja natuurlijk uit mijn boxen, maar oorspronkelijk vanaf mijn geluidskaart denk ik :p.
Dit is constant, ook als er geen geluid afspeelt.
Ik krijg ook een lichtjes tikkent geluid tussen het gezoem in.

Obsessed
30 July 2010, 14:16
Heb je toevallig een tweede audioaansluiting op uw PC? (front panel)
Probeer de boxen daar eens op aan te sluiten. Mogelijk heb je slecht contact op de aansluiting.

swaxmot
30 July 2010, 18:44
Heb ik geprobeert, heeft hetzelfde effect.
Maar nu heb ik nog iets ontdekt, als ik hem aansluit op mijn MP3-speler heb ik dit niet, tot ik mijn MP3 insteek op de computer, voor bijvoorbeeld op te laden.
Als ik hem gewoon via de stroom oplaad heb ik het dan weer niet.
Zou het aan de voeding van de pc kunnen liggen misschien?

PeterN
30 July 2010, 22:38
Was ik net ook aan het denken. Met audio heb je nogal rap last van brom, zeker als er geen goede aarde is aan je stereo installatie. Idem met pc.
Ben je zeker dat je uw pc aansluit op een stopcontact met aarde? Controleer dus als je pc een goede aarde heeft. Controleer ook dat je geluidskaart goed vast zit geschroefd met het cover plaatje. Langs daar wordt ook alles geaard op je geluidskaart.

!!! Let op als je bezig bent aan de kant van 220V, Je zou niet de eerste zijn die geƫlektrocuteerd geraakt !!!

compuchrisje
30 July 2010, 23:15
Ik had een set met 5 boxen voor dolby-surround. In Windows XP speelde dit perfect met de instellingen van Sound Blaster zelf (geluidskaart), maar in Windows 7 is het ofwel met 4 of 6 boxen, waarbij nummer 5 hier de brommer werd. EĆ©n box ervantussen en de brom is weg.
Het zou raar zijn als de geluidskaart zelf begint te brommen denk ik, dan zit er wat fout in je pc-kast.

swaxmot
1 August 2010, 13:11
@PeterN:
Ik heb net gecontroleerd of alles goed vastzat, en dat blijkt dus niet het probleem te zijn.
Ik heb ook mijn PC eens aangesloten op een stopcontact wat zeker geaard is, idem dito.
@compuchrisje:
Dat is het probleem niet, want het gezoem komt langs iedere box, en ik heb wel degelijk 6 boxen, met de opstelling:
FRONT-L CENTER FRONT-R
SUBWOOFER
BACK-L BACK-R

PeterN
1 August 2010, 23:31
Het gaat naar alle waarschijnlijkheid toch iets met de aarde of ground te maken hebben.
Kan je niet alle luidsprekers uittrekken en eentje aansluiten? Probeer een andere kabel en zorg dat zeker de contacten goed zijn (stekker ver genoeg ingeplugged). Zijn de luidspeakers apart gevoed/versterkt? Is daar niks mis met aarde.

swaxmot
2 August 2010, 11:53
Maar met dezelfde kabel werkt mijn MP3 speler wel goed, en de boxen klinken perfect met CD's enzo, dus het moet wel aan de PC zelf liggen lijkt mij.
Dus ik zal nog even verder zoeken ofdat ik toch niet nog iets vind.