Volledige versie bekijken : router die raar doet



urbain
30 July 2010, 19:36
beste helpers;

graag had ik geweten hoe het komt dat mijn router als een gek geluid zit te maken als was het dat het iets van mijn pc wil afhalen of controleren.
Het rare is dat beide pc's simpelweg niet aan het draaien zijn .
Ik werk met vista en de andere pc is eentje met windows 7 ; beide pc's zijn dus aangesloten op de router en die is dus aangesloten op de kabel.

Baloeke
30 July 2010, 21:52
Hoe oud is je router ? Is er nog garantie op?
Vertel ons eens welke router en het type dat je hebt?
Welk soort geluid maakt je router?

urbain
30 July 2010, 22:57
mijn router heeft wel de ouderdom dat de garantie wel al verlopen zal zijn.

verder maakt die een geluid alsof iemand wil binnen komen.
het is raar dat de router die activiteit vertoont nadat ik beide pc's al lang heb afgesloten.

het is natuurlijk niet altijd dat zoiets gebeurd maar toch die enkele keren stel ik mij toch vragen wat er aan de hand is.

de router is d-link dwa wireless n usb mini adapter, ik zie hier juist op de doos staan dat er 11 jaar garantie opstaat dus moet het wel degelijk zijn hé.

PeterN
30 July 2010, 23:44
Een router kan altijd wel wat lawaai maken, vooral als hij bijna niks bezig is. Dan is de frequentie zo laag dat je, als je met je oor er dicht bij komt de data hoort:p in de vorm van piepjes. Nu is het zo dat je wel degelijk er goed naar moet luisteren om het te horen, het is niet alsof er drie inbrekers uw huis onderste boven zetten.
Het is normaal dat de router ook nog activiteit vertoont als de pc's afstaan. Natuurlijk veel minder dan wanneer je download.
Zorg dat je router goed beveiligd is, dwz:
- verander de standaard login en paswoord of zet in de instellingen dat de router niet van buitenaf kan geconfigureerd worden, enkel via thuisnetwerk.
- zorg dat je de interne beveiliging niet afzet, NAT moet aan blijven, geen poorten forwarden en geen DMZ opzetten (Staat normaal goed als jij het niet verandert hebt;))
- zorg dat wireless afstaat als je dat niet gebruikt.
Als je wel draadloos werkt dan :
- mac adres beveiliging opzetten.
- Encryptie opzetten

urbain
1 August 2010, 10:52
Allemaal goed en wel maar over deze materie heb ik dus weinig ondervinding .
Als ik de router nu eens zou afkoppelen van de stroomvoorziening , zou het dan iets opbrengen ?
Wat ik dus met het rare geluid bedoel is dat het duidelijk hoorbaar is ; hij ratelt bij manier van spreken er duchtig op los en dat duurt wel een tijdje.

Indien je verder eens iets meer uitleg of handleidingen kan bezorgen over de router dan zou ik er misschien iets aan kunnen doen om het beter te beveiligen.

Ik heb dit in feite nooit willen (kunnen ) doen (uitvoeren) omdat ik wachtwoorden moet gebruiken om in de router te geraken (ik denk toch dat het zoiets was).

PeterN
3 August 2010, 10:56
Voor de duidelijkheid is het best dat je het type nummer van het bewuste apparaat geeft. Je zegt dlink dwa, maar dat is niet je router maar je ontvangende wifi stick in je pc. Achter die dwa komt immers ook nog een nummer normaal.Of bedoel je dat uw pc zit te ratelen?