Volledige versie bekijken : DOS ook in Windows 7 of toch niet ?



Merel
15 August 2010, 21:47
Met de DOS omgeving welke in Windows XP is ingebakken kan ik een oude toepassing perfect laten werken.

Win-XP heeft weliswaar geen pure clean Dos ingebakken maar mijn oude toepassing draait daarmee zonder haperen of enig probleem.

Van Windows7 ken ik niets en vraag mij dus af :

1. Of daar ook nog een Dos-venster beschikbaar is of helemaal niets (waar ik al voor vrees)

2. Indien eventueel dan toch, of deze dos-omgeving evenveel verwerkingskracht heeft als deze in Windows-XP.

Ik heb het zelf (nog) niet kunnen natrekken, maar wellicht heeft iemand dit al eens nader onderzocht ?

Bedankt

compuchrisje
15 August 2010, 21:52
Er zit inderdaad nog een stukje dosvenster in, te vinden bij de bureau-accessoires zoals voorheen in XP. Maar de effectiviteit zoals met windows 98 ontbreekt hier nagenoeg volledig, waar het met XP nog een beetje te doen was. Standaard-opdrachten zoals ipconfig en dergelijke lukken nog wel hoor, maar ik heb geen idee in hoever je nog commando's kan geven die invloed hebben op het windows-systeem zelf.

PeterN
15 August 2010, 22:45
Daarnaast kan je ook altijd DosBox (http://www.minatica.be/downloads/656-DosBox) gebruiken. DosBox wordt veel gebruikt, zeker om oudere Dos Games te spelen (zoals het oude Duke Nukem :p) DosBox werkt tot op Windows 7 32 en 64 bit en zelfs op mac, fedora etc, zowat op alles :D. Je kan dus gemakkelijk het eens installeren op je XP en testen. Werkt je applicatie in dosBox op je xp zal het waarschijnlijk ook in DosBox werken in Windows 7.
Het mooie eraan is dat je de snelheid kan regelen. Speel je bv het oude pacman op een nieuwe pc krijg je een flits te zien en ben je dood, zo snel gaat dat. Hier kan je de snelheid instellen zodat het op normale snelheid loopt. Zowel grafisch maar ook geluid wordt prima (in zo verre oude dos progs goed geluid hadden) gesimuleerd.
Meer uitleg vind je op de site of hier (http://www.dosbox.com/wiki/Basic_Setup_and_Installation_of_DosBox).

Merel
17 August 2010, 15:44
Bedankt voor de reacties.
Natuurlijk ken ik DosBox wel en ik heb er al mee "gewerkt" hoewel DosBox de bedoeling heeft om te "spelen". DosBox heeft wel enkele nadelen en werkt niet steeds optimaal. Een hindernis is bijvoorbeeld dat men bestaande Windows partities telkens eerst moet mounten. Anders ziet DosBox niet onmiddellijk wat op je computer staat.

Een veelbelovende Dos-emulator is TAO exDos (http://tao-exdos.software.informer.com/download/). Deze heeft het voordeel om zich onmiddellijk aan te bieden in een virtuele C: partitie. Ook ziet het meteen alle andere bestaande partities en devices, met hun eigen Windows-letter (ook al zijn ze NTFS).

Het is hun bedoeling om deze exDos in alle Windows omgevingen te laten werken en ik vermoed dat ze daar al heel goed mee gevorderd zijn.

Een klein nadeel is echter dat in de huidige staat van ontwikkeling, slechts Engels en Hebreeuws worden ondersteund. Voor mij is Engels geen probleem. Maar als men dit als commecieel pakket wil verkopen, zou ik verwachten dat ze bij Tao een inspanning moeten leveren op talen.

Er bestaat een trialversie van 15 dagen, welke met overdreven hacker-beschermingen voor 15 dagen kan worden geïnstalleerd. Wel de moeite om toch eens te doen al is het maar om het bestaan ervan te ontdekken ! Heb de indruk dat het veel aangenamer en efficiënter is dan DosBox. Mag ook, want het is betalend.

Mijn oude maar handige database lijkt op het eerste gezicht daarmee te werken, maar ik heb het niet uitvoerig uitgetest, ook omdat ik dat eigenlijk in een Windows7.

Veel dinausaurussen als ik zullen er niet meer zijn, die deze oude maar handige Dos programma's nog gebruiken. Als ik de huidige programma's onderzoek zit je met maanden met leerprocessen en levenslang opgeschept om aan knoeiformules te timmeren.
(By the way, Compuchrisje, mijn oude Dos database is VEEL gemakkelijker en handiger te programmeren dan Acces! Daarom had ik gehoopt om met een ingebakken Dosvenster, zoals in XP, te kunnen draaien in Windows7)

Er zal dus een andere oplossing moeten gevonden dan gewoon met Windows-dos te blijven werken. Vermoedelijk zal ook niemand van onze forumleden al met Windows7 gaan experimenteren zijn... om een Dos toepassing te testen.

Milo
18 August 2010, 14:18
Merel,

Er zal altijd , in elke Windows een Commandpromt te vinden zijn.
Start, zoeken : CMD en hupsaké :-)

Als je programeren wil in Win 7....
In plaats van te zitten prullen met Batch bestanden en Cmd'kes ..... zit er een véél geavanceerdere Commandprompt in Windows 7 ingebakken.

Powershell......
Eens je dit iets onder de knie hebt kan je véél , héééééééééééééél veel...