Volledige versie bekijken : kleine gemakkelijke zoekfunctie/selecteerfunctie



roeba123
1 September 2010, 21:20
Hallo

ik zou graag een kleine, gemakkelijke zoekfunctie in een website gebruiken.
Nu heb ik enkel ervaring met html en css, dus daarmee zal ik niet ver komen.

De zoekfunctie/selecteerfunctie die ik zou willen gaat als volgt:

ik heb bepaalde gegevens in een tabel/database.
bv. de site gaat over auto's, dan heb ik de kolommen:


merk
type
kleur

Nu zou ik willen dat ik 3 vakjes heb waar de mensen het merk, het type en het kleur kunnen in selecteren(bv. bmw serie 5 zwart) . En dan zou natuurlijk de gevonden resultaten moeten weergegeven worden in een tabel.




Nu is mijn vraag, met welke taal ga je dit best gaan schrijven? (liefst de gemakkelijkste weg;))
Ik veronderstel dat jullie me zullen voorstellen om php te gebruiken? en mijn gegevens op te slaan in xml of SQL?
Of bestaat hier een soort programma voor waarmee ik dit zou kunnen verwezenlijken?

Dus samenvatting:

Wat is de gemakkelijkste manier (via een programma of een voorgemaakt script op het internet) om mijn selectiefunctie te gaan uitwerken?
(de layout zou ook wel aanpasbaar moeten zijn doormiddel van css..)



Als jullie denken dat mijn vraag zo goed als onmogelijk is, zeg het dan maar eerlijk ook!



mvg
Roeba

ps: ik vraag jullie zeker niet om hier iets voor mij uit te schrijven!

Butterflyice
1 September 2010, 21:24
Ik zou het in php / javascript maken met een database (MySql) bestaande uit 3 tabellen
1 merk
2 type
3 kleur

deze door php en javascript laten ophalen en dan in de html laten tonen.

carl
1 September 2010, 23:00
Inderdaad, PHP en een SQL database lijken me de beste keuze.

Vermoedelijk zal dit ook in javascript kunnen (2D array inlezen adhv TR/TD tags of vice versa en dmv javascript zoeken). Maar dat is eigenlijk het toppunt van slecht website design :p (gruwelijke performantie, ontzettend moeilijk uitbreidbaar, ...)
Je kan ook gebruik maken van ASP.NET, maar daar zal dan toch ook nog SQL aan te pas komen (en een pakje lastiger mee te beginnen :D)

roeba123
1 September 2010, 23:05
Dus Carl, het is haalbaar volgens jou om het enkel met SQL en PHP te doen?
Want ik vrees als ik met javascript zal moeten beginnen werken dat ik er mij geen beginnen aan zal zien.

Is het mogelijk om SQL en PHP te leren uit tutorials of zal er toch wat meer bijscholing vereist zijn denken jullie om dit hier even in elkaar te flansen?

Butterflyice
1 September 2010, 23:36
Dit is wel te leren uit tuts.
zijn 3 tabellen die je met een join kan samenvoegen.
mocht je hulp nodig hebben dan horen we dat wel.