Volledige versie bekijken : Uitsnijding kopiëren en (elders) plakken



Phil O'Sophe
6 September 2010, 15:37
Met een eenvoudig beeldbewerkingsprogramma, zoals Paint, is het wel mogelijk om uit een afbeelding een uitsnijding te maken en die te plakken op een andere afbeelding (bvb. het gezicht van een persoon toevoegen aan een groep); maar ... zelfs als men voor die uitsnijding een "vrije vorm" kiest, zal bij het plakken nog altijd die rechthoek overblijven.
Ik veronderstel dat met Photoshop dit euvel kan omzeild worden. Maar hoe?
(dus: datgene wat je uitsnijdt alleen elders plakken)

Dank voor elke hulp of uitleg. :bow:

Baloeke
6 September 2010, 15:55
In Photoshop zijn 3 verschillende lasso's.
Op de website van Jasmina (http://www.jasmania.nl/photoshop/lasso.htm) kan je de verschillen lezen.

Filmkes over de lasso zijn te vinden op de website van Youtube. Hier is er al eentje


http://www.youtube.com/watch?v=5AqwrAJYf5Q

peenif
6 September 2010, 16:40
Mag ik je verwijzen naar hier Phil'O http://www.minatica.be/threads/69573-Afbeelding-%28bij%29plakken-...?highlight=paint, daar heb je precies hetzelfde gevraagd, en uitleg gekregen hoe het moet in 'Paint', want ook in Paint kan je dat.

Phil O'Sophe
6 September 2010, 18:21
Danke Baloeke en Peenif ! :bow:

@ Baloeke: leerrijk filmpje !

@ Peenif: ik wist dat ik dit "ooit" eens gevraagd had, maar dacht dat het veeeeeel langer geleden was en blijkbaar stond mijn vraag ook niet bij Photoshop, maar in Windows.
Was effe alle besef van tijd en ruimte verloren :wall:

Phil O'Sophe
6 September 2010, 18:37
Heb het nog eens geprobeerd (met Paint) en idd, door wisseling van onderste icoontje naar bovenste gaat de achtergrond in het rechthoekje weg, maar dan blijven daar nog wel witte vlakdelen.

peenif
6 September 2010, 21:24
Dat begrijp ik niet????? Begin eens van vooraf aan, ik bedoel: openen > selecteren > copy/plak met transparant aangevinkt. Mogen normaal geen witte vlekken te zien zijn in het transparante gedeelte.

Phil O'Sophe
6 September 2010, 21:52
Dat begrijp ik niet????? Begin eens van vooraf aan, ik bedoel: openen > selecteren > copy/plak met transparant aangevinkt. Mogen normaal geen witte vlekken te zien zijn in het transparante gedeelte.


Proefje gedaan: zie email aub.

compuchrisje
6 September 2010, 22:50
Plakken en als png opslaan zou toch normaal gezien de transparantie moeten behouden?

peenif
6 September 2010, 23:01
Daar gaat het niet om Chris, iets selecteren > kopiëren en daarna plakken met transparant aangevinkt, zou normaal geen sporen mogen nalaten - soit...ik begrijp het niet - het moet zijn dat je iets verkeerd doet Phil O' maar weet niet wat (heb je voorbeeld gezien).

Dexter
6 September 2010, 23:23
Ik gebruik de pen tool (=gedetailleerd) of de magic wand tool (=grof)

peenif
7 September 2010, 09:35
Phil O' je hebt mail met in bijlage dezelfde foto als uw test waar ik nu ook een hoofd geselecteerd heb en op transparante achtergrond elders heb geplakt in de foto - bij mij geen spoor van witte vlekken hoor. Vrije selectie kiezen - onderste icoontje (transparante achtergrond) aanvinken - vrije vorm tekenen - Ctrl + C en Ctrl + V (= copy/plak) - daarna plaats je die selectie waarheen je wilt.

Edit: zie mijn screenshot in uw vorige topic daarover http://www.minatica.be/threads/69573-Afbeelding-%28bij%29plakken-...?highlight=paint

Phil O'Sophe
7 September 2010, 12:10
Ik gebruik de pen tool (=gedetailleerd) of de magic wand tool (=grof)

Dit is dan met Paint.NET dacht ik?

Phil O'Sophe
7 September 2010, 12:14
Daar gaat het niet om Chris, iets selecteren > kopiëren en daarna plakken met transparant aangevinkt, zou normaal geen sporen mogen nalaten - soit...ik begrijp het niet - het moet zijn dat je iets verkeerd doet Phil O' maar weet niet wat (heb je voorbeeld gezien).


Natuurlijk heb ik dat gezien. Heel zorgvuldig gedaan, zuivere randen en geen witte vlekken meer. Met de muis of met de stift (tekentablet) geselecteerd?

peenif
7 September 2010, 12:47
Dit is dan met Paint.NET dacht ik?

Neen dat is in Photoshop (pentool en magic wand).


Met de muis of met de stift (tekentablet) geselecteerd?


Ik heb geen tekentablet - dus de muis.

Ben je er nu al in geslaagd Phil O', als je doet zoals ik schreef mag dat toch geen probleem zijn.

Phil O'Sophe
7 September 2010, 13:17
Nieuwe proef gedaan Peenif ! ;)

zie mailtje aub.