Volledige versie bekijken : Dualboot Ubuntu - XP



butskristof
9 September 2010, 19:42
Beste,

na verschillende live-sessies en virtualboxes ben ik tot een besluit gekomen: ik ga Ubuntu vast installeren. Een voorwaarde is wel dat anderen die deze computer gebruiken, geen directe hinder ondervinden van die installatie en dat zij gewoon kunnen blijven werken zoals ze gewoon zijn.

Situatie is; een 120GB harde schijf met 2 partities:
- een 5GB grote herstelpartitie van HP die moet blijven omdat ik anders mijn pc niet kan formatteren en xp terug installeren. (FAT32)
- een andere partitie waarop XP staat, net zoals alle bestanden. Deze moeten dus behouden worden, en hier kan eventueel een deel afgesplitst worden om de Ubuntu op te installeren. (NTFS)

Ik probeerde eerste de veel belovende 'wubi'. Na de installatie zag alles er goed uit op een ding na: omdat het een virtuele partitie op de schijf was, kon ik de andere bestanden op die schijf (foto's, muziek, ed) niet benaderen. Dit was dus geen goed idee daar ik geen beroep kan doen op een externe harde schijf.

Nu is mijn idee dus om een derde partitie te creëren voor de Ubuntu-installatie. Mijn vragen zijn nu:
- Hoe groot moet deze partitie zijn? Het is enkel voor de installatie, programma's en updates. Ik dacht aan een 15GB?
- Hoe moet ik deze partitie maken? In de Ubuntu-installer zelf of eerst afzonderlijk via de liveCD? In welk formaat moet deze partitie dan geformatteerd worden (ext2/3/4)?
- Hoe kan ik GRUB zo instellen dat het na bv. 2 seconden automatisch Windows XP opstart? Zoals eerder gezegd mogen andere gebruikers geen hinder ondervinden van de installatie, dus moet XP automatisch opstarten. Wanneer ik dan Ubuntu wil opstarten, zal ik deze zelf opstarten voordat de 2 seconden verlopen zijn.
- Is dit geheel veilig voor mijn data? Is het zeker dat de partitie die dan verkleind wordt niet geformatteerd zal worden en alle gegevens erop bewaard blijven? Uiteraard neem ik van de allerbelangrijkste bestanden een back-up.
Ik neem aan dat ik vooraleer ik dit alles orderneem een schijfcontrole en defragmentatie moet doen?

Allen hartelijk dank voor jullie aandacht en tijd,
Kristof.

carl
9 September 2010, 20:09
- Hoe groot moet deze partitie zijn? Het is enkel voor de installatie, programma's en updates. Ik dacht aan een 15GB?
Mag je zelf kiezen, ik zit zelf met een 4GB partitie op men netbook, en dat is zeker wat krap maar lukt nog net. (uiteraard goed opletten en veel verwijderen, zoals openoffice)

- Hoe moet ik deze partitie maken? In de Ubuntu-installer zelf of eerst afzonderlijk via de liveCD? In welk formaat moet deze partitie dan geformatteerd worden (ext2/3/4)?
Maakt weeral niet zo erg veel uit. Ik laat het meestal gwn standaard staan (live CD)

- Hoe kan ik GRUB zo instellen dat het na bv. 2 seconden automatisch Windows XP opstart? Zoals eerder gezegd mogen andere gebruikers geen hinder ondervinden van de installatie, dus moet XP automatisch opstarten. Wanneer ik dan Ubuntu wil opstarten, zal ik deze zelf opstarten voordat de 2 seconden verlopen zijn.
Gebeurt geloof ik automatisch, heel misschien moet je het nog instellen. Vroeger kon dat in menu.lst ofzo, dat kan nu niet meer (even opzoeken dus ;))

- Is dit geheel veilig voor mijn data? Is het zeker dat de partitie die dan verkleind wordt niet geformatteerd zal worden en alle gegevens erop bewaard blijven? Uiteraard neem ik van de allerbelangrijkste bestanden een back-up.
Ik neem aan dat ik vooraleer ik dit alles orderneem een schijfcontrole en defragmentatie moet doen?

Het is aan te raden om een image van de volledige schijf te nemen of op zijn minst een backup van alle belangrijke data. Dit zijn immers vrij riskante operaties, en als er iets mis gaat heb je de zekerheid van niets kwijt te zijn. Maar normaal gezien zal er niets verloren gaan. Defragmentatie is aan te raden om langere stukken niet beschreven schijfruimte te hebben.

butskristof
9 September 2010, 21:38
Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat ik dan iets van een 10 GB ga nemen, lijkt me toch ruim voldoende voor enkel install + updates.
Is er iemand die anders die toevallig weet hoe ik die tijd in GRUB kan instellen? Het zou echt wel moeten. Automatisch moet je elke keer op 'enter' drukken om je systeem te selecteren, heb ik ondervonden bij Puppy op mijn laptop. Dit zou wel heel irritant zijn ;s.
Een image maken is in mijn geval niet mogelijk, aangezien ik geen externe HDD voorhanden heb en geen 80GB meer aan DVD+RW's. Uiteraard is een backup noodzakelijk, dus ga ik alleen de belangrijkste zaken (school, bank, ..) kopiëren op een usb-stick, en hopen dat mijn muziek ed. niet verloren gaan.

Is er iemand die wat meer weet over die GRUB?

Mvg,
Kristof.

terelderure
10 September 2010, 00:03
Hier wordt uw probleem behandeld:
http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Wat de recovery partitie betreft is er ook een item op dezelfde site:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he

Ook wordt er uitgelegd hoe je best een dualboot maakt

butskristof
10 September 2010, 19:08
Hartelijk bedankt voor de links!

Dan rest mij nog een laatste vraag:
Hoe maak ik de partitie best aan?
Onder Windows via een partitionmanager als EASEUS of eerst via de liveCD van Ubuntu?
Als ik de partitie waarop XP geïnstalleerd is verklein, krijg ik dan geen problemen met mijn Windows of past die zich direct aan?

Allen al heel hartelijk bedankt voor jullie hulp in ieder geval!
Mvg,
Kristof.

carl
10 September 2010, 21:11
Wel, de theorie is dat er niets misgaat met wat er nu op de partitie staat.

In praktijk moet een heleboel gegevens nog verplaatsd worden (naar alle waarschijnlijkheid) om zo een groot genoeg stuk te kunnen afsplitsen voor een volgende partitie. Als er dus iets misloopt in het proces kan het dus zijn dat de gegevens op je harde schijf nutteloos worden/windows niet meer opstart.
De kans tot fouten bij windows is kleiner als je de partitie verkleint van in windows zelf, maar de kans dat je de operatie kan voltooien is dan ook kleiner (door actieve/niet-verplaatsbare bestanden).
Ik heb zelf al partities verkleind en er is af en toe wel eens wat misgegaan ja, daarom dat ik zeg van eerst degelijke backups te nemen alvorens je aan zo een riskante operatie begint. De partitiemanager onder linux zegt dit, en iedere andere zal dit waarschijnlijk ook melden.