Volledige versie bekijken : XP opnieuw en opnieuw herstellen



kane
10 September 2010, 11:16
even de situatie schetsen:
ik heb een oudere XP pc staan,die dient enkel om progjes te testen en computerexperimenten te doen.bijvoorbeeld,ik heb op 't eerste zicht een mooi progje gevonden,maar neemt nogal wat plaats in en nestelt zich met allerlei toestanden in het register e.d.
ik wil dit prog dan eerst op deze pc installeren en indien tevreden pas definitief op mijn "goede" XP pc installeren,zodat deze niet bij elke test van een programma vol geraakt met allerhande "rommel".
je kunt je dus wel voorstellen dat de experimenten pc na een tijdje een hoop trager werkt en de schijfruimte ook afneemt aangezien deze beperkt is.
wat is nu mijn bedoeling.
een schone installatie (pc formateren),xp installeren,sp installeren en alle updates,de steeds opnieuw benodigde progs installeren (flash,virtual b,...).
hier wil ik dan een backup van maken op een externe HD,USB-stick of CD/DVD.
indien ik dan de pc wil opschonen,vóór de opstart de usb of DVD erin en de rest zou dan vanzelf moeten gaan,dus geen aparte installatie van XP enz...zodat ik terug een gloednieuw besturingssysteem heb met de basissoftware ook reeds geïnstalleerd.

bestaat zoiets? en uiteraard gratis :cool:

dannyma
10 September 2010, 13:00
Ja dat kan perfect met progje Nlite en veel plezier ermee echt wonder progje want wat je daar vertelt wordt heel veel gedaan om tijd te besparen en voor vista is het Vlite progjes zijn gratis te downloaden .

kane
10 September 2010, 13:06
maar worden de reeds geinstalleerde progs daar ook in opgenomen? (zoals alcohol120 of WinRar)

dannyma
10 September 2010, 20:21
ja dat kan allemaal met dat progje je kan het zo instellen hoe jij graag wil hoe je windows eruit ziet na nieuwe instalatie en zoals je zegt dit niet allemaal erna moet doen . Probeer maar is uit ;).

kane
11 September 2010, 01:22
en dat gaat ook op een usb stick? zal eens uitproberen.

dannyma
11 September 2010, 13:50
Als je pc in bios deze optie heeft gaat dat zeker .

PeterN
11 September 2010, 22:53
Een andere manier is een image maken van je systeem. Hierbij wordt een backup van je systeem en alles wat op je hd staat genomen. Deze kan je dan op eender welke drager wegschrijven die groot genoeg is. Om te herinstalleren start je gewoon op met een opstart media van je imageprogramma waarna je de backup terug kan zetten. Uw systeem bevind zich in net dezelfde staat als toen je uw backup nam. Er zijn verschillende image programma's , betalend en free.
Eén ervan is betalend, acronis true image kost ergens net geen 50 euro, maar heeft nog een fijne feature die eigenlijk dit alles overbodig maakt. In dit image programma zit de functie 'try en decide'. Eens aangeklikt kan je uw test programma installeren en testen op je gewone systeem. Als je naderhand beslist het te behouden klik je die optie aan zodat de veranderingen die gebeurde na de functie aan te klikken definitief worden opgenomen. Beslis je dat je het niet nodig hebt kan je dit aanduiden waarna alles perfect terug in de stand komt van voor dat je de 'try and decide' functie activeerde.
Beveiligign is opgenomen dat na een bepaalde tijd je moet kiezen en dat bij een restart, gecontroleerd of niet, men automatisch terug naar de stand gaat van voor de activering van de functie. Het werkt zo'n beetje als systeemherstel, maar dan fatsoenlijk :p Alles wat verandert wordt na de activering van deze functie wordt eerst naar een aparte beveiligde partitie geschreven waar enkel Acronis aan kan. Bij herstel worden deze ongewijzigde bestanden terug gezet zodat je systeem identiek is als ervoor;)