Volledige versie bekijken : Programmas voor MAC



Geraar
11 September 2010, 16:19
Ik ben van plan om een imac te kopen maar zou graag eens willen weten of alle programma's die je kan downloaden (freeware) ook werken op mac? of is het programma aanbod beperkt?

Dexter
11 September 2010, 19:11
Welke programma's heb je nodig (tekstverwerking of ...)? Mac heeft ook al heel veel programma's standaard. :)

Dexter

carl
11 September 2010, 19:57
Sommige programmas zijn cross platform beschikbaar (vb: vlc), andere zijn dan weer windows exclusive. Maar er zijn voor alles wel goede gratis alternatieven :)

Geraar
13 September 2010, 18:09
Ja maar als je dan bv een imac koopt zit er dan een soort van office bij maar dan van apple waarmee je alle windows office bestanden kan openen en een antivirus zit die er ook op of moet je dat dan nog allemaal afzonderlijk kopen of downloaden? En hoe zit het met de firewall van apple? Wat ik ook nog eens wil weten als je jaren gewoon bent geweest om met windows te werken is het dan een grote stap naar mac?

Geraar
13 September 2010, 19:05
En zal mijn HP printer nog werken op mijn imac?

carl
13 September 2010, 21:26
Je hp printer zal normaal gezien werken zonder boe of ba. Indien hij niet onmiddelijk herkend wordt of hij het zelf voorstelt moet je gewoon een keer software update uitvoeren. Ik heb al een behoorlijke hoeveelheid printers aan men macbook gehangen, en nog geen waar hij geen drivers voor vond/had.

De office die erbij zit is iWork, ik heb er eigenlijk nooit mee gewerkt, meteen naar office 2008 gegaan ook al is die enorm slecht. Ik had destijds geen tijd om te liggen zoeken met een programma dat ik niet kende want ik moest dringend wat afwerken, zodus ... ;) Maar office bestanden openen lukt inderdaad perfect ja. (office 2011 voor mac is bijna uit)

Het zal zeker wennen worden maar geloof me als ik zeg dat het allemaal heel snel went. En eens je eraan gewend bent zal het zwaar zijn om terug over te gaan naar windows :D

Een firewall zit ingebouwd in osx zelf, net zoals in windows. Ik heb hem net eens bekeken en het is maar basic spul vind ik. Geef mij maar gewoon een router waarin ik poortjes kan openen :) (het is natuurlijk minder veilig, maar kom)
Een anti virus is strikt gezien niet nodig, daar er amper kwaadaardige virussen zijn, maar als je die echt perse wilt, er zijn er genoeg maar je moet die inderdaad nog apart kopen/downloaden.

Geraar
13 September 2010, 22:02
Dan heb ik nog 1 vraag en die is: krijg je bij de aankoop van een imac de mac os (zoals je windows cd hebt) cd erbij zodat je in de toekomst moest je eens je mac willen formatteren dit kunnen (of nog beter een recovery cd om naar de fabrieksinstellingen terug te zetten)???

carl
13 September 2010, 22:40
Mac heeft zo geen recovery disks. De disk die je erbij krijgt is de recentste versie van osx die beschikbaar was toen die mac werd ingepakt. Bij een nieuwe zal er dus 10.6.4 zitten (tenzij je van een winkel uit oude stock koopt). De updates (zgn. combo updates: 10.6.5 zal de volgende zijn) zijn gratis en via software update te downloaden. Grote revisies (10.7 of 11.0) zijn dan wel betalend, maar meestal vallen deze heel goed mee qua prijs. Je zit ook niet met dat gekl**t met serials en activatie zoals bij windows.

Op zo een disc staat dus alleen OSX zelf, je kan daarvan opstarten en een beperkt aantal programmas uitvoeren. Je kan je harde schijf indelen (formatteren, ...) de opstartschijf kiezen om zo mogelijke bootproblemen te verhelpen en een terminal openen (gevorderde gebruikers kunnen dit gebruiken om een heleboel te doen.
Het spreekt allemaal voor zicht als je van de disc boot, je zal dat wel merken als je dat ooit eens moet doen. Hij komt netjes vers voorgeinstalleerd uit de doos, gebruikersgegevens en netwerk instellen en je hebt een werkende mac. Je kan eventueel zelfs een time machine backup terugplaatsen van een andere mac (time machine is een volledige, automatische backup van je systeem en houdt alles bij in de tijd)

Een tweede disc die je krijgt is de application disc. Die bevat Xcode (programmeersuite), iLife (iphoto, garageband, imovie, iweb, idvd) en mogelijk iwork (ik denk eigenlijk dat je deze apart moet kopen hoor).

Snakey
14 September 2010, 07:50
iWork zit er niet standaard bij, deze moet je apart kopen, deze is ook wat wennen maar je kan ook Office for mac kopen, maar binnenkort komt hier een nieuwe versie voor uit, die normaalgezien veel sneller zal werken (ik vind de 2008 versie een beetje sloom).
De opstartdisc bevat ook de drivers voor Windows, voor het geval dat je beslist om windows naast OSX te plaatsen.