Volledige versie bekijken : breedbeelscherm maat anders instellen



ramona r
12 September 2010, 00:08
Heb een laptop aangeschaft 15,6 inc,breedbeeldscherm. Nu ik meer met foto's aan de slag ga vind ik het en vertekend beeld geven en vraag me af of ik monitor soms in kan stellen naar 4:3 verhouding . Ik kan mijn camera instellen op 16.9 maar vraag me af hoe die dan te zien zijn op ander monitors?

Zijn er nog wel andere schermen dan breedbeeld te krijgen trouwens ?

Jelle
12 September 2010, 00:50
Ik begrijp het niet goed? Een 4:3 foto toont toch als 4:3, wat de schermresolutie ook is? De meeste fotoprogramma's gaan die toch niet totaal vervormen door ze open te rekken tot 16:9 (zodat de personen op je foto plots dikker worden :p)? Tenzij je dat natuurlijk zelf zo instelt (als "schermvullende" bureaubladachtergrond bijvoorbeeld).

De resolutie van een LCD-scherm kan je wijzigen, maar dat zal altijd een erg lelijk effect geven. Bij een LCD-scherm zijn de pixels immers vast: je ziet ze zo op het scherm. Je kan er geen tussenuit halen. Alleen bij de oude CRT-schermen kon je zonder kwaliteitsverlies je resolutie wijzigen.

In 19" zal je nog wel 4:3 schermen kunnen krijgen, maar vanaf 20" zijn het zowat allemaal breedbeeldresoluties. Logisch, want Windows Vista en 7 zijn daarvoor geoptimaliseerd.

ramona r
12 September 2010, 11:22
ok dan zal het wel aan mij liggen en niet echt vertekenen, verbreden maar gezichtsbedrog zijn door de andere verhouding van het beeldscherm.