Volledige versie bekijken : Linux en R/W operaties: effect op bestaande Windows?



vdhee
14 September 2010, 14:18
In onze computerclub werd er gisteren een onderwerp behandeld waar niet direct
een antwoord op gegeven kon worden, gezien wij (in principe) enkel Windows OS gebruiken.

De vraag was pertinent :

- Je start op met een bootable Linux CD op een bestaand systeem;
- Het bestaande systeem gebruikt XP Prof SP3.
- Je voert een serie Read / Write operaties uit (wijzigingen data : foto's, documenten; kopies uitvoeren naar een USB-stick, openen van bestanden enz).

Wat is het effect hiervan op het bestaande Windows OS? Worden de logboeken bv. aangepast (NTUser.dat, NTUser.dat.log1, systeemlogs enz), worden de time-stamps op foto's, muziek enz. aangepast?

Of registreert Windows helemaal niets wanneer Linux als (bootable) OS gebruikt wordt?

Heb het deze morgen zelf geprobeerd, maar op het eerste zicht vind ik niets van wijzigingen....

Graag jullie advies.

carl
14 September 2010, 21:34
Wel, die linux live vd benadert rechtstreeks de harde schijf. Ik betwijfel dat windows alles zal gaan scannen om te zien wat er veranderd is bij elke boot, dus zou dat allemaal geen effect mogen hebben.
De bestanden zelf zullen uiteraard wel wijzigen, en de datum laatste aanpassing zal ook worden geupdate (tenzij die als metadata door het systeem wordt bijgehouden, wat niet het geval is denk ik).

De logs worden normaal ook geschreven door het besturingssysteem, en wanneer dit dan niet actief is .........

slijkdabberke
16 September 2010, 18:20
een live cd van linux schrijft geen veranderingen naar het bestaande os op de pc
dit kan ook gebruikt worden om een pc op te starten en bestanden te redden als windows niet meer wilt

compuchrisje
16 September 2010, 22:52
Ik meen me te herinneren dat er wel een restmap blijft staan (kan ook fout zijn want dat pc-systeem staat hier niet meer). Maar dat is niet uitgemond in een dual-boot.

Snakey
16 September 2010, 22:55
Ik meen me te herinneren dat er wel een restmap blijft staan (kan ook fout zijn want dat pc-systeem staat hier niet meer). Maar dat is niet uitgemond in een dual-boot.Niet als je gewoon boot vanaf een livecd.

Merel
17 September 2010, 23:46
Ik heb zopas de Live CD van Ubuntu gebruikt om de installatie uit te voren "naast" Windows. De installatie is goed verlopen en Grub is automatisch vervangen door Grub2 (met alle doodsangsten inkluis om Windows niet meer te zien opstarten)

Dus kan ik U al bevestigen dat
1. De eerdere natuurlijke native bootloader van Windows werd overschreven door Grub (al van bij de vorige Ubuntu installatie)
2. De nieuwe Grub2 de eerdere Grub heeeft overschreven.
3. Dat hierbij opstartvolgorde niet werd nagekeken en dat Ubuntu zich nu lekker heeft bovenaan de bootlijst heeft geplaatst.
4. Dat de Windows partitie wel opstart, maar dat PartitionMagic er meteen een fout vindt met God weet wat in de partitietabel ...
(moet het nog uitpluizen, maar PM beweert hij het kan fixen en vroeg beleefd of hij dat mag doen, wat ik nog wat uitstel)
... ten spijt van alle automatische verificaties van de harde schijf door Windows-XP gemaakt bij het heropstarten zijn gemaakt. Bovendien ziet PM zzelfs de ganse HDD als "BAD" ! (hoewel alle NTFS partities werken !) Ik zie dus geen enkel partititie met PM.
5. Dat ik een USB apparaat heb dat niet meer wordt herkend God weet wat !?)
6. Dat mijn Firewire harde schijf nu niet meer is aangesloten volgens device manager en dat PM die WEL ziet, en Verkenner ook !

Afgezien van dit alles heeft een LiveCD dus niets anders meer aan mijn Windows en partitietabel aangericht (hoop ik)

Maar ja, zonder een Linux installatie was de LifeCD mij al meermalen een zeer goed hulp om Windows op te lappen ; en als een welopgevoede werkman niets achter te laten op de werkplek. Misschien ziet de securitysoftware wel dat er wat aan de bestanden is geknoeid op de Windows ?