Volledige versie bekijken : Hoe niet-toegewezen schijfruimte recupereren



peenif
18 September 2010, 12:48
Besturingssysteem Windows XP SP3 : Na het desinstalleren van Acronis True Image Home 2009 viel het mij op dat de capaciteit van mijn harde schijf van 296 GB nog amper 176 GB bedroeg. Bij het openen van schijfbeheer merk ik een niet-toegewezen schijfruimte van 118 GB.

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Peenif/18-09-201012-11-20.png

Is het mogelijk om die ruimte opnieuw toe te wijzen aan de C: partitie of is het beter om meteen via rechtsklikken een nieuwe partitie te maken waar ik dan eventueel 'Mijn documenten' kan neerpoten? Moet dit dan een 'primaire' of een 'uitgebreide partitie' zijn, en zal ik dan zonder problemen 'Mijn documenten' kunnen openen? Sorry maar van partitioneren en zo heb ik weinig kaas gegeten.

Bijkomend vraagje: Hoe kan ik voorkomen dat Acronis True Image 2009 bij herinstallatie weer zo'n niet-toegewezen schijfruimte aanmaakt.

PeterN
18 September 2010, 15:24
Acronis maakt die niet toegewezen ruimte niet aan hoor;) Je kan wel met acronis aangeven om een image terug te zetten op een grotere schijf zonder de extra ruimte te gebruiken.
Ofwel ga je met een partitie programma als partition magic moeten werken ofwel op de ruimte een extra partitie maken en een extra letter geven of je kan met true image een image maken en die op de gezamelijke ruimte terug schrijven.
Bij een aparte partitie zal het een uitgebreide partitie zijn. Je kan maar 1 primaire hebben op een hd.

Btw, altijd zorgen voor een backup als je met partities bezig bent. Als je iets fout doet is de kans groot dat je alles kwijt bent, maar daarvoor moet ik u niet waarschuwen, dat weet je zo ook hé ;)

dannyma
18 September 2010, 16:10
Beide oplossingen kunnen Peenif zoals u voorstelde je c groter maken of als aparte partitie houden .

peenif
18 September 2010, 16:15
Hoe is die niet-toegewezen ruimte daar dan gekomen??? Vroeger had ik de volledige beschikking over mijn harde schijf (Maxtor 320 GB).
Mijn vraag blijft open...is het mogelijk om die ruimte te recupereren zonder een extra partitie te creëren - zoniet wie kan mij uitleggen hoe ik dan best tewerk ga.

dannyma
18 September 2010, 16:19
Kan zijn bij het verwijderen dat de actie's daarvoor ook terug werden gezet met dit als resultaat want uit zijn eigen zal dit niet gebeuren er is dus menselijke fout gedaan .

peenif
18 September 2010, 16:21
Beide oplossingen kunnen Peenif zoals u voorstelde je c groter maken of als aparte partitie houden .

Hoe ga ik dan tewerk??? Let op het is XP - volgens ik gevonden heb met google kan je met vista via rechtsklikken in schijfbeheer op de C partitie dan kiezen om de grote ervan aan te aanpassen, in XP heb je die mogelijkheid niet (enkel stationsletter en paden wijzigen), klik ik rechts op de niet-toegewezen ruimte krijg ik enkel de keuze > nieuwe partitie.

PeterN
18 September 2010, 19:22
Zoals ik al zei:
- met partion magic de twee ruimtes samenvoegen tot één geheel.
of
- met acronis een image maken van je primaire schijf op een externe. Daarna opstarten met opstart media van acronis en de image terug zetten en de volledige ruimte selecteren.

Btw in vista gaat dat ook maar beperkt hoor ;)

compuchrisje
18 September 2010, 19:42
P.S. Enkel de C-schijf en die niet toegewezen ruimte hiervoor aanduiden, Peenif, van D (recovery) best afblijven!

peenif
18 September 2010, 22:48
Ik weet nu in feite niet wat te doen, sorry hoor, ben maar een nerd.


P.S. Enkel de C-schijf en die niet toegewezen ruimte hiervoor aanduiden, Peenif, van D (recovery) best afblijven!

De eenvoudige vragen van mijn eerste post zijn niet opgelost, ik weet heel eenvoudig niet hoe ik deze verloren ruimte kan recupereren en tot nu nog geen sluitend antwoord gekregen.

Intussen heb ik een nieuwe back-up met Acronis true image 2011 en kan beginnen experimenteren denk ik...zoniet? Poenkie.

PeterN
19 September 2010, 21:58
Zet uw acronic backup aan de kant (externe) voor als er ooit iets zou fout lopen.
Download Partion Magic (http://www.minatica.be/downloads/645-Paragon-Partition-Manager) en installeer het.
Kies aan de linkerkant 'Merge partition' om partities samen te voegen. Dit kan even duren eer hij hiermee gereed is.

peenif
19 September 2010, 22:05
Heb ik gedaan PeterN maar ik krijg dit > there are no partitions to merge on this disk, heb dan geprobeerd om er een partitie van te maken door rechtsklikken op deze unallocated space (gewoon de default wizard gevolgd) en blijkbaar doet PartMag dit niet in trialversie, toen ik apply drukte kreeg ik een pop-up > this is a trialversion. Ben nu bezig met de oplossing van windows zelf volgens deze bron http://www.theeldergeek.com/hard_drives_06.htm

peenif
20 September 2010, 16:14
Goed, deze thread even afsluiten. Ik heb via schijfbeheer op de niet toegewezen schijfruimte met het rechtsklikmenu een nieuwe partitie aangemaakt, een primaire want een schijf kan er vier hebben volgens die wizard van Windows XP. Eerst formateert die de ruimte naar NTFS (in mijn geval zo gekozen) en daarna kreeg ik effectief een nieuwe partitie met letter G die zonder problemen nu te benaderen is met Windows. Ik heb al mijn data daar naartoe verplaatst en heb nu in feite hetgeen ik reeds lang moest hebben (en scannen op virussen zal nu ook wel sneller gaan).