Volledige versie bekijken : Azijn, een wondermiddel?



Obsessed
27 September 2010, 22:10
Wisten jullie dat......

Azijn dood gras, onkruid op voetpaden, opritten enz.......... door er onverdund op te spuiten.

Azijn Verhoogt het zuurgehalte van de bodem door water te mengen met een klein scheutje azijn, je rododendrons, gardenia's, of azalea's zullen er deugd van hebben.

Om mieren te vermijden: spray azijn rond deuren, apparaten en andere plekken waar je mieren ziet.

Om chroom van auto's te poetsen onverdund gebruiken.

Om de slechte geur van hondenvacht te vermijden de vacht insmeren met onverdunde azijn daarna spoelen.

Azijn houdt ook katten weg: sprenkelen op plaatsen waar je de kat weg wil.

Azijn voorkomt dat honden hun oren krabben, inwrijven met een in verdunde azijn gedrenkte zachte doek.

Kippen zullen elkaar niet meer pikken als je wat azijn in het drinkwater doet.

Frist groenten op, laat verwelkte groenten in water met een eetlepel azijn trekken.

Eitjes zijn lekkerder als je twee eetlepels azijn bij het kookwater doet. Dit voorkomt ook dat ze openbreken.

Een bij of kwallensteek aanstippen met azijn verzacht de pijn.

Azijn verzacht ook zonnebrand als je het regelmatig lichtjes inwrijft met azijn.

Azijn als haarconditioner: Een eetlepel azijn op je pas gewassen haar om overgebleven shampoo te verwijderen.

Azijn verzacht droge en kriebelende huid met twee eetlepels in het badwater.

Azijn voorkomt roos als je het haar na het wassen spoelt met een eetlepel azijn in 2 kopjes warm water.

Azijn verzacht een pijnlijke keel, doe een koffielepel azijn in een glas water, gorgel en spoel.

Azijn behandelt sinusinfecties en bronchitis: Doe ¼ kopje of meer azijn in het aerosolapparaat en verdamp.

Voel je beter met azijn, doe twee theelepels appelazijn in een glas water met 1 theelepel lindehoning, dit vermindert de eetlust en geeft je een gezond gevoel, tijdens een afvaldieet 3 x daags voor de maaltijden drinken.

Azijn werkt als geurvreter voor het keukenafvoerputje, giet minstens een keer per week een kopje azijn door, 30 minuten laten staan en dan koud water laten lopen.

Azijn verwijdert uiengeur door op je vingers te doen voor en na het snijden.

Azijn maakt houten snijborden schoon en desinfecteert ze, onverdund gebruiken

Azijn verwijder fruitvlekken van handen, met azijn inwrijven.

Azijn verwijderd vet en geurtjes van borden, een eetlepel azijn bij het afwaswater doen

Maak een theepot schoon: Een mengsel van water en azijn om de bruine aanzet te verwijderen.

Verfris brooddozen: Een stuk brood met azijn erop in de brooddoos doen en een nachtje laten liggen.

Maak je koelkast schoon met een oplossing van evenveel azijn en water.

Maak afvoeren schoon: Een handvol sodakristallen in een ½ kopje azijn, met warm water spoelen.

Azijn maakt vuile afvoeren schoon: Gebruik ijsblokjes van azijn en smijt ze in de afvoer, daarna koud water.

Jampotten of glazen potten kan je schoonmaken en opfrissen voor hergebruik met azijn.

Maak je vaatwasser schoon door er eens per maand een kopje azijn in te doen en een cyclus te laten afwassen, hierdoor wordt de machine van binnen schoongemaakt.

Inox kan je schoonmaken met een vochtige doek met azijn.

Azijn verwijdert vlekken uit potten en pannen: Vullen met een mengsel van 3 eetlepels azijn per ½ liter water, laten koken tot het vuil oplost en wegvegen.

Azijn maakt de Magnetron of oven schoon: ¼ Kopje azijn en 1 kopje water laten koken in de magnetron of oven.

Los roest op schroeven en ander metaal op: In onverdunde azijn laten weken.

Azijn verwijdert kookgeurtjes, hiervoor een potje water met azijn laten sudderen op het vuur.

Ontstopt je stoomstrijkijzer: Een mengsel maken van evenveel azijn als water en in het reservoir doen, op volle stoom zetten en 5 minuten laten staan in verticale positie, uitschakelen, afkoelen, alle losse deeltjes zouden nu eruit moeten komen.

Azijn verwijdert pluisjes op kleren: Een half kopje azijn bij het spoelwater doen.

Voorkomt dat kleuren uitlopen in de was: Kleren in onverdunde azijn doen voor je ze wast.

Verfrist je wasmachine. Doe regelmatig een kopje azijn in de machine en laat een gewone cyclus draaien zonder was. Dit lost tevens zeepresten op.

Verwijder vet van suede: Doe azijn op een tandenborstel en wrijf voorzichtig over de vlek.

Verwijder hardnekkige vlekken uit kledingstukken: Voorzichtig met azijn wrijven op fruit-, jam-, mosterd-, koffie- en theevlekken, daarna wassen als normaal.

Verwijder sigarettengeur uit kleren: Doe een kopje azijn bij een bad vol heet water, hang de kleren erboven.

Verwijdert (afneembare) stickers, een paar keer inwrijven met azijn, laten weken, daarna afwassen.

Maakt brillen schoon, elke lens met een drupje azijn schoonmaken.

Verfrist snijbloemen, twee eetlepels azijn en één eetlepel suiker per ¼ liter water




Bovenstaande tips werden niet (allemaal) door mezelf uitgetest.
Dus..... te gebruiken op eigen risico.

Baloeke
27 September 2010, 22:15
Heb je de poetswoede? Bij mij thuis kan je natuurlijk ook altijd eens langs komen met een fles azijn :p

salmax
27 September 2010, 23:11
wel een lijst om te lezen
van pannen schoonmaken wist ik het al

compuchrisje
28 September 2010, 00:09
Dan vraag ik me af, als azijn zo'n wondermiddel is (de meeste beweringen kloppen trouwens ;)), waarom ze iemand een azijnpisser noemen. Mss omdat hij of zij zo'n wonder persoon is? :lol:

chira
28 September 2010, 12:02
:shy: jammer dat ik dat niet kan afdrukken ,,, ik ga dat ééns proberen met dat onkruid ,, azijn gebruik ik voor mijn bad - koffiemachine ontkalken - waterkoker ontkalken - kookpotten - eitjes koken en als ik teveel zeep in mijn wasmachine gedaan heb wat azijn en het is beter ( schuim is minder ) ;)

peenif
28 September 2010, 13:22
We hadden al tante Kaat nu hebben we ook nonkel Obsessed :D.

Obsessed
28 September 2010, 15:32
We hadden al tante Kaat nu hebben we ook nonkel Obsessed :D.
:lol::lol: