Volledige versie bekijken : Privacy, nonsens of noodzaak?



compuchrisje
15 October 2010, 01:53
In haar column (http://webwereld.nl/column/67481/oma-weet-waarom--column-.html?utm_source=article_other_news_4&utm_medium=website&utm_campaign=ww)voor WebWereld schrijft Arjen Kamphuis over de mogelijke gevaren van het verlies aan privacy.
Met 'Oma weet waarom' wil ze bewijzen dat het niet voor niets is dat bepaalde data niet zomaar openbaar mogen worden, of centraal opgeslagen, zij het dan wel voor een tijdperk dat de samenleving iets of wat anders was.
Het is nu eenmaal zo dat mensen wel evolueren, maar dat de oorspronkelijke aard altijd de bovenhand krijgt als het erop aan komt. Om te overleven gaat men soms heel ver.

Met Facebook, Twitter en andere socio-sites worden private zaken zomaar in de ether geworpen. Wie garandeert je dat de info die je daar plaatst, niet later door anderen zal ge(mis)bruikt worden? Niemand kan dat.
Wat is jouw gedacht hierover?
Kan het je niks schelen dat iedereen weet dat je syphilis hebt of hou je dat liever angstvallig verborgen?
Sommige dingen hoeven anderen niet eens te weten, waarom zet je ze dan online?

Isaak
15 October 2010, 22:13
Ik ben erg gesteld op mijn privacy. Gewoon al voor het feit dat anderen geen zaken hebben met veel dingen uit mijn persoonlijke leven.

Volgens de Google CEO zijn mensen die privacy willen viezeriken (perverts) en criminelen. Daar ben ik toch niet mee eens.

Veel kan ik nu niet schrijven omdat ik gebrek aan tijd heb. Later komt meer :P

Obsessed
16 October 2010, 12:15
http://img820.imageshack.us/img820/192/privacyv.jpg is inderdaad voor velen een gegeerd goed.

Ik heb me ook al vaak afgevraagd waarom mijn eigen kinderen dingen posten op Facebook die ze aan ons zelfs niet vertellen.
De uitleg dat alle gegevens enkel zichtbaar zijn door geselecteerde "vrienden" (wat's in a name?), daar geloof ik niet al te veel van.

Neem nu enkel al de administrators, moderators en sitemedewerkers bij Facebook of Netlog. Die kunnen al die gegevens inkijken.

Stel je eens voor; ik post daar iets waarmee ik het koningshuis zwaar mee beledig, en er zit daar een koningsgezinde moderator die dat stukje kopieert en doorgeeft aan bepaalde instanties. Dan kan zoiets in sommige gevallen je werk kosten :eek:

chira
16 October 2010, 17:26
:shy: obsessed je heb idd gelijk ik vraag mij ook af of iederéén dat kan lezen , zoals die jongeren die ruzie met de politie hadden en dan met hun verhaal alles op facebook plaatsen , politie kon daar niet mee lachen want POLITIE léés ook alles op facebook ....dat is in het vtm nieuws gekomen ....privacy is niet vies of ijdel :)