Volledige versie bekijken : Instabiel systeem na upgrade OS



Nijntje666
15 October 2010, 19:59
Beste Minatica'ers,

Een tijdje geleden heb ik de keuze genomen om mijn Windows XP SP3 te upgraden naar Windows 7. Mede omdat ik de licenties via school krijg, leek het me leuk om het OS eens te gaan gebruiken. De PC wordt voornamelijk voor alles gebruikt.

Dus ik knal de Windows 7 DVD er in (goed gebrand). Hier komt hij tot aan het vlaggetje van Windows 7, dan komt er een Blue Screen. Ik kan me de technische informatie niet precies meer herinneren, in ieder geval Driver_Not_Less_Or_Equal. Akkoord, dus ik installeer Windows Vista 64-bit. Gaat foutloos, na een paar dagen een BSOD en op een gegeven moment steeds meer (Met name Memory_Management en meerderen).

Dus ik dacht, oh misschien kan ik geen 64-bit gebruiken, dus ik installeer gisteren 32-bits. Gaat ook foutloos, toen was hij klaar met installeren en ik ben op het bureaublad.
Gelijk een berg met meldingen (o.a. Windows Error Reporting werkt niet meer, en een hoop anderen).

In tussentijd heb ik helemaal niets gedownload naar mijn weten, ik kan er nu echt bijna niets fatsoenlijks meer mee. Soms verandert hij gewoon zelf terug naar het oude thema terwijl hij gewoon idle staat te draaien.
Gisteren had ik dan ook al het stof eens uit de kast geblazen en de geheugenslotjes goed schoongemaakt en de twee geheugenbanken met elkaar verwisseld (las ergens dat het aan het geheugen zou liggen aangezien de foutmelding van BSOD Memory_Management op kwam dagen, maar dit heeft geen problemen verholpen.

In de computer zit 2GB aan werkgeheugen (1GB per sleufje).
Processor: Intel Core2Duo E7400
Mobo: Gigabyte D946GZIS

Bij voorbaat hartstikke bedankt voor de hulp!

PeterN
16 October 2010, 00:56
Heb je al eens een geheugen test laten lopen. Memtest (http://www.minatica.be/downloads/333-Memtest86) op een cdtje branden en pc opstarten met cd. Dan laten lopen voor een hele tijd en kijken als je geen fouten krijgt.
Anders eens kijken wat merk harde schijf dat je hebt en de schijf controleren met een tooltje van de fabrikant.

Nijntje666
17 October 2010, 16:26
Bedankt voor je tip. Ik had nog Hiren's Boot CD liggen, ik heb daarmee Memtest86+ gestart, direct errors.
Het systeem draait nu rechts van me, ik zit op 50% en hij heeft al 3900 errors gevonden :eek:

Bovenin staat:
Chipset: Intel i946PL/GZ - FSB: 283MHz - Type: DDR 2
Settings: RAM: 283 MHz (DDR556)
wanneer ik op een website kijk zoals Alternate.nl kom ik nergens 556 tegen, maar zou ik hier wel bijvoorbeeld 800MHz in kunnen zetten zou ik een nieuwe willen kopen?

Nijntje666
17 October 2010, 20:59
Ik heb nu een geheugenkaart er uit gehaald. Nu wilde Windows 7 wel installeren.

PeterN
17 October 2010, 23:08
Ik denk dat het dan duidelijk is waar de fout zit, je geheugen ;)
Die test moet zonder 1 fout lopen als je goed geheugen hebt.
Kijk wel eens na hoe je bios staat want een FSB van 283MHz is niet echt normaal. Met ddr2 (2x snelheid) krijg je dan idd 2x283= 566MHz (ik veronderstel dat het een typo is van jou met 556MHz) Zet je bios op standaard waarden wat betreft cpu en geheugen.

Nijntje666
18 October 2010, 18:11
Ja dat is wel mooi. Maar nu heb ik het helemaal voor elkaar
Nu had ik gisteren na het installeren geen beeld. Blijkbaar een bekend probleem, dus ik haalde mijn XFX 9800 GT OC uit zijn slot en stak hem in de moederbord (onboard graphics). Toen kreeg ik wel beeld en kon ik de installatie afronden. Hierna heb ik een reeks dingen helemaal verkeerd gedaan.
Tijdens dat het systeem draaide.. :wall: had ik mijn videokaart er weer terug ingestopt (even voor anderen: NIET DOEN) en mijn systeem viel stil. Ook werd hij super warm.

Hierna probeerde ik mijn systeem te starten en dit maal mijn beeld via de grafische kaart te laten lopen, enkel brandde er alleen maar het groene lampje + cpu fan van dat hij aan staat, verder helemaal niks. Dus ik haal de externe voeding van mijn Grafische kaart er uit en hij startte wel. Maar er brandde wel een rood lampje op mijn grafische kaart: te weinig stroom.

Ik weer aansluiten zoals hij normaal hoort te zijn en weer doet hij het niet. Toen had ik per ongeluk 2 molex naar mijn videokaart laten lopen omdat er een splitter bijgeleverd zit en doen: PATS. Toen hing er een vreemd luchtje, dus ik gauw mijn pc uitgezet.

Hierna heb ik geprobeerd weer mijn systeem aan te zetten (beeld weer via grafische kaart en externe voeding zoals hij eerst was) en hij deed het gewoon weer.

Nu vertrouw ik het niet zo maar alles draait normaal. Op mijn stage zei mn begeleider dat het kan zijn dat hij nu niet helemaal defect is, maar als hij straks wil overschakelen omdat hij meer performance nodig heeft zal dit niet gaan omdat ik een "Bus?" opgeblazen heb. Kan ik me niet precies meer herinneren.

Wat een drama opeens. Maar Windows 7 doet het prima sinds dat 1 geheugenmodule er uit is. Dat is dus het enige positieve :eek:

dannyma
18 October 2010, 21:13
Dat was niet slim :eek:.

PeterN
18 October 2010, 22:18
Tja, veel kan ik daar niet op zeggen :p Altijd de stroom uit trekken als je aan een pc werkt, zo ben je zeker dat hij uit staat. Best is dan nog even te wachten zodat ook de condensatoren ontladen zijn. Maar dat weet je wel :)
Als er een vies geurtje uit de pc kwam is dat meestal geen goed teken. Het wijst er meestal op dat iets is verbrand.

Nijntje666
18 October 2010, 22:44
Haha ja precies. Maar na vele BSOD's en ergenissen later was mijn concentratie niet zoals het zou moeten zijn.
Maar goed, het was een duidelijk gevalletje Geheugen probleem! Weer wat geleerd.
Ga maar eens overwegen of ik niet eens beter een upgrade kan doen.

Indien niemand toegevoegde waarde heeft in te brengen is dit Topicje opgelost en mag het sleuteltje omgedraaid worden :)