Volledige versie bekijken : Nero technishe vraag



jack
29 October 2010, 11:53
Op WinXP heb ik al geruime tijd Nero 6.6 geinstalleerd en dat werkt goed.
Op een Dvd-RW staat allerlei software die ik heb aangemaakt.
Nu wil ik enkele oudere bestanden verwijderen van die Dvd schijf en dat lukt mij niet.
Kan ik hier enkele tips verkrijgen hoe ik die oudere bestanden kan verwijderen maar er ook voor zorgen dat andere bestanden die ik nog nodig heb er blijven opstaan
groeten
jack

Baloeke
29 October 2010, 12:44
Je vraag staat beter bij "opslagmedia".
Vermoedelijk zal je de gegevens die op je DVD-RW staan even moeten kopieren naar je harde schijf. Daar verwijder je de onnodige bestanden. Maak je herschrijfbare dvd leeg en brand de gegevens terug op je DVD-schijfje.

peenif
29 October 2010, 12:46
Ik vrees dat dit selectief wissen ook niet zal gaan. Het beste is een nieuwe DVD-RW te branden met de software die je wenst te behouden.

Edit: dubbele post, Baloeke was me juist voor.

jack
29 October 2010, 13:56
Kan men dan een cd of dvd niet gebruiken als de vroegere disketjes.
daar kon men toch direckt toevoegen of verwijderen

peenif
29 October 2010, 14:16
Neen, een diskette is een totaal ander opslagmedium. Indien je in Nero vooraleer te branden kiest voor een multisessieschijf dan gaat het bijvoegen van bestanden wel, selectief wissen echter niet. Wil je de soepelheid van een diskette stap dan best over naar een USB stick om je software op te bewaren.

nightraver
29 October 2010, 16:42
tenzij je met herschrijfbare cd's/dvd's werkt uiteraard, deze zijn duurder in aankoop, maar kan je bestanden van wissen/toevoegen.

peenif
29 October 2010, 17:23
Het topic gaat precies over herschrijfbare DVD nightraver, volledig wissen gaat wel, één of meerdere bestanden afzonderlijk gaat niet en dit is wat de TS vroeg.

PeterN
30 October 2010, 16:16
Het probleem zit in het branden. Een CD/DVD moet altijd alles in één keer branden en kan niet stukken tussenin benaderen. Je kan dus niet zoals bij een hardeschijf of diskette bepaalde stukken beschrijven en wissen. Een cd of dvd is dus nooit gedefragmenteerd, alles staat mooi tegen elkaar.

Als je een cd/dvd niet afsluit kan je bepaalde dingen wel wissen of bijplaatsen, echter gaat dit anders in zijn werk dan gewoon wissen of bijplaatsen. Het gene dat al op de cd/dvd staat wordt afgesloten en onbereikbaar gemaakt. Alles wordt gewoon erachter terug opnieuw geschreven met de gewenste verandering.

Een voorbeeldje: je hebt een cd met 10 programma's van 10MByte. Dwz dat er 100MByte van je cd is gebruikt. Wis je nu 1 programma dan gaat hij de gehele cd nemen, dat ene programma eruit laten wat neer komt op 90MByte. De oorspronkelijke 100MByte wordt onbereikbaar gemaakt en de 90MByte wordt erachter geschreven. Resultaat, uw cd is voor 100+90=190MByte al gebruikt terwijl er maar 90MByte opstaat. Dit is ook de reden dat je soms een cd hebt met 50MByte aan gegevens terwijl ze volledig benut is. Met een RW disk kan je dan terug leegmaken en herbeginnen.

Nu zijn er wel programma's waar je de indruk hebt dat dit wel gaat maar infeite houden die de gegevens gewoon bij op de pc en niet op de schijf. Pas als je de cd afsluit plaatsen die alles in één keer op de cd.