Volledige versie bekijken : foto's omzetten van 16:9 naar 4:3



mamoes
31 October 2010, 14:27
Kent iiemand een programma dat foto's omzet van 16:9 naar 4:3??
Omgekeerd vind ik wel maar de bedoeling is:
een digikader die beeld 4:3 heeft en jammer genoeg is het fototoestel waar de meeste foto's mee genomen worden een sony die 16:9 foto's geeft, en waarvan er reeds
een duizendtal mee genomen zijn die nu op een geheugenstick zouden moeten komen
in veel mindere kb, maar dat is geen probleem, maar dan in 4:3 en zoiets kan ik niet vinden.
alvast bedank voor de hulp!

Butterflyice
31 October 2010, 14:30
Je foto wordt wel minder van verhouding dus het gaat er wel raar uit zien.

mamoes
31 October 2010, 14:43
is er geen mogelijkheid, desnoods met een kleine band langs de kanten om dat te beperken?
die digikader is nu ook niet zo groot ik dacht het binnenste, dus de fotobreedte maximum 25cm

peenif
31 October 2010, 15:48
Het simpelste is om de 16:9 foto te croppen naar de 4:3 verhouding maar dan verlies je een gedeelte van de foto, dit is niet noodzakelijk een nadeel want soms kun je er de compositie mee optimaliseren, zie volgende voorbeeld:


http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Peenif/16_9.jpg

16:9

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Peenif/4_3.jpg

4:3


Maar zo zou ik het doen: maak een canvas met een verhouding van 4:3 in de kleur die je wenst, en met de langste zijde groter dan de foto die erover komt, copy/plak de 16:9 foto op dit canvas en klaar is kees. Indien je Photoshop hebt kan je van deze handelingen een actie maken en dan uw volledige map in batch verwerken zodat dit niet noodzakelijk veel werk is maar wel wat tijd zal vragen om al die bestanden te verwerken.


http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Peenif/16_9metachtergrond.jpg

4:3 met achtergrond

mamoes
31 October 2010, 16:05
ok!!! dit lijkt me inderdaad een heel goede oplossing met die achtergrond!!
nog een vraagje het zijn wel foto's allemaal van zekers minimum 1,3 Mb!!, en om allemaal op een geheugenstick
van 8Gb te krijgen en dan af te spelen ook moet ik die ook daarop verkleinen.
Hoe doe ik dat het best zonder kwaliteitsverlies aub?

peenif
31 October 2010, 16:15
Verkleinen? Een duizendtal foto's van 1,3 MB zal geen probleem leveren op 8 GB zeker? Ik heb hier een map met 4660 bestanden en die bedraagt 3.85 GB (klik rechts op de betreffende map > kies eigenschappen en kijk daar over hoeveel GB het gaat, hou er even rekening mee dat je gekleurd canvas je originele bestand iets zal vergroten).

mamoes
31 October 2010, 16:45
OK ik kan proberen, maar verneem hier net dat de foto's op 800x600 moeten, dus moet ik toch
inkrimpen, welk programma is daarvoor het best voor geen kwaliteitsverlies te hebben,
zelf heb ik jasc paint shop pro 8 en ook photodeluxe business editie 1 welk ik heel dikwijls gebruik
en dan een paar gratische, ik dacht niet dat ik photoshop heb

peenif
31 October 2010, 21:05
Even je map kopiƫren dan (zodat je de originele bewaart) en dan resizen met de hoogste kwaliteit die in jou fotobewerkingsprogramma mogelijk is.

mamoes
31 October 2010, 21:49
ok hartelijk dank reeds voor alle hulp, ik ga er morgen aan beginnen!
mvg