Volledige versie bekijken : Beeldscherm flikkert



Bongers
1 November 2010, 18:34
Een goedenavond,

Sinds een weekje merk ik dat mijn beeldscherm flikkert. Het lijkt ook steeds meer te gebeuren. Ik heb de vernieuwingsfrequentie al op het hoogste gezet (75 Hz).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Of zou ik een nieuwe monitor moeten kopen?

Bij voorbaat dank!

Gr. Bongers

dannyma
1 November 2010, 20:57
Kan aan veel liggen voor alle zekerheid voor je nuteloze onkosten gaat doen eerst het 1 en ander uitsluiten dus scherm is aansluiten op andere pc en kijken of hij het daar ook heeft zo niet is het niet het scherm .
Ook indien mogelijk andere verbindingskabels gebruiken daar kan het ook starten .

Nijntje666
1 November 2010, 21:00
Dat 75 Hertz wordt inderdaad wel aanbevolen, ter informatie:

http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Getting-the-best-display-on-your-monitor

Betreft het een CRT- scherm? Gezien de status van de levensduur van het scherm.

Bongers
2 November 2010, 12:38
Aangezien ik een leek ben, weet ik niet of het een CRT-scherm is :) Het scherm is wel minimaal 5-7 jaar oud. Ik heb het scherm nog niet op een andere PC aangesloten, die zijn even niet voorhanden. Ik heb wel alle kabels opnieuw aangesloten en het scherm flikkert nog steeds. Wat ik wel vreemd vond, was dat toen ik Fifa 2011 speelde, het scherm niet flikkerde.

PeterN
2 November 2010, 13:30
Zie ook topic http://www.minatica.be/threads/71900-extern-scherm-niet-ideaal...tot-nu-toe
- Drivers herinstalleren
- Refresh rate (en resolutie eens) veranderen en kijken als het verbeterd.
Een crt monitor is een monitor met een beeldbuis, zoals vroeger de TV's;) Heb je een plat scherm gaat het over een LCD scherm.

Bongers
2 November 2010, 13:49
Ok, dan heb ik een LCD scherm :)

De refresh rate heb ik al aangepast (stond al op het hoogste; 75 Hertz). Hoe kan ik de drivers herinstalleren dan? Ik heb geen idee hoe dit moet.

Alvast bedankt!

PeterN
2 November 2010, 14:25
In je hardware lijstje kijken welke grafische kaart je hebt en dan bij de fabrikant (nvidia, Ati radeon,...) de laatste drivers downen voor je besturingssysteem en installeren.
Zet je refresh rate ook eens op 60Hz. Eventueel eens een andere resolutie. Ieder scherm heeft zo zijn voorkeur waarop hij het beste werkt.

Bongers
2 November 2010, 14:48
De refresh rate heb ik geprobeerd. Met 60 Hertz wordt het scherm minder scherp, wat niet fijn leest. Het scherm heeft het altijd prima gedaan op deze resolutie.

Waar kan ik dat hardware lijstje vinden? Bij apparaatbeheer zie ik geen grafische kaarten.

PeterN
2 November 2010, 17:03
Installeer even dit (http://www.minatica.be/downloads/173-PC-Wizard-2010) en daar vind je dan welke grafische kaart je hebt.

Bongers
3 November 2010, 01:52
Ok, de videokaart is een NVIDIA GeForce 315.

Het type monitor is Nissei Sangyo L5AK5A (15 inches).

Gedurende de dag is het beeld ook meer gaan flikkeren.

PeterN
3 November 2010, 09:24
Hier (http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us)vind je uw drivers. Kies voor grforce 300 serie en eronder voor geforce 315. Vergeet niet het juiste besturingssysteem aan te duiden;)
Als het scherm 5 tot 7 jaar oud is, een lcd, en ook nog erger begint te flikkeren ziet het er niet goed naar uit. Als het gehele scherm flikkerd zal waarschijnlijk de backlighting zijn tijd hebben gehad... Uitsluitsel krijg je altijd door even een ander scherm aan jouw pc te hangen en jouw scherm aan de andere pc:)

Bongers
3 November 2010, 12:56
Ok dat ziet er niet goed uit dus. Dit krijg ik uit als ik mijn drivers invoer: GeForce/ION Driver Release 260. Moet ik deze dan downloaden?

EDIT: Trouwens, mijn vader dacht dat het misschien ook aan de kabels zou kunnen liggen, aangezien ik vrij veel kabels en snoeren over en door elkaar heb lopen (en ze zodoende warm worden). Zou dit kunnen?

PeterN
3 November 2010, 13:44
Ja dat zijn de juiste drivers: de laatste release is 260.xxx en ze zijn voor geforce en ion platforms;)
Beste is altijd wat orde te houden in uw kabels. Zo wie zo is er al direct gezegd van uw kabels eens te controleren, zeker als ze nog goed aangesloten zijn en schroef ook je kabels vast als de mogelijkheid er is. Zo heb je minder kans op slecht contact.

Nijntje666
3 November 2010, 21:50
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Hier kun je de drivers downloaden voor jouw Grafische Kaart.
Je kunt bij Optie 2 de laatste drivers in combinatie met jouw Grafische Kaart automatisch laten downloaden.

Bongers
6 November 2010, 16:27
Helaas heeft het niet geholpen. Het scherm was ook al oud en het werd steeds erger. Vandaar dat ik een nieuw scherm heb aangeschaft. In ieder geval heel erg bedankt!

peenif
6 November 2010, 16:59
Veel succes met je nieuwe beeldscherm, dit draadje kan dus dicht.

carl
15 November 2010, 09:18
Nog even iets over de kabels die door mekaar lopen; er bestaat zoiets als magnetische inductie. Stroom die over een kabel loopt wekt altijd een magnetisch veldje op, dit veldje kan op zijn beurt op een andere kabel stroom veroorzaken (=inductie). Dit kan een slecht signaal veroorzaken. Bepaalde kabels zijn zelfs speciaal gemaakt om dit tegen te gaan, bijvoorbeeld twisted pair en coax. Mits voldoende isolatie zou dit op pc kabels eigenlijk geen probleem mogen zijn.