Volledige versie bekijken : Ruimte fotograferen



Jasmin
4 November 2010, 20:55
Hallo,

Ik moet binnen kort foto's maken van een kaperszaak waar eigenlijk weinig licht inval is.
Nu had ik graag wa tips als mogelijk is voor leuke foto's te kunnen maken :)
Want ben gewoon van close ups foto's te maken en dit is iets heel anders.
Nu voor die ruimte verlichten heb ik wel een verlichting van een werf maar denk dat deze wel de fel gaat zijn.

Grtz

peenif
4 November 2010, 21:13
Daar is Jasmin weer...joepie :). Zorg voor een prime lens, F/1.4 of F/1.8 bijvoorbeeld, zorg ook voor een statief en werk met wat hogere ISO waarden dan gewoonlijk, zo kan je het tekort aan licht opvangen. De witbalans kan je soms parten spelen bij kunstlicht, hoe intens die ook is, fotografeer dus in RAW ipv JPG, dan kan je die witbalans zonder problemen corrigeren. Ook indien je niet over een lichtsterke lens kan beschikken blijft de info hetzelfde, hogere ISO en statief.

eplerra
4 November 2010, 21:47
In RAW fotograferen is sowieso het best. Je moet er wel rekening mee houden dat je met diafragma's F/1.4 of F/1.8 het scherpte-diepteveld heel wat verkleind. Afhankelijk van de afstand tot het onderwerp ga je misschien niet de ganse compositie scherp kunnen houden indien dat de bedoeling mocht zijn.
Je kan ook proberen om met een kleinere lensopening (grotere F-waarde), een langere sluitertijd en een hogere ISO-waarde te werken. Uiteraard heb je een statief nodig. Via een paar proefopnames ( misschien vooraf als het lukt) kan je met een bepaald diafragma de beste sluitertijd kiezen.
Wat de werfverlichting betreft, die is altijd heel fel, maar als je die wilt gebruiken kan je de lamp misschien wel laten schijnen op een muur of op een doek (laken) achter jou. Zo krijg je een indirect en meer diffuus licht dat minder harde schaduwen geeft. Werfverlichtingen worden meestal heel heet, dus opletten dat je geen brandje sticht...
Veel succes!

peenif
4 November 2010, 22:00
worden meestal heel heetdeze heeft bij ons bijna altijd een pejoratieve betekenis :evil: :lol:.