Volledige versie bekijken : Welk 16:9 scherm bij een oude AGP kaart?



SammekeV
16 November 2010, 02:27
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende: Ik werk al een jaar of 6 met een oude Medion 8080XL pc, die inmiddels al behoorlijk geherconfigureerd is, en heb er bijna even lang een Samsung Syncmaster 713N monitor aan hangen.
Nu ben ik op zoek naar een degelijke vervanger voor mijn scherm en ik stuit op enkele verwarrende problemen.

De éne probeert mij een zo groot mogelijk scherm te verkopen, liefst LED. De andere raad mij een compleet nieuwe PC aan, daar mijn huidige PC niet meer voldoet aan de eisen van de nieuwe technologie... Ik kan nog wel even door gaan.

Na zelf wat opzoeking te doen stel ik vast dat mijn PC geen probleem zal leveren als het gaat over het scherm. Mochten er problemen komen, zou dat waarschijnlijk te wijten zijn aan mijn grafische kaart.
Ik heb deze echter een 2 tal jaar geleden vervangen door een Nvidia 7600GT (256MB GeForce 7600 GT XFX Pine Group).

Volgens de specs zou deze kaart de meeste resoluties ondersteunen en zou een groter (16:9) scherm geen probleem mogen geven.

Nu ben ik geïnteresseerd in een 20" tot 22" scherm dat max 300 euro mag kosten.
Het moet vooral dienst doen voor de gebruikelijke zaken zoals surfen, filmpjes en foto's bekijken. De kinderen spelen graag eens een spelletje of zien graag een DVD'tje en ik zelf ben veel bezig met software zoals photoshop.

Kan mijn grafische kaart dit probleemloos aan en welk scherm vinden jullie goed of raden jullie aan?
Ik ben fan van Samsung, omdat ik daar tot op heden nog geen problemen mee heb gehad maar mijn 17" mag wel plaats gaan maken voor een grotere display.

PeterN
16 November 2010, 09:54
De grafische kaart die je aanhaalt is natuurlijk niet de laatste nieuwe en als je spreekt over 'Games' veronder stel ik dat het over een paar oude lichte spelletjes gaat voor de kinderen. Het lijkt logisch dat je niet kan verwachten dat je met die kaart de laatste games gaat kunnen spelen.
Feitelijk gaat je scherm niets doen aan de snelheid van je pc, tenzij je de resolutie drastisch gaat verhogen tov die je nu hebt op je monitor. Dus wat je nu kan, kan je later ook. Bij de aankoop van een scherm moet je wel enkele zaken in het oog houden.
- De aansluiting: ik ken de aansluiting niet van buiten van je grafische kaart maar let dus op dat als je enkel VGA aansluiting hebt of DVI, De monitor dit ook heeft.
- Een andere zaak waar je moet rekening houden op voorhand is geluid. Vele oude monitoren hadden ingebouwde luidspeakers, er was plaats genoeg in die bakken. Bij LCD goed opletten als het wenselijk is als er ingebouwde luidspeakers in het scherm zijn of dat je aparte hebt. Ingebouwde luidspeakers hebben echter veelal een zeer povere geluidskwaliteit.
- Voor de rest is de keuze van een scherm persoonlijk. De ene vindt een blinkend scherm tof terwijl de andere het net verafschuwd. Ik raad altijd de mensen aan om naar een winkel als 'Media Market' te gaan. Zij bezitten een hele resem werkende toestellen die je vlak naast elkaar kan bewonderen. Alle merken, maten, blinkend of mat, en in alle prijsklasse. Er is geen beter vergelijk mogelijk:p Kijk daar eens waar uw voorkeur naar toe gaat.
Je kan het type opschrijven en thuis eens kijken als het scherm aan je eisen voldoet. De aankoop zelf kan je altijd dan nog bij je plaatselijke pc boer doen.

Wat je verdere vraag aangaat: uw grafische kaart is geen probleem, bekijk enkel de aansluiting (vga/dvi). Wat de grote betreft: hoe groter het scherm, hoe hoger je eventueel de resolutie kan zetten terwijl alles nog duidelijk blijft. Maar hoe hogere resolutie hoe zwaardere belasting voor je grafische kaart en pc.