Volledige versie bekijken : Op welke basis koop je een computersysteem?



Baloeke
7 November 2010, 15:07
Een computer is de dag van vandaag moeilijk weg te denken in onze huidige maatschappij. Volgens een oud bericht van ZDNet (http://www.zdnet.be/news/63562/ruim-helft-belgische-gezinnen-heeft-internet/) heeft de helft van alle Belgen een computer in huis. Met deze poll zouden wij eens willen weten, waarop onze leden zich baseren bij aankoop van een nieuwe computer.
Zorg je eerst voor voldoende informatie, waar haal je de nodige informatie, of ben je zeker van je eigen kennis?
Natuurlijk mag je altijd een bijkomende reactie plaatsen.

Quazie
20 November 2010, 12:12
Ik heb mij gebasseerd op de configuraties (high end) die hier voorgesteld worden (werden).
Wat voor mij van belang was. Het type processor (i7) Geheugen (6GB) Grafische kaart. Snelheid HDD. En als OS Windows 7 pro.
Daar mocht mijn Pc-boer een gepast moederbord en nog wat randapparatuur bij zoeken met als richtlijn wat hier is voorgesteld.
Het in de case inbouwen van alle componenten is ook het werk geweest van mijn pc-boer.

g_man
20 November 2010, 12:58
De tijd dat ik een volledig nieuw systeem in elkaar stak is voorbij.
Ik doe nu regelmatig een update.

Quazie
20 November 2010, 14:10
@ g_man,
De reden voor dit nieuw systeem was omdat ik wat met HDvideo wilde werken, iets wat met mijn vorig systeem niet kon.
(Pentium 4 en veel te zwakke grafische kaart uit de jaren 2002 of vroeger. Plus een HD met OS die de geest heeft gegeven.
Gelukkig had ik het zien aankomen en waren de nodige backup's gemaakt. Meer dan 2 jaar sparen hiervoor maakte dat de financiëring hiervoor geen probleem was.)

salmax
20 November 2010, 23:44
ik heb laatste pc door ex collega laten samenstellen had 5 opties op laatste.
dat ik hier in een topic nog is voor controle en bevinden heb gevraagd voor ik ene kocht.
goed geholpen hier op minatica.
de gedachte kwam om pc te maken ik is zelf van 0 wou zien hoe je zo een pc ineen stak en meer van hun werking maar das nog niet 100% oke.
wat ik eruit leerde was ik contenter ben van amd dan intel
ik kijk om pc te maken vooral naar snelheid
bekijk kloksnelheid vooral
geheugen
rest ken ik niets van

stemde dus onderaan de mogelijkheden

peenif
21 November 2010, 13:07
Moest ik nu aan een nieuwe pc toe zijn zou ik de configuraties van de maand op Minatica volgen en proberen zelf ineen te foefelen (op YouTube staan er filmkes met handleidingen).

Merel
21 November 2010, 14:57
Moest ik nu aan een nieuwe pc toe zijn zou ik de configuraties van de maand op Minatica volgen en proberen zelf ineen te foefelen (op YouTube staan er filmkes met handleidingen).Ieder zijn mening. Er is toch het een en ander bij gemoeid. Zeker inzake de twijfels die onvermijdelijk ontstaan wanneer het systeem niet wil werken, of bij een intermitterend probleem (wat nog erger is).

Stel dat je met de grootste zorg alle instellingen en alle connector-contacten hebt nagekeken en de BIOS hebt doorlopen voor de zoveelste maal, maar dat je voor een probleem staat, waarbij je niet meer weet waar te zoeken... dan begint het "gefoefel".

Men kan dan onmogelijk eenvoudigweg door eliminatie werken. Als "alleen"-staande bouwer heb je niet de kans om heel even een of twee onderdelen te vervangen met de bedoeling van eliminerend te werken op mogelijke oorzaken.

Ik geloof niet meer in degelijke "quality control". Alles is made in China ... en dan maar hopen dat je een van elke onderdeel toevalig geen slecht exemplaar meekreeg, al mag de kans klein zijn.

Voor wat een montage mag kosten bij een verdeler, krijg je de garantie dat je zelf niet voor een (voor zelfbouwers) moeilijk op te lossen probleem komt te staan. Als een onderdeel dan eventueel toch niet functioneel van fabriek komt, is het de zaak van de bouwer om het op te lossen.

Er zijn bouwers die op elk afgewerkt systeem systematisch een 24 uren burn-in test uitvoeren. Zo hoort dat ! Dat geeft de klant vertrouwen dat het aangekocht systeem ok is.

Ik heb ze al meer gezien, zelfbouwers die met een nieuw moederbord of iets anders kwamen. Of het vaststaat dat er een fout in zit, zijn ze zelf ook niet zo zeker.
Veel hangt dan af van de verdeler.

Zelbouw is ok en plezierig en geeft voldoening... zolang alles vlot verloopt.

berger
21 November 2010, 15:13
Ik baseer mij op mijn budget. Zelf in mekaar knutselen zou ik zeker niet doen. Maar zo vaak koop ik geen nieuwe spullen, wat werkt is nog goed hé.

PeterN
22 November 2010, 00:58
Zelfbouw en ik probeer mij zo goed mogelijk te informeren, ook hier op minatica. Ook al proberen wij zelf de mensen te helpen, alles weet je nooit en samen weten we meer.

Uit zelfbouw leer je veel en misschien moet je het meer zien als hobby. De kans, zoals Merel aanhaalt, dat er eens iets fout gaat is reëel, zeker als je niet vertrouwd bent met regelmatig pc's in en uit elkaar te halen. Maar er is ook het alternatief dat hier genoemd werd. Ga naar je pc boer met het lijstje wat je wil hebben, je stelt dus zelf samen. De pc boer heeft altijd de neiging zijn producten toch nog aan te prijzen (is immers ook een verkoper) maar als je voet bij stuk houd zal hij de exacte componenten wel bestellen. Hij bouwd samen en leverd je eigen samengestelde pc.
Vroeger bouwde ik ook niet zelf samen maar ging naar Duitsland met mijn lijstje. De pc werd exact ineen gestoken zoals ik wilde en een burn-in test van 8u werd gedaan. Extra kost was 25 euro.

Als laatste wil ik ook nog even vermelden dat je ook op losse onderdelen garantie hebt. Geheugen, hd's etc kunnen soms zelfs langere garanties bezitten dan normaal. Zo was onlangs mijn hardeschijf, WD Raptor als los onderdeel gekocht in Duitsland, stuk en is hij zonder moeilijkheden vervangen onder garantie na jaren van gebruik. Zo'n schijf heeft 5jaar garantie geloof ik.

compuchrisje
22 November 2010, 01:09
Een regelmaat in aankoop van nieuwe systemen heb ik niet echt. Wel moet ik af en toe een nieuw toetsenbord of muis halen, wegens geen letters meer op de toetsjes of een doorgeklikte muis. Een monitor gaat hier heel lang mee en ik hoop van de huidige hetzelfde.
Als ik een nieuw systeem moet aankopen, vertrouw ik op de pc-boer waar ik ooit mijn eerste volledig systeem kocht en nooit op een verkeerd moment kom. Hierbij krijgt hij wel te horen aan welke normen en eisen het geheel moet beantwoorden.

peenif
22 November 2010, 01:26
wegens geen letters meer op de toetsjesWie kan typen zoals jij heeft dat niet nodig, typt azerty en denkt azerty :p ;).

Dolfke
24 November 2010, 13:11
Ik volg de configuraties van de maand op Minatica om vrienden en kennissen te adviseren.

Baloeke
24 November 2010, 22:50
Een desktop heb ik niet meer, tokkel al een 4tal jaar op een laptop. Zelf een configuratie (laten) samenstellen, zit er dus niet meer in.
Als ik van zin ben om een nieuw speelgoedje aan te schaffen, probeer ik toch zoveel mogelijk info te vinden op voorhand. Desnoods vraag ik de raad op Minatica of op het verkooppunt.

Phil O'Sophe
25 November 2010, 13:01
Hoop dat het vlug nodig is om een nieuwe pc te kopen, maar als het toch eens nodig is: eerst raad vragen op Minatica en met die info
naar de pc-winkel gaan.

strikerfox
25 November 2010, 18:57
Afhankelijk natuurlijk of de uitbater van je de pc winkel een echte boer is of niet!

Phil O'Sophe
26 November 2010, 22:40
Erratum in #14: Hoop dat het niet vlug nodig is om een nieuwe pc te kopen ...

dannyma
1 December 2010, 21:18
Hier zit het nog 50/50 steek ze zelf in elkaar of koop voledig setje .

Obsessed
4 December 2010, 18:28
Mijn huidige PC heb ik met een minimumaanpassing gekopieerd van de Minatica Midrangeconfiguratie van December 2008.
Ik heb die toen laten assembleren door de PC-winkel omdat dit toen gratis.
Momenteel ben ik nog steeds tevreden over dit bakske :good:

Mijn volgende zal waarschijnlijk opnieuw gebaseerd worden op één van de hier gepostte configuraties.
Het zal er dan vanaf hangen of de assemblage nog gratis is of niet. Anders monteer ik het terug zelf.

monne
11 December 2010, 13:48
Ik zou kunnen overwegen zelf een pc samen te stellen en als ik het zou doen ga ik bij een goede pc boer langs en betaal er hooguit 50 euro voor , dus als ik dat zou overwegen foefel ik niet zelf voor die 50 euro.

Trouwens heb het is gedaan (fake hé) en kwam telkens duurder uit dan een volledig kant en klare machine.

peenif
11 December 2010, 15:15
Laat eens weten welke pc boer voor 50 € dit doet monne !!! Kan toch geen tikfout zijn hé want er staat in uw post wel degelijk 2x 50 euro.

Obsessed
12 December 2010, 15:40
Ik zou kunnen overwegen zelf een pc samen te stellen en als ik het zou doen ga ik bij een goede pc boer langs en betaal er hooguit 50 euro voor , dus als ik dat zou overwegen foefel ik niet zelf voor die 50 euro.

Trouwens heb het is gedaan (fake hé) en kwam telkens duurder uit dan een volledig kant en klare machine.
Bij een "kant en klare machine" heb je het nadeel dat zelden alle onderdelen even "hoogwaardig" zijn, of je moet al naar de duurdere klasse overstappen.
Grote voordeel bij een zelf samengesteld systeem is natuurlijk dat je elk onderdeel zelf kan uitkiezen waardoor je dus echt de uiteindelijke kwaliteit zelf bepaald. Dit dan ook volledig evenredig met de door uzelf gestelde kwaliteiten van de PC.

Laat eens weten welke pc boer voor 50 € dit doet monne !!! Kan toch geen tikfout zijn hé want er staat in uw post wel degelijk 2x 50 euro.
50 Euro is echt wel een courante prijs voor een assemblage hoor Peenif.
Op voorwaarde dat alle componenten bij diezelfde handelaar worden aangekocht natuurlijk.

monne
14 December 2010, 12:29
Destijds telde Microman en Tones daar een 50 euro voor.

Breskuz
3 January 2011, 12:22
ik vraag gewoon jier raad :)
omdat ik weet dat hier echte kenners zitten

PeterN
3 January 2011, 17:31
50 Euro is echt wel een courante prijs voor een assemblage hoor Peenif.
Op voorwaarde dat alle componenten bij diezelfde handelaar worden aangekocht natuurlijk.

Je moet wel uitkijken wat men doet/geeft voor een bepaald bedrag. Als je niet zelf bouwt kan je idd dit laten doen maar montage, garantie en installatie zijn drie verschillende dingen. Kijk dus goed na wat men aanbiedt als je laat bouwen.
Om een idee te geven heb ik even gekeken op internet en zag bv op deze site (http://azerty.nl/8-255/assemblage.html) duidelijk wat met doet/geeft voor een bepaald bedrag.

Quazie
4 January 2011, 00:32
Ik heb € 65,00 betaaald voor volledige montage en installatie OS. Deze prijs was vermeld in de offerte.

coery
7 January 2011, 23:12
Een goede pc heb je ook al als je een Mid-range pc hebt.
Ik doe net als G_man, zo nu en dan even een update..

toycor
22 January 2011, 20:18
Een deftige pc boer geeft bij aankoop van een volledig systeem de montage & installatie gratis.

Ik volg de prijzen op tweakers.net & betaald voor een volledige samenstelling ongeveer dezelfde totaal prijs.

De pc keuze zelf, veel zoeken en lezen op internet, op verschillende forums info vragen.

Voor mijn pas nieuw bestelde pc grote dank aan PeterN voor de nuttige info.
Ongeveer om de 2 jaar word mijn pc case volledig vervangen.

Dit heeft als voordeel dat je nog vrij veel geld terug krijgt van de oude pc,
met een paar honderd euro opleg weer een zeer recente snelle pc hebt.

Quazie
23 January 2011, 01:10
@ toycor. Mijne Pc boer werkt met 4 personen personeel die ook betaald moeten worden. Zijn bedrijf verzorgd ook levering, installatie en onderhoud van systemen aan KMO en zelfstandigen, wat iets meer inhoud dan een case op de toonbank zetten en afrekenen.
En van mijn kant bekeken, ik ga mij niet laten kennen door te proberen van € 65.00 af te pingelen op de aankoop van een systeem van € 2500.00.
Edit: Ik zie dat u al 4.294.967.294 posts hebt ingediend. Wanneer gaat U slapen? :D

Jelle
23 January 2011, 23:54
Edit: Ik zie dat u al 4.294.967.294 posts hebt ingediend. Wanneer gaat U slapen? :D

Opgelost, datacorruptie in de database waardoor het bedanktveld naar de maximum mogelijke waarde ging :)

Baloeke
12 February 2011, 23:58
Deze poll gaat dicht. Zo te zien zijn hier slimme leden die de nodige kennis hebben om zelf een computer in elkaar te steken.
Allemaal geleerd hier op Minatica :lol:.